Ik ben benieuwd in hoeverre jullie afspraken maken met je partner over de opvoeding. Nu zal iedereen zeggen: op hoofdlijnen wel, in de details laten we elkaar vrij. Maar wat zijn dan details, en waarbij is het wel belangrijk 1 lijn te trekken? Ik merk dat ik vaker 1 lijn wil trekken (ook betekent dat een compromis), terwijl mijn man aangeeft dat verschillen onvermijdelijk en niet erg zijn. Bijvoorbeeld:
- ik wil afspraken over vaste eetmomenten (ontbijt-tussendoor- lunch-tussendoor-diner- yoghurt). Mijn mans visie is: gezonde dingen mogen altijd en geeft dochter gerust 10 eetmomenten per dag.
- man is streng dat lievelingsknuffel niet uit huis mag, ik zie er geen kwaad in als ze hem mee wil slepen naar de supermarkt.
- man geeft dochter altijd hetzelfde (favoriete) eten, ik wil graag afspreken dat we samen voor variatie zorgen en dus (ook) regelmatig nieuwe dingen aanbieden. (Want nu ben ik de boeman die altijd met het minder geliefde voedsel komt aanzetten).
Ik denk dan die verschillende regels zijn verwarrend voor mijn dochter. Hoe kijken jullie hiernaar?