13 Reacties

8 maanden geleden

Ons ventje praat ook nog niet zo super veel. Mama papa die heeeyy voornamelijk. Hij probeerd wel meer woorden te maken lijkt het, maar het klinkt nog echt nergens naar verder. Ook wij praten de hele dag tegen hem, en als die ergens die naar roept of wijst probeer ik wel altijd te benoemen wat die dan wil. Nou maken we ons nog niet zoveel zorgen, hij is fysiek gewoon sneller gegaan. Liep net voor 12 maanden dus die gaat nu als een speer. Ook met zwemmen, op z'n loopfietsje e.d. gaat die hard. De woordjes komen ook vast vanzelf als de motoriek wat meer stil komt te liggen denk ik dan maar

8 maanden geleden

Ons zoontje ook nu 18 maanden praat nog bijna helemaal niet. Heeel af en toe, mama en soms die maar verder niks.. wel brabbelen met steeds nieuwe klanken. Hij kan wel al heel goed lopen en begint nu een beetje te rennen. Ik denk dat ieder kind zich anders ontwikkelt, maar ik snap je zorg wel. Toevallig vertelde mijn buurvrouw gisteren dat haar zoontje pas met 3 jaar zijn eerste woordje zei! En hij zit nu gewoon opd de havo en heeft geen problemen verder qua ontwikkeling. Misschien stelt dat wat gerust🙏

8 maanden geleden

Hier een zoontje van 18 maanden die ook nog weinig verstaanbaars zegt. Hij zegt denk ik een stuk of 10 standaard dingen die hij gebruikt. Maar vaak lijkt het niet op het woord zelf: open is baba, melk is nana bijvoorbeeld. En vaak als ik iets zeg probeert hij het na te zeggen maar eigenlijk alles is baba of dada 😂 Hij begrijpt wel alles en weet goed duidelijk te maken wat hij wil. Bij het cb zeiden dat ze graag zien dat ze met 18 maanden 6 ‘woorden’ echt gebruiken. En dat doet hij wel. Kan me er soms ook nog wel zorgen om maken, maar probeer het wel los te laten.

8 maanden geleden

Mijn dochter (6j) is pas begonnen met praten toen ze nazr school ging. Ze ging nochtans naar de psz 5x per week maar toch kwam het er niet van. Ze zei dingen maar was niet verstaanbaar. Nu is Ze 6 en kan goed praten. Ik zou het afwachten, 18 maanden is nog jong

8 maanden geleden

Onze zoon is 17 maanden en zegt: papa, opa, auto, bal, tinke (drinken), tata (tanden), daa(daar) en baba (banaan). Zijn motorische ontwikkeling gaat minder snel. Hij kruipt en loopt alleen als hij iets vast kan houden. De prioriteiten liggen bij ieder kind anders, ik zou me er nog geen zorgen over maken.

8 maanden geleden

Hier een dochter van 18 maand die ook nog bijna geen woorden zegt. Ze begrijpt wel echt alles en kan perfect opdrachtjes uitvoeren of aantonen wat ze wilt. Het komt wel vroeg of laat 🤷‍♀️

8 maanden geleden

Onze dochter is ook 18 mnd. Pratem lijkt nu wat te gaan komen. alles is Papa 😂 ze zegt mama, da (dag) ope, dicht, helpe, opa&oma, die Ze gaat steeds meer dingen nazeggen zoals kruipen, toetje, boe (boek), ete.

8 maanden geleden

Ons zoontje zegt ook nog heel weinig.. alleen 'papa' als hij er zelf zin in heeft 😊

8 maanden geleden

Hier wordt er ook nog vrij weinig gezegd. Papa en mama en verder wat klanken waarvan ik inmiddels weet wat het is 😅 Maar bijna alles is baaa

8 maanden geleden

Ja hoor. Hier ook alleen “die”, “klaar” “papa” en “lcht aan/uit.” Ik vind het wel jammer als ik andere kindjes meer hoor kletsen, maar maak me er (nog) geen zorgen om

8 maanden geleden

Ik hoopte al zo’n topic tegen te komen. Ik google net dat een kind van 18 maanden gemiddeld 20 woorden kent. 20! Mijn dochter kan er een stuk of 5 en gebruikt er maar 1: die! Ze is wel van het observeren voor ze zelf gaat, ze loopt nu net een week los maar dat gaat dus ook in 1 keer goed. Ze begrijpt wel heel erg veel. Ouders die dit herkennen?

8 maanden geleden

Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken. Ieder kind gaat op z’n eigen tempo! Voor je het weet wil je dat ze een kwartier stil houden 😆.

8 maanden geleden

Reactie op JChristine

Ik hoopte al zo’n topic tegen te komen. Ik google net dat een kind van 18 m ...
Ze kent dus wel 20 woorden qua begrip, ze zegt er alleen niet zoveel. Komt wel. Wat hier op t moment wel heel interessant is, zijn dierengeluiden. Die leren we elke dag een nieuwe bij. Maar woordjes idd ook niet zo veel. Sinds 2 dagen opeens "Baboem" voor Bumba.