18 Reacties
10 maanden geleden
Hier ook 16 maanden en ook nog niet veel woordjes. Wel kletst ze op haar manier de hele dag door, heb het idee dat ze motorisch heel druk bezig is. Ik lees veel voor, vertel alles wat ik doe, meer kan ik niet doen denk ik dan
10 maanden geleden
Hier bijna 16 mnd en zegt sinds 2 weken Mama.
Daarnaast Da bij weggaan en zwaaien. Ze brabbelt verder genoeg. Ik herken se zorgen wel beetje maar iedereen zegt het komt goed.
Motorisch liep ze voor (nu worden de verschillen kleiner) en ze is nog altijd erg ondernemend voor haar leeftijd dus daar zal veel aandacht/energie naar toe gaan.
10 maanden geleden
Geen zorgen denk ik hoor! Onze dochter zegt wel wat meer, maar zij loopt bijvoorbeeld nog niet. Ieder op z’n eigen tijd. (Al kan ik niet wachten op dat ze zelf stapjes zet!!)
10 maanden geleden
Mijn oudste zoon zei denk ik met 2 jaar 5 woorden duidelijk en verder nog niet heel veel.
Daarna ineens grote stappen gemaakt, is nu 3 en kletst volop en loopt nu volgens KDV zelfs wat voor.
Alles komt met de tijd.
De jongste bijna 15 maanden zegt nu uit en da da en dat vonden we al best wat 😂
Daarnaast zeggen ze ook dat meisjes over het algemeen ook iets sneller zijn met praten.
10 maanden geleden
Onze dochter van ruim 15 maanden ook nog niets, ja de hele dag kletsen met klanken zoals ik hier meer lees. Maar geen woordjes nog.
10 maanden geleden
Hier ook vooral dada (dagdag), hallo en die die die.
Papa en mama komt er sporadisch uit, maar echt maar een paar keer in de week.
Verder wel een aantal woordjes die hij dan 1 of 2 keer zegt en verder niet meer (bal, boom, bel met t kerstboek bijvoorbeeld).
Maar zijn mondje staat maar heel weinig stil op een dag. Dus ik verwacht dat t wel goed gaan komen ooit. Qua klanken ook heel veel verschillende soorten.
10 maanden geleden
Hier ook wel hoor. Hij kent vooral de woordjes waar hij iets duidelijk mee kan maken😂 Mama en papa zit er echt nog niet voor de volle 100% in. Hij zegt meer, da (daar), die, daada (dag, zwaaien), ohjaa (ohjee). We oefenen wel veel met dierengeluiden, aanwijzen van lichaamsdelen, maar hij heeft er nog geen interesse in😆
10 maanden geleden
Ons meisje zegt ook nog niks, maar is bijv. fysiek wel behoorlijk goed. Ze communiceert vooral non-verbaal en lijkt wel alles te begrijpen wat we zeggen. Als ik kijk naar mijn zoontje, die kon vroeg goed praten, maar was fysiek juist laat. Het is ook lastig alles tegelijk te moeten leren, vaak hebben ze toch eerst focus op één gebied, maak daar grote stappen en gaan daarna door naar het volgende.