7 Reacties
7 maanden geleden
Hoi! Mijn tweede kindje is half januari geboren, dus we zitten in hetzelfde schuitje. Allereerst wil ik zeggen, wat ontzettend knap dat je aan het kolven bent!!! Ik heb dat 7 maanden bij de eerste gedaan dus ik weet hoe pittig het is, laat staan met twee kindjes 💪🏻
Ik ervaar het dagelijks leven met twee jonge kids ook als pittig maar ik wil ook zo veel mogelijk van ze genieten. Daardoor staat het huishouden op een laag pitje. Mijn man en ik doen veel samen en vragen daarnaast hulp van familie(met name onze moeders) om te poetsen of te helpen met de was. Ook laten we (met name in de eerste weken) bepaalde dingen wat losser naar onze eerste toe. Bijvoorbeeld het tv kijken, deed hij eigenlijk nooit, maar op drukke momenten is het nu even niet anders.
Ik ervaar nu mijn kleine alweer 12 weken is een stuk meer rust. Hij kan meer alleen liggen spelen en slapen ipv alleen maar bij mij waardoor ik veel meer de handen vrij heb. Het tv kijken van de oudste is daardoor nu alweer een stuk minder dan in het begin. Straks gaat je kleintje hopelijk steeds minder lang over een voeding doen en misschien wel wat grotere flessen minder vaak per dag drinken 😊
Ook wbt het kolven, maak het jezelf makkelijk. Ik voedde en kolfte op een gegeven moment tegelijk door de kleine in de newbornset van de stokke te laten liggen, of op mijn bovenbenen terwijl ik op de bank zat. Vergt even wat handigheid maar het scheelt een bak met tijd :). Ook zou je overdag bijv tijdens het doen van de was of tijdens het koken een handsfree kolf kunnen gebruiken (ik zou het niet als fulltime kolf gebruiken ivm mindere sterkte van kolf op accu). En tip, weet niet of je dat al doet, maar je mag je kolfset tussen het kolven door in de koelkast bewaren en hoeft hem niet ieder keer schoon te maken 😊
Als laatst, ik heb altijd perse volledig moedermelk willen geven, een soort van alles of niets. Maar dit hoeft natuurlijk niet! Op een gegeven moment kolfte ik niet meer genoeg waardoor ik (na een grote mentale strijd) wel poedermelk bij moest geven. Toen ik dat eenmaal deed viel er een heleboel druk weg. Ik weet niet wat je doel is wbt het kolven (minder dan 8 keer per dag is slecht voor je melkproductie op langere termijn), maar je kunt het nu natuurlijk ook accepteren als het een keer 7 of 6 keer per dag is als je er niet aan toe bent gekomen. Zo kun je het misschien wel volhouden en geef je je kindje toch nog dat prachtige vloeibare goud mee 🥰
Super super super goed bezig mama!!! Het wordt echt makkelijker , you can do this 💪🏻💪🏻
7 maanden geleden
Bij ons zat er 20 maanden tussen. Het was een pittige tijd, maar ik moest mezelf ook de tijd gunnen om een balans te vinden. We hebben mijn dochtertje veel mee laten helpen (flesje geven, verschonen), niet dat ze echt hielp, maar het gaf haar een gevoel dat ze er ook bij hoorde. En dan ging ze minder donderjagen. Ik had haar een popje en wagen gegeven en ze ging mij op den duur nadoen. en euh ja wij hebben ook uit gemak haar voor de tv gezet (vooral bij de voedingen). Ik had op den duur de modus gevonden dat wandelen/ naar speeltuintje ideaal was. De oudste kon zich even uitleven en de jongste slapen. Qua voeden word het straks makkelijker, je jongste gaat dan meer drinken en er zit meer tijd tussen de voedingen.
Voor de oudste is het ook enorm wennen. Bij ons was ze enorm druk en veel driftbuien omdat ze moest wennen aan de nieuwe situatie en dat de aandacht verdeeld moest worden.
Het word elke maand een stukje makkelijker. Nu spelen ze veel samen en hebben zoveel lol met elkaar (zijn 3,5 en 1,5 jaar). Dus terug kijkend, ja dat eerste jaar is echt pittig maar alles waard.
7 maanden geleden
Hoi! Ik zit nog niet in dezelfde situatie want de tweede wordt bij ons in oktober verwacht, maar ik heb bij de eerste wel 9 maanden gekolfd en ik vroeg me af; heb je een handsfree kolfset? Er ging echt een wereld voor me open toen ik de Youha’s ontdekte en alles gewoon kolvend kon blijven doen ipv een half uur ergens gaan zitten met die apparaten in m’n hand, of om en om eentje terwijl ik met de andere hand probeerde de boel te managen thuis. Dus als je nog niet handsfree kolft is dat misschien iets om te overwegen voor je stopt. Sterkte 😘
7 maanden geleden
Mijn dochters schelen 1 jaar en 10 maanden. Ze zijn nu 1,5 en ruim 3. Ik vond het eerste jaar behoorlijk pittig! Kolven heb ik zelf maar 6 weken gedaan, omdat het op die manier voor mezelf in combinatie met alles enigszins leuk bleef. Voor mij heeft dat veel rust gebracht, maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Mijn man en ouders maakten eten in veelvoud waardoor ik niet hoefde te koken. De was draaide ik tussen de slaapjes door. Verder veel overdag naar buiten gegaan, dat vond ik vaak erg fijn. Met buggy en draagzak, lekker wat zonnestraaltjes meepikken:)
Het wordt echt makkelijker! Mijn meisjes spelen nu zo leuk samen en uiteraard af en toe ook ruzie maar over t algemeen is het zo leuk! Zo leuk dat we nu voor nummer 3 willen gaan;)
je kan het!! Wees lief voor jezelf en kijk naar hoe je het zo makkelijk mogelijk voor jezelf en de kids kunt maken. Je bent de pilaar van je gezin dus kies daarin voor jezelf, iedereen heeft daar profijt van:)
7 maanden geleden
Hier ook baby van 3 weken (dinsdag) en een dreumes van 1,5 jaar. Hier tolereer ik toch iets meer ook dan eerst merk ik onbewust (tv, of huilen van de dreumes). Dus dat herken ik echt wel! Zo goed mogelijk in het voren denken voor zo ver dit wil. I feel you mama! Je doet je best.. meer kun je niet doen!
7 maanden geleden
Ik heb een peuter van 3 en een baby van bijna 2. Ik zat ook in jouw schuitje met kolven en een dochter die toen veel te veel tv keek. Dat was toen maar even zo.. Nu ze iets ouder zijn vind ik het nog steeds pittig maar het wordt wel makkelijker. Ik bedenk me op die pittige momenten altijd: had ik het dan anders gewild? Dat er toch langer tussen had gezeten? Dat antwoordt is nee en ik voel me intens gelukkig dat ik 2x zo snel zwanger ben geworden. Ik vind het echt voordelen hebben dat ze zo dichtbij elkaar zitten qua leeftijd dus ik probeer mijn frustratie/vermoeidheid dan om te zetten in dankbaarheid