Hoi allemaal,
Ons zoontje is bijna 20 maanden en echt wel een boefje. Er zit flink wat pit in en hij kan behoorlijk boos worden als iets niet lukt of niet mag. Het is nooit de beste slaper geweest, met name na zijn eerste verjaardag werd het eigenlijk steeds slechter. Nu slaapt hij sinds een dikke 3 weken opeens door in de nachten. Een verademing! Afgelopen nacht toevallig weer een slechte nacht gehad; huilen, klaarwakker. Ik hoop op een eenmalig iets, want zoals gezegd is het een verademing dat hij doorslaapt. Het laatste halfjaar heeft best iets van ons gevergd door dat slechte slapen.
Zoals ik zei is ons zoontje best een pittig jongetje. Hij klimt veel op de salontafel en het tv meubel. We zeggen dan altijd nee, mag niet en halen hem eraf. Hij wordt vaak gelijk al boos als hij 'nee' of 'mag niet' hoort. Hij gaat dan kopstoten, tegen ons aan of gewoon keihard op de grond. Heel vervelend gedrag, want hij doet zichzelf er ook echt pijn mee. De laatste tijd bijt hij ook wel eens. Merk duidelijk aan hem dat hij aan het testen is wat wel of niet mag, grenzen opzoeken (kijkt ons strak aan en gaat gewoon door) en dat hij vervolgens niet weet wat hij aanmoet met zijn emoties. Plus hij wil ontdekken, zelf lopen en rennen buiten en overal kijken. Volgens mij allemaal heel normaal, dit zijn dingen die hij nog moet leren en ons bij nodig heeft. Ik hoorde mezelf echter de laatste weken zo vaak nee en mag niet zeggen op één dag, dat ik er zelf ook niet goed van werd. En elke keer lokt weer een boze reactie uit. Nu ben ik op zoek gegaan naar een andere aanpak. Hem wat meer vrijheid geven: naar buiten en hem zelf laten lopen en ontdekken. In de achtertuin rondkruipen en vies worden. Zelf laten eten en vies worden. Samen met hem spelen op de grond en afleiden. Niet de hele dag nee zeggen, een positievere aanpak proberen: "dat mag niet want *, maar kom schat we gaan lekker even puzzelen/met de auto's spelen". Dit alles vergt in die zin wel wat energie en meer betrokkenheid van jezelf, maar hij heeft dan zichtbaar minder driftbuien. De hele dag die negatieve energie vergt immers ook heel veel van jezelf. Ik word echt gestrest van die negatieve vibe steeds.
Onze dreumesen zijn allemaal rond dezelfde leeftijd. Ben daarom benieuwd of dit herkenbaar is voor jullie? En hoe jullie dit aanpakken en een positievere vibe in de dag krijgen? Tips altijd welkom 🤗