12 Reacties

3 jaar geleden

Ik heb ook zo'n cyste gehad ongeveer 15 jaar terug. Was zo groot als een tennisbal en enorm pijnlijk . Is toen weggehaald die klier. Werd door door de gynaecoloog gezegd dat het niet terug kan komen omdat de klier verwijderd is. Evt zou het wel nog aan de andere kant ontstoken kunnen raken. Maar het is gelukkig bij mij nooit meer teruggekomen. Misschien toch voor de operatie gaan en de klier volledig laten verwijderen.

3 jaar geleden

En hoe was het nadat ze het hebben verwijderd? Is je vagina veel veranderd? Ik ga waarschijnlijk na de 20e week een operatie inplannen.

3 jaar geleden

En hoe was het nadat ze het hebben verwijderd? Is je vagina veel veranderd? ...
Niet echt veranderd. Had alleen een litteken alsof je ingeknipt bent. Is wel al bijna 15 jaar terug gedaan toen ik begin 20 jaar was.

3 jaar geleden

Aaah wat klote, ik ken het. Ik heb terugkerende bartholin cystes, dus ik lees mee. Helaas wilde de gynaecoloog bij mij niet opereren omdat de klier te diep zat en een operatie daarmee te risicovol (veel bloed verliezen). Als je gynaecoloog wil opereren, zou dat denk ik een goede optie kunnen zijn.. maargoed biedt geen garantie zeg je zelf. Ik weet daarom niet zo goed een advies. Maar wil je er wel sterkte mee wensen! Hopelijk kom je tot een oplossing zodat je er geen last meer van hebt en het ook geen onzekerheid geeft tijdens de zwangerschap en bevalling.

3 jaar geleden

Reactie op Aynara

Niet echt veranderd. Had alleen een litteken alsof je ingeknipt bent. Is we ...
Maar hebben ze dan echt de hele klier weggehaald of alleen open gemaakt en schoongemaakt. Want mijn gynaecoloog zei dat er echt een groot stuk weefsel weggehaald word dan en dat er echt een ‘gat’ komt. Dat het eigenlijk verminking is en hij het het liefst voorkomt. Maar wat jij verteld klinkt helemaal niet erg! (Zeg ik hoopvol 😅🙏)

3 jaar geleden

Reactie op Lapaza

Aaah wat klote, ik ken het. Ik heb terugkerende bartholin cystes, dus ik le ...
Ja, omdat ik er al een jaar mee loop. Hij wou het eerst liever niet doen omdat hij het verminking vind. Maar snapt dat het nu we erg lang doorsuddert en dat ook niet echt een pretje is. Dus de keus is compleet aan mij. Bij mij zit het ook diep. En ze weten dus ook niet waar de ontsteking dus precies vandaan komt. Het verwijderen kan alsnog betekenen dat niet alles weg is en het gewoon terug komt. Maar een baby aan de antibiotica meteen na de bevalling… Daarnaast zit ik nu voor de vierde keer aan de antibiotica omdat de infectie mij blaasontstekingen geeft. Haha, soms moet ik gewoon lachen. Als ik dit zo typ dan denk ik; wtf 😳 Je went er maar aan en zet door want er zit niks anders op, maar ja. Zijn jouw cystes ook ontstoken of zwelt het alleen steeds op en los je het dan met zoutbadjes op? Of laat je het open prikken?

3 jaar geleden

Ik heb ook die marsipulisatie gedaan maar het bleef ook ontsteken en heel erg pijnlijk met seks enzo. Toen is zelfs mijn pelvic floor spasms gaan ontwikkelen omdat het zoveel pijn deed ging het daar helemaal verkrampen voordat ik met seks begon etc. Toen na 8 maamden hebben ze besloten om de klier te verwijderen. Dat was wel ff pijnlijk en het genezingsproces duurde erg lang. het gaat wel steeds beter. Ik kan met goede ontspanning echt wel genieten van seks nu alleen sommige standjes zijn nog iets gevoelig, omdat het aan 1 kant natuurlijk langs littekenweefsel gaat, maar genoeg kokosolie gebruiken en heb weinig last. Afijn, nu een jaar verder en het lijkt dus wel nogsteeds te verbeteren langzaamaan. Maar iig tien keer beter dan ontstoken en ook verl beter dan na die marsipulisatie, die bij mij dus ook niet werkte. Overigens het stuk klier / weefseldat ze eruit haalden bij mij was rond de 4cm lang, 1 cm breed, en net na de operatie lijkt het wel een soort gat maar nu zie je daar niks meer van.

3 jaar geleden

Als ik jou was zou ik wel zo snel mogelijk die operatie doen en niet wachten tot later in zwangerschap om eventueel uitscheuren op die plek te voorkomen, lijkt me akelig om een vers litteken daar te hebben en dan een kind erlangs te moeten baren.

3 jaar geleden

Reactie op Xavy868

Als ik jou was zou ik wel zo snel mogelijk die operatie doen en niet wachte ...
ivm de zwangerschap wachten ze liever tot na 20 week omdat de baby dan sterker is.

3 jaar geleden

ivm de zwangerschap wachten ze liever tot na 20 week omdat de baby dan ster ...
Ohja dan heb je nogsteeds 4 maanden erna dat is beter dan 2 maanden bijvoorbeeld

3 jaar geleden

Maar hebben ze dan echt de hele klier weggehaald of alleen open gemaakt en ...
Naar mijn weten hebben ze toen de klier verwijderd zodat het niet meer terug kon komen. De ontsteking was nl zo groot als een tennisbal. Het was eerst wel een gat en ze hebben het ook gedeeltelijk open gelaten na de operatie. Ik moest toen elke dag een soldaatje nemen tegen ontsteking. Uiteindelijk was het na 2 wkn ofzo dicht en daarna nooit meer last gehad.

3 jaar geleden

Reactie op Aynara

Naar mijn weten hebben ze toen de klier verwijderd zodat het niet meer teru ...
Soldaatje = soda badje