Hallo mama's!
Onze dame van 18 maanden is over het algemeen een goede eter. Het lukt ons alleen niet zo goed om haar met ons mee te laten eten, logistiek qua timing op de dag.
Rond een uur of kwart voor 5-5 begint ze meestal al "eten eten" en wil ze in haar stoel. Ze krijgt dan een potje en een beetje kwark als toetje. Dan nog even spelen en rond 6 is ze vaak zo moe dat ze wel naar bed wil en om half 7 makkelijk in slaap valt.
Mijn man is vaak rond half 5 thuis uit zijn werk (ik werk momenteel nog niet omdat we in december nog een babytje hebben gekregen), dus hij neemt dit avondritueel voor zijn rekening. Ondertussen kook ik voor ons zodat wij kunnen eten zodra onze dochter op bed ligt. Ik ben standaard degene die kookt in huis.
Ideaal zouden we graag samen met onze dochter eten, zodat zij meer met de pot mee kan gaan eten, maar we lopen eigenlijk tegen de volgende dingen aan:
- Dochter heeft vrij vroeg honger en gaat vrij vroeg naar bed, dus ik zou veel vroeger het eten op tafel moeten hebben. Met een dreumes en baby is dit nogal een uitdaging.
- Potjes eet ze heel goed, maar zelfgemaakte maaltijden gaan er tot nu toe minder makkelijk in 🙈 Wanneer we dit wel geprobeerd hebben is dochter veel geïnteresseerder in onze borden dan haar eigen, waardoor het eten veel langer duurt, iedereen uiteindelijk een koud bord naar binnen zit te werken en dochter oververmoeid lijkt te raken. We proberen ons heel geduldig op te stellen, maar na een lange dag zorgt dat dan wel voor frustratie, wat natuurlijk jammer is.
- Rond deze tijd komt de baby vaak ook voor een voeding, dan kom ik erbij zitten aan tafel en is het heel gezellig, maar is natuurlijk nog een extra factor in de planning.
- Ik begin vaak rond deze tijd met koken terwijl mijn man zich over onze dochter ontfermt, dan heb ik mijn handen even vrij. Na haar eten komt mijn dochter soms nog even "helpen" op haar leertoren, wat ze wel heel leuk vindt.
- Hoewel ik koken heel leuk vind is mealprep niet zo mijn ding. Ik snap wel dat dat veel zou oplossen, maar het werkt gewoon niet zo goed voor ons. Voor mij is koken even een ontspannend rustmomentje voor mezelf, en dat mis ik echt als ik bvb alleen maar iets snel hoef op te warmen elke dag.
We willen dus wel graag van de potjes af en onze dochter leren samen te eten met ons, maar we weten niet zo goed hoe of waar te beginnen. We zitten een beetje vast in dit ritme. Iemand tips of tricks? Hoe doen jullie dit, of hoe hebben jullie die overstap gemaakt?