10 Reacties
één jaar geleden
Ouderschapsverlof moet je opnemen binnen 1 jaar na geboorte van je kind en je hebt recht op maximaal 9 werkweken.
één jaar geleden
Je hebt in principe recht op ouderschapsverlof. Tja de voor en nadelen. Stel dat je ouderschapsverlof opneemt, dan behoed je je contracturen. Dus als je na een tijdje zegt, ik wil weer terug naar 32u, dan zijn die uren er in principe nog voor jou. Die zekerheid heb je dus. Laat je je contract aanpassen naar minder uren, dan ben je die uren in principe kwijt. Persoonlijk zou ik opteren voor het inzetten van verlof. Mocht je je in de toekomst bedenken, dan kun je nog altijd terug naar hoe het was. Het blijft echter een persoonlijke keuze.
één jaar geleden
Ik hadrecent voor hetzelfde dilemma. Indien ik mijn onbetaalde ouderschapsverlofuren zou inzetten dan zou ik het allemaal verbruiken in de komende 8 maanden.
Heb ervoor gekozen om een dag minder te gaan werken en de uren ouderschapsverlof te bewaren. Ze zijn inderdaad in te zetten totdat je kind 8 jaar oud is. Ik dacht dat het misschien in de toekomst nog van pas zou kunnen komen. Nadeel is wel dat ik nu iets minder pensioen opbouw, omdat ik een dag minder ben gaan werken. Maar dat is voor mij nu even oke, ga weer meer werken als mijn kindje iets ouder is.
Je hebt inderdaad ook gewoon recht op je ouderschapsverlof uren volgens mij. Als jij die uren wilt inzetten en je vraagt het ruim op tijd aan, zodat je werkgever er rekening mee kan houden, dan moet dat gewoon kunnen!
één jaar geleden
Ik heb ook een contract voor 32 uur, maar nog nooit 32 gewerkt 🤣
Ik begon een nieuwe baan toen ik net moeder was geworden.
Bij m'n eerste kindje werkte ik de eerste 8 maanden 24 uur, daarna 28. Dit was voor mij de gulden middenweg om en tijd met mijn kindje te hebben en financieel wat rust.
Nu met de tweede wil ik nog een hele tijd 24 uur werken.
Als het verlof op is, kan ik altijd nog ontslag nemen voor x uur.
En als ze naar school gaan wordt het ook weer anders allemaal...
één jaar geleden
Ik werk een dag minder door mijn onbetaald ouderschapsverlof in te zetten. Wij hebben ook een wens voor een 2e op korte termijn. Tegen die tijd, als ik weer met verlof ga, krijg ik mijn gehele contract (36 uur) uitbetaald én krijg ik dus weer nieuw ouderschapsverlof over 36 uur ipv 27 uur die ik nu werk. Financieel voordeel! :)
één jaar geleden
Ik zou verlof opnemen. Zo laat mogelijk iets aan je contract laten doen ivm pensioen, vakantieopbouw, evt bij ziekte.