14 Reacties
4 jaar geleden
Ik zelf heb daarom gekozen voor geen nipt test omdat t me niet uitmaakt en je kan je daar toch niet 100% op voorbereiden de nipt test kan ook niet kloppen en dus meer stress mee brengen
4 jaar geleden
Reactie op tulpje_
Ja daarom! Ik doe wel denk ik de 13 weken echo omdat ze hier ookal kunnen z ...
Jaa die ga ik ook doen! Maar kan ik ook extra naar de kleine baby kijken en ik doe de 15 weken geslachts echo maar de 15 weken moet vaak zelf betaald worden maar dat is voor mij geen probleem
4 jaar geleden
Hoi! 🌸 Ik ben moslim en ik ben 11+2. Ik zal de nipt-test doen omdat ik gewoon het resultaat zou willen weten. Ik hoop dat het lekker gaat. Ik begrijp dat het zoveel stress geeft tijdens de zwangerschap. Maar aan de andere kant denken mijn man en ik dat er misschien iets is dat we kunnen voorkomen door het van tevoren te weten (natuurlijk niet de chromosoom diseases). Ik denk dat wat jij denkt het belangrijkste is en je kunt goed nadenken voordat je een beslissing neemt 🥰
4 jaar geleden
Er zitten twee syndromen die getest worden bij de nipt die echt niet levensvatbaar zijn. Het kan fijn zijn dat je van te voren weet, want je bent dan bewust dat je baby binnenkort overlijdt (tijdens de zwangerschap, bevalling of snel na de geboorte). Een downsyndroom kan ook prettig zijn om van te voren te weten, want je kan je voorbereiden op een andere verzorging van de baby.
Een slechte nipt betekent niet dat je het weghaalt het houdt alleen in dat je bewust bent van wat je te wachten staat en dat kan fijn zijn.
4 jaar geleden
Hey! Ik ben zelf christelijk en heb ook getwijfeld over nipt en wel echt gesprek gehad met mijn man maar wij hebben besloten wel te doen zodat we van tevoren weten maar wij doen zonder nevenbevindingen.
4 jaar geleden
Ik ben christelijk en heb besloten het niet te doen. Omdat wat jij zegt, het is een geschenk van boven en wat en hoe het ook is is het welkom. Ik wil van mijn zwangerschap genieten, en ben bang dat als er een afwijking gemeten is ik niet meer geniet van m'n zwangerschap en de groei van m'n kindje. En vond dat niet eerlijk tegenover m'n kindje en God.
Maar het is vooral waar jij je goed bij voelt😉
4 jaar geleden
Ik ben christelijk en heb besloten het niet te doen. Omdat wat jij zegt, he ...
Een oprechte vraag: wat als achteraf blijkt dat het kindje niet levensvatbaar zal zijn, pijn zal lijden of vlak na de geboorte overlijdt door een ernstige aandoening? Had je het dan alsnog niet liever willen weten of is het dan "gewoon" zoals God bepaald heeft?
Bij ons is het kindje ook zeer welkom, dat is het niet. Maar ik vind het mijn plicht om mijn ongeboren kind tegen een lijdensweg te beschermen.
Zoals gezegd, dit is echt een oprechte vraag omdat ik het graag wil begrijpen. :)
4 jaar geleden
Reactie op Merengue
Een oprechte vraag: wat als achteraf blijkt dat het kindje niet levensvatba ...
Hi, bedankt voor je reactie.
Ik wil het vanuit mijn eigen perspectief ook vertellen. Soms kloppen de nipttesten niet en dan doen vrouwen een abortus, en zie je dat het kindje helemaal niks had. Verder heb ik een nichtje waarbij ze zeiden dat ze een edward syndroom zou hebben, maar mn nicht besloot haar te houden, ondanks dat het kindje wellicht na de geboorte zou kunnen overlijden. Achteraf bleek dat het geen edward syndroom was, maar een andere zeldzame ziekte waarbij er een defect is op de aminozuur gen. Maar mijn nichtje is nu alweer 3 jaar en met alle hulp proberen we haar leven zo fijn mogelijk te maken.
4 jaar geleden
Wij doen het niet. Een kindje met down is meer dan welkom bij ons en patau of edwards is iets wat volgens de verloskundige 'vanzelf' zichtbaar wordt. Volgens haar zijn deze kindjes door de syndromen zo vervormd dat dat met 13 weken op de echo ook zichtbaar zal zijn. Wij weten dat wij geen zwangerschap af kunnen/willen breken en de natuur z'n gang willen laten gaan, dus voor ons heeft het geen meerwaarde om het eerder te weten. 🤍
4 jaar geleden
Reactie op tulpje_
Hi, bedankt voor je reactie.
Ik wil het vanuit mijn eigen perspectief ook ...
Super, bedankt voor je fijne reactie. Ik begrijp het! Ik vond het ook enorm spannend, wat nu als er iets uit de uitslagen komt waar ze nog te weinig over weten en je niet kunt zeggen wat voor impact het gaat hebben? Wat doe je dan? Fijn om jouw perspectief hierover te horen :)
4 jaar geleden
Wij doen ook geen NIPT, dit ook omdat wij de natuur zijn gang willen laten gaan en de nipt niet 100% zekerheid geeft. Ook wil ik gewoon niet gaan stressen.
Mijn man wilde het wel, omdat hij wilde weten of het kindje gezond is. Maar gelukkig zijn we er uit gekomen om dit niet te laten doen. Nog een lange weg te gaan 6 maandjes. Als je dan ook nog samen gaan stressen, is het denk ik best zwaar en geniet je niet meer zo snel.
4 jaar geleden
Ik heb de nipt niet gedaan.
De 13weken en 20weken echo zijn in mijn ogen meer zeggend.
Dus ik hou het daarbij.
4 jaar geleden
Wij hebben bij onze eerste een test gedaan, puur omdat je alles wil
Doen wat kan en mogelijk is. Eenmaal envelop in de handen hebben we het er over gehad wat de uitlsag voor ons zou betekenen. Daarna bij 2e en nu 3e doen we het niet. Ik ben ook 34 dus de kans op afwijkingen is vanwege leeftijd niet verhoogd/