21 Reacties

3 jaar geleden

Volg

3 jaar geleden

Onze zoon komende vrijdag ook vijf maanden en nog heel vaak wakker en honger snachts. Zit ook een beetje met de handen in het haar. Niet omdat hij nog wakker wordt, maar omdat hij enkel kalmeert na (een beetje) eten en zo over de richtlijn van 1l per dag gaat. Ik volg dus even..

3 jaar geleden

Bij ons hielp savonds een flesje met rijstebloem

3 jaar geleden

Wij hebben hier gezorgd dat we overdag om de 3 uur voeding gaven, en om 23.00 een laatste fles en dan laten slapen en zien wat er gebeurde… Eerst werd dit 03.00, toen 04.00 en inmiddels is dit 7.00. Inmiddels zitten we nu op 5 flessen. 07.30-11.30-15.00-18.30-21.30. Dit is bij benadering, en schommelt wat op verzoek. De flessen zijn van 180cc, laatste fles zijn we nu aan het afbouwen. Inmiddels 120cc. Wat we in de nachten deden was vooral eerst 2x de speen aanbieden. Vaak was het zuigbehoefte en geen voedingsbehoefte. Dan viel ze weer in slaap. Ook overdag gezorgd dat ze ‘genoeg’ voeding kreeg, dus met gewicht mee blijven rekenen qua hoeveelheid. Hier zijn we wel mee gestopt want 180cc flesvoeding vind ik de max qua maaginhoud. Succes! Geef het even tijd en ik denk dat je het prima op zn beloop kunt laten :)

3 jaar geleden

Reactie op daantjebanaantje12

Wij hebben hier gezorgd dat we overdag om de 3 uur voeding gaven, en om 23. ...
Hoe krijg je het voor elkaar dat ze het flesje leeg drinkt? Bij ons schommelt het zo, met hoeveel ze wilt drinken per keer.. De ochtend begint rond de 90 ml, dan later 150 ml, in de middag 2x 120 en dan ‘s avonds 180 ml.. maar drinkt niet altijd alles op., en soms wilt ze dan nog 30 a 60 ml meer. probeerde steeds hetzelfde aan te bieden, maar als ze niet meer wilde, stopte ik ermee, anders spuugde ze alles weer uit. Doordat ze ‘s nachts ook twee keer kwam, deden we een droomvoeding rond 11u, want na de fles van 19u kwam ze pas rond 3u.. maar doordat we die droom voeding zijn begonnen, denkt ze nu in eens jeej leuk ik ga gewoon wakker worden en wil drinken. Dan komt ze dus om 3u, eet ze aardig wat en dan wordt ze om 5u wakker, maar is zuigbehoefte.. speen wilt ze niet, liever m’n pink (soms te moe, om door te zetten en dan geef ik maar de pink) en word weer wakker om 7u..

3 jaar geleden

Ons meisje van 20 weken komt zowel overdag als in de nacht om de 2/3uur (sinds geboorte). Een paar weken geleden sliep ze een korte periode in de nacht blokjes van 4/4,5 uur (heerlijk!), maar dat is sinds kort weer helemaal anders! Nu wordt ze weer vaker wakker. Ik geef borstvoeding op verzoek en probeer een beetje los te laten wat er op internet te vinden is over wanneer de gemiddelde baby doorslaapt... Ik vind het soms ook lastig, want ze drinkt vaak maar kleine beetjes (5 minuutjes) en lijkt dan tevreden en valt meteen na het drinken in de nacht in slaap... maar het zijn dus wel elke keer (3/4) onderbrekingen van mijn slaap. Misschien dat het anders gaat worden als ze vaste voeding gaat krijgen? Ik wacht het maar af en ga maar mee in haar flow... Ooit komt die nacht dat we vijf+ uurtjes slaap krijgen 😄! Ik kan je niet echt helpen met een goed advies. Wil je laten weten dat je niet de enige bent die een nachtuiltje heeft 😊

3 jaar geleden

Reactie op R0

Hoe krijg je het voor elkaar dat ze het flesje leeg drinkt? Bij ons schomm ...
Nou wat ik herken is dat als je de een na laatste voeding om bijv 18.30 geeft, je er niet meer tussen moet laten dan 3 a 3,5 uur. Dus dan max 22.00 flesje geven. Als wij deze later gaven, dus om 23.00, dan kwam ze ineens weer midden in de nacht. Als ik jou verhaal zo lees lijkt net alsof er een omgekeerde hoeveelheid in zit? In de ochtend beginnen met weinig, en eindigen met heel veel? Hoe zwaar is ze? En hoeveel voedingen geef je nu per dag?

3 jaar geleden

Ik gaf tot voor kort nachtvoeding. Ik was gewend om 's nachts bij huilen altijd te gaan voeden. Tot ze een keer uur zichzelf de klok rond doorsliep (en ook gewoon vrolijk wakker werd 's ochtends). Was helaas eenmalig, maar het was voor mij een eyeopener dat ze blijkbaar al prima zo lang zonder voeding kan. Ik geef nu dus altijd een aai over de bol & speen als ze gaat huilen 's nachts, en dan slaapt ze weer een paar uurtjes door. Dus misschien dat eens proberen?

3 jaar geleden

Reactie op Felici

Ons meisje van 20 weken komt zowel overdag als in de nacht om de 2/3uur (si ...
Mijn zoon heeft precies hetzelfde ritme als wat jij beschrijft. Hij wordt vaak wakker, doet hij niet voor niets denk ik dan. Je bent niet de enige die niet slaapt ❤️

3 jaar geleden

Reactie op daantjebanaantje12

Nou wat ik herken is dat als je de een na laatste voeding om bijv 18.30 gee ...
Ze weegt nu 5,6 kilo en krijgt 5 a 6 voedingen per dag.. 0700 - 1000 - 1300 - 1600- 1900 - 0300/0400 (en de laatste tijd rond 2300/0000) Maar wat ik inderdaad merk, ze begint met weinig voeding in de ochtend zeg 7u, omdat ze waarschijnlijk bijna geen honger heeft, want ze heeft om half 4 nog gegeten . Ik probeer echt om de 3u te voeden, maar meestal heeft ze geen honger of eet in etappes. Soms komt het net uit dat ze pas om 16:30 gaat eten. En tussen 18:30/19:00 wilt ze naar bed en dan wilt ze ook weer een fles. Deze drinkt ze ook in etappes, ze valt in slaap en word een halfuur later wakker en wilt dan nog een beetje drinken

3 jaar geleden

Reactie op Felici

Ons meisje van 20 weken komt zowel overdag als in de nacht om de 2/3uur (si ...
Klinkt echt een beetje als hetzelfde verhaal ja... Ik heb al 5 maanden niet langer dan 2uur achter elkaar geslapen.. vaak is dat maar 1uur. Ik sliep altijd zo heerlijk zonder 1x wakker te worden 9uur lang. Dus deze overgang is mega🤣.

3 jaar geleden

Reactie op Supermam

Ik gaf tot voor kort nachtvoeding. Ik was gewend om 's nachts bij huilen al ...
Ja we proberen eerst speen, knuffelen wiegen.. maar dat doen we ieder uur of iedere twee uur als hij wakker wordt. Soms werkt dat maar na de drie uur houden we dat niet heel lang vol dus bied ik redelijk snel de borst aan. Dan valt hij weer in slaap en wordt weer om de 2/3 uur wakker. Ochtend vanaf 5u is echt alweer heel lastig om hem in slaap te krijgen. Hij krijgt 7/10/13/16/17.30 flesje bv en naar bed. Dan wordt hij vanaf 20.30/21.00 wakker, voed ik hem. En dan om de 2/3 uur tot 5 uur.

3 jaar geleden

Toen onze zoon nog een nachtfles kreeg, dronk hij overdag om de 4 uur en kwam dus in zijn wakker tijd 1 fles “te kort” welke hij dan savonds laat wilde. Als hij dan eenmaal uit het slaapritme was kwam hij zo de hele nacht weer om de 3 uur dus hier zijn alle flessen tussen nacht en opstaan er heel makkelijk en in 1x uit gegaan. En onze zoon is niet het type dat zich laat troosten als hij wil drinken, dus we wisten zeker dat hij gewoon geen honger meer had. We zijn de flesjes snachts gaan afbouwen omdat ik merkte dat het niet uit maakte hoeveel hij kreeg: hij bleef toch op hetzelfde moment komen. Soms zelfs elke 3 uur als ik pech had. Ik gaf eerst een flesje van 90, de volgende dag maakte ik daar 60 van en verder afbouwen hoefde niet want mijn zoon liet hem eigenlijk gelijk staan. Toen ben ik wel begonnen met overdag elke 3 uur voeden, zodat hij aan 5 flessen in +- 12 a 13 uur komt. Hij drinkt nu dus 5x180 maar laat daar ongeveer 1x per dag wel iets van staan. Ik hoop echter niet dat je dan gelijk denkt dat je zoon door gaat slapen - onze zoon is nog steeds soms wel 10x per nacht wakker voor een speentje of omdat zijn neus dicht zit, hij mijn hand wil vasthouden, etceteraaaaa 🫠 het (doorslapen) kan wel, maar er zijn genoeg baby’s die alsnog wakker worden snachts. Op sommige nachten droom ik van elke 3 uur een fles geven in plaats van om de 5min piepen om wat voor reden dan ook. Maar ik hoop stiekem dat dat de slaapregressie is en hij straks ook “door” gaat slapen. Succes! 🍀

3 jaar geleden

Reactie op R0

Ze weegt nu 5,6 kilo en krijgt 5 a 6 voedingen per dag.. 0700 - 1000 - 1300 ...
Ik zou de flesjes van de nacht proberen kleiner te maken zodat ze sochtends al begint met meer trek. In mijn ervaring maakt 90 of 180ml in de nacht geen verschil in hoelang ze er dan tussen laten dus het ritme blijft hetzelfde maar je geeft haar dan eigenlijk gewoon een “slokje” om weer in slaap te vallen.

3 jaar geleden

Reactie op Maartje Baby

Ja we proberen eerst speen, knuffelen wiegen.. maar dat doen we ieder uur o ...
Vervelend! Slaapt hij dan overdag niet te veel of te weinig? Of eens proberen overdag wat meer voeding te geven? Ik heb het idee dat het bij ons weinig uit lijkt te maken of ik wel of niet 's nachts voed. Dus meer een kwestie van toeval of het een goede nacht is of niet. Want soms slaapt ze met speen nog lang door, en na een voeding juist weer een uur later wakker. We gaan er trouwens alleen heen als ze echt gaat huilen, niet bij een beetje zeuren. Maar op deze leeftijd is één of meer nachtvoedingen volgens mij ook nog heel normaal hoor. Hoewel er vanuit onze maatschappij best veel druk ligt op het zsm doorslapen. Maarja, dat maakt het niet minder vervelend. Sterkte!

3 jaar geleden

Reactie op Mysecret

Mijn zoon heeft precies hetzelfde ritme als wat jij beschrijft. Hij wordt v ...
Net wat je zegt: hij doet het niet voor niets. Dat geloof ik ook. Ik las in het "Oei, ik groei boek" dat rond maand vier grote veranderingen plaatsvinden in de hersengolven en de hoofdomvang drastisch toeneemt. Dat kost natuurlijk veel energie en die energie moet ergens vandaan komen: vandaar - denk ik - de grotere vraag naar melk, vooral in de nacht.

3 jaar geleden

Reactie op R0

Ze weegt nu 5,6 kilo en krijgt 5 a 6 voedingen per dag.. 0700 - 1000 - 1300 ...
Ik zou zelf dan eens proberen of je een avondvoeding om uiterlijk 22.00 kunt geven. Snel schone luier, flesje in donkere kamer, en weer slapen. Dus niet te veel tijd tussen 19 en 22 laten zegmaar (niet 23/00). Dan zou ze het misschien redden tot 05.00 of 06.00 in de ochtend en dan ook trek hebben en een volle fles nemen ipv 90cc. En dan langzaamaan verschuift die ochtendfles richting 07.00, en kun je daarna (zodra je met hapjes begint), de avondfles van 22.00 afbouwen bijvoorbeeld. Ik denk namelijk dat als je om 19.00 de fles geeft, en ze komt om 04.00, haar nacht ‘erop’ zit, ze heeft dan 8 uur geen voeding gehad. Geef je die voor/rond 22.00 dan kan ze dan haar 8 uur zonder voeding pakken. Geef je hem later, dus rond 23 of 00, dan is er alweer te veel voeding verteerd en start de cyclus van flesjes weer sneller.

3 jaar geleden

Reactie op Maartje Baby

Klinkt echt een beetje als hetzelfde verhaal ja... Ik heb al 5 maanden niet ...
Ik was ook een goede slaper en mis een goede nachtrust best wel! Maar goed: "welcome to the mommy life" :-)! Ach en als ze mij dan 's nachts wakker brabbelt en sputtert (bellen blazen doet ze de hele dag door) en mij vanuit de co-sleeper afwachtend op mijn reactie met die grote donkere ogen aankijkt, smelt ik toch weer 🥰 en vergeet ik even dat ik zo lekker sliep!

3 jaar geleden

Herkenbaar! Mijn zoontje drinkt in totaal 6 flessen van 150ml afgekolfde borstvoeding. Overdag 3 uur er tussen en in de nacht meestal 4 uur. Gaat om 19.00 naar bed, wordt dan wakker voor een fles rond 22.00 en dan weer rond 02.00. Ik heb het idee dat hij dan gewoon echt hongerig is, want speen en wiegen helpen dan echt niet. Hij huilt dan heel hard totdat die de fles krijgt (overdag huilt hij eigenlijk nooit) Na de fles slaapt hij weer binnen 2 minuten. Ik heb een periode gehad waarbij hij een paar nachten na de fles van 22.00 pas rond 05.00 of 06.00 kwam, maar dat duurde helaas niet lang. Hij is nu ruim 5 maanden, bij 6 maanden ga ik starten met vast voedsel, wie weet zal dat verandering brengen. Ik kan inderdaad ook onzeker worden van zoveel doorslapers hier, dus fijn zo’n topic! We zijn niet alleen 😁 Zo lang ik het idee heb dat hij gewoon wakker wordt van de honger krijgt hij lekker een fles, en als die daar geen behoefte meer aan heeft merk ik dat vanzelf!

3 jaar geleden

Ik heb mij hier ook echt druk om gemaakt. Het is bij ons precies hetzelfde. Ik ben de podcast "liefde van een moeder" aan het luisteren. En ik moet zeggen; het geeft mij rust.