9 Reacties
één jaar geleden
Volgens mij kan je vanaf 1 jaar gewoon stoppen, maar "moet" je rekening houden met andere vorm van zuivel. Anderen geven het nog jaren door. Zag nog Nutrilon voor 4 of 5 jarigen. Zolang jouw dochter nog behoefte heeft of jij prettig vindt, kun je het gewoon geven.
één jaar geleden
Ons zoontje van 14 maanden krijgt ‘s morgens een klein flesje van 90cc (merk toch aan hem dat hij dit nog erg fijn vind) en ‘s avonds krijgt hij nog een fles van 120cc voor het slapen gaan. Overdag drinkt hij water of appelsap en eet hij verder ook goed.
Ik wil nog niet stoppen met de flesvoeding, want hij reageert nog niet altijd even goed op de koeienmelk. Dit wil ik eerst meer gaan opbouwen voordat ik ga stoppen met de flesvoeding (hij moet immers wel voldoende zuivel binnenkrijgen).
één jaar geleden
Er is een mooie aflevering van de keuringsdienst van waarde over kunstvoeding: start, opvolg en groeimelk etc. Eigenlijk komt het erop neer dat het na 1 jaar niet meer noodzakelijk is en gewone zuivel gegeven kan worden. Voor die tijd is dat nog te belastend voor de nieren.
Neemt niet weg dat als je kindje nog niet helemaal lekker gaat op gewone zuivel of nog niet helemaal met vaste voeding mee doet, dat je dit natuurlijk prima kunt afbouwen op een rustig tempo ipv gelijk met 1 jaar stoppen. In België is geloof ik het advies dat er tussen 15 en 18 maanden afgebouwd wordt….. correct me if I’m wrong.
Hier ben ik de borstvoeding aan het afbouwen maar wil niet gelijk naar de gewone zuivel want hij krijgt steeds klachten zoals eczeem en obstipatie. We hebben geitenmelk kunstvoeding als bruggetje nu. We nemen de tijd maar gaan niet tot 2 jaar door want dat vind ik echt niet nodig.
één jaar geleden
Oei hier een uitzondering precies…
Dochter met zware koemelkeiwitallergie en veel problemen gehad met haar voeding in de start (tot 5 maand echt veel gesukkeld waardoor ze veel pijn gehad moet hebben). Intussen nog steeds 4 a 6 flessen op een dag (waarvan 1 a 2 ‘s nachts). Vaste voeding is een tijdje goed gegaan maar nu terug zeer beperkt. We hebben het besproken met de pediater en zij geeft ook aan om gewoon terug meer flesjes te geven en haar ritme te volgen bij haar eten.
Dus hier regelmatig nog 6 flessen op een dag. Enkel in de crèche geen melk meer maar thuis wel nog veel.
Ze is intussen al 15 maand.
Afbouwen mag zeker maar kijk naar wat je kind vraagt… ik ken geen tieners die nog melk uit een flesje willen drinken 🤷♀️
één jaar geleden
Wij lopen bij diëtist vanuit het ziekenhuis ivm koemelkeiwitallergie. Ze zeggen dat na 1 jaar ze 300 ml zuivel per dag ‘moeten’ binnenkrijgen. Dat mag in welke vorm dan ook. Griekse yoghurt 10% na het eten en ‘s ochtends een fles of gewone melk bijvoorbeeld. Wij zijn nu bezig met koemelk herintroduceren. Heb nog specifiek gevraagd of hij over moet op normale melk ipv kunstvoeding. Ze geeft aan dat wanneer wij nu volledig Nutrilon kunnen geven, we gewoon kunnen overstappen naar normale volle melk. Volle melk nu nog vanwege de calorieën. Hoop dat je er iets aan hebt!
één jaar geleden
Sinds onze dochter 1 is zijn we over op 300ml zuivel. Ze krijgt in de ochtend pap gemaakt van 170ml halfvolle melk/sojamelk. In de avond krijgt ze Griekse yoghurt of 150ml melk/soja. Dit drinkt ze deels uit open beker en deels nog uit haar flesje, want volledig uit open beker duurt mij vaak wat te lang🙈