32 Reacties

2 jaar geleden
Ik volg even, hebben hier ook last van. Blijft jullie zoontje wel liggen op de zij? Die van ons wurmt net zolang tot hij weer lekker op de rug ligt😅

2 jaar geleden
Ons eerste kindje had ook een plat achter hoofdje en wij werden toen ook met drie maanden naar een fysio gestuurd. Het duurt heel lang voordat de afplatting minder zichtbaar wordt. Ze liggen nu ook nog best veel en vaak als ze gaan omrollen en zelfstandig kunnen zitten wordt de afplatting pas minder. Ons zoontje is nu 2 jaar en je ziet er helemaal niets meer van. Bij ons was het helmpje ook bespreekbaar gemaakt maar uiteindelijk hebben wij dit niet gedaan en het is gewoon goed gekomen. Ik zou gewoon doorgaan met de oefeningen en het goed in de gaten houden maar het echt de tijd geven. Mij is toen verteld dat het hoofdje pas volgroeid is wanneer ze 4 jaar zijn dus hij heeft nog even de tijd om mooi rond te worden:).

2 jaar geleden
Ik volg even, hebben hier ook last van. Blijft jullie zoontje wel liggen op ...
Eerst deed hij dat wel inderdaad, maar nu kijkt hij wel steeds meer naar de zijkanten gelukkig. We proberen er altijd iets interessants neer te leggen zoals een felgekleurde knuffel. Misschien dat dat helpt?
En zoals hsusanne ook al vertelt kan zo'n ergonomisch (donut) kussen misschien helpen. We hebben die ook maar gekocht. Misschien moeten we geduld hebben, maar het is logisch dat we ons er druk om maken :o

2 jaar geleden
Reactie op hsusanne
Wij hebben een ergonomisch kussentje gekocht. Als ik ervaringen lees schijn ...

Zo'n kussentje hebben wij inderdaad ook via Bol.com gekocht! Alle kleine beetjes helpen en wat je zegt, als het niet helpt kan het in elk geval geen kwaad.
PS: Wat een schatje ;)

2 jaar geleden
Reactie op Maartje54
Ons eerste kindje had ook een plat achter hoofdje en wij werden toen ook me ...
Ben blij te horen dat het op den duur van zelf minder is geworden en nu niks meer van te zien is :) Dat geeft hoop! We blijven in elk geval doorgaan met de oefeningen en er zit wel wat in dat het waarschijnlijk beter gaat zodra hij binnenkort kan zitten en later gaat kruipen etc.
Bedankt voor het delen :D

2 jaar geleden
Ik heb een kindje op mijn babygroep op mijn werk gehad daarbij werd een helmpje ook afgeraden en die heeft tot op heden een plat achterhoofd. Dit zie je ook aan de voorzijde. Het achterneefje van mijn vriend is wel weer een helmpje toen aangeraden en bij hem zie je het nauwelijks meer tenzij je het weet waar je moet kijken. Ook heb ik genoeg kinderen gezien die een afplatting hadden en door afwisselen van de ligging en oefeningen. Dat ergonomische kussentje heb ik ook veel voorbij zien komen en ik heb het idee dat die echt wel helpt! Hopelijk bij jullie ook 😊. Meer dan je best kan je niet doen, zoals ik lees doe je al goed je best om alle opties te bekijken en proberen!

2 jaar geleden
Eerste zoontje had het ook. Fysiotherapie gehad en kussentje gebruikt. Nu dik 2 jaar en je ziet er niks meer van.
Ons tweede zoontje heeft het nu ook, dus ben weer volop aan het oefenen. Helaas ligt hij altijd op zn achterhoofd tijdens het slapen en dit is dus best veel als je kijkt naar het aantal uren in bed😅

2 jaar geleden
Hier ook afvlakking aan zijn rechterzijde, de osteopaat heeft ons uitgelegd dat dit komt doordat de hersenen op die plaats niet goed mee groeien maar net naar de andere kant gaan groeien omdat daar meer ruimte is, door de houding te veranderen en juist druk te leggen op een andere zijde gaan de hersenen ook meer groeien op de afvlakkingszijde, maar de hersenen groeien blijkbaar het snelste in de eerste 3 maanden en tot ongeveer 18jaar, dus het kan weken tot maanden of zelfs jaren duren voor je verschil ziet, ons is een kussentje afgeraden omdat dat evengoed druk geeft, vooral zoveel mogelijk de niet-voorkeurszijde aanhouden en liefst tijdens het slapen omdat de hersenen vooral groeien tijdens de slaap

2 jaar geleden
Mijn zoontje is bijna 11w oud en heeft een lichte afplatting op rechts. Wij oefenen fanatiek op links (voeden, verschonen, spelen), geven extra tummy time, gebruiken een zijligkussen en, wel een verschil met de rest hier denk ik: hij doet overdag zijn dutjes op ons, zo kunnen wij de ligging van zijn hoofd bepalen en hij slaapt dan beter. We zijn er gelukkig heel erg op tijd bij. De afplatting is minimaal. Hopelijk doorbreken we snel de voorkeur.

2 jaar geleden
Bij ons is het inderdaad ook meer afplatting naar rechts, maar zijn achterhoofd nu ook vind ik. Met name ‘s nachts draait hij op zijn achterhoofd. Vanochtend was de Kinderfysiotherapeut er weer en zij was niet zo’n fan van het hoofdkussen, omdat hij zijn hoofd dan niet meer kan draaien … en hij moet ook juist naar links bewegen. Voor mijn gevoel is de afplatting fors aanwezig, volgens de fysiotherapeut valt hij nog onder de lichte vorm. We wachten af. Wij voeden ook op links, hebben een voorkeurskussen en hij slaap overdag op de bank, op links. Ook fanatiek aan het oefenen op de buik! Hopelijk trekt het bij! 🙌🏼 De eerste 6 maanden zijn hiervoor het belangrijkste begreep ik, maar het schedel ontwikkelt zich nog tot 1,5 a 2 jaar. Het geeft mij toch lichtelijke stress merk ik! 🤪

2 jaar geleden
Het nadeel en ook voordeel van die jonge schedeltjes is, is dat ze nog flexibel zijn. Dus het kan afplatten, natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen en op letten. Maar vaak komt het echt wel een heel eind goed als je het goed in de gaten houdt. Maar het is niet zo dat je een fles in- en uit- deukt. Het kost heel veel tijd.

2 jaar geleden
Reactie op LottieL
Bij ons is het inderdaad ook meer afplatting naar rechts, maar zijn achterh ...
Dat is eigenlijk wel ene goeie. We gaan toch maar het donutkussen weghalen. Dan kan hij gewoon zelf op zijn zij draaien met zijn hoofd wat hij eigenlijk best vaak doet :)
Nou hartstikke begrijpelijk dat je er stress van krijgt! Vrijwel iedereen benadrukt dat het goedkomt gelukkig. Dus laten we ons best doen voor onze baby en geduldig zijn. (Zeg ik heel stoer terwijl ik ook stress haha)