30 Reacties

5 maanden geleden

Mijn zoontje van 21 maanden, liep al met 9 maanden maar praat bijna niet veel gebrabbel kan mama papa die dees en heeft wel eens een woordje gezegd zoals auto of opa maar nooit meer gehoord na 1x haha. Denk dat je voor nu nog geen zorgen hoeft te maken sws niet voor 2 jaar. Sommige kindjes praten pas bij 2,5 en kunnen dan echt zinnetjes met 2/3 woorden dan gelijk maken.

5 maanden geleden

Ik heb een tweeling van 21 maanden. En ze zeggen ook nog niet zo veel. Om ons heen ook kindjes die meer zeggen. Wel kunnen ze hele gesprekken met elkaar hebben in een eigen taal. En is bekend dat tweelingen vaak iets trager zijn met taal. Ik zou me nog niet veel zorgen maken..en als je dat wel doet, dan CB even vragen? Hier zeggen ze: papa, mama, opa, oma, auto, aardbei, appel, trap, vroem, miauw, bah, uhoh, nana (speen). En echt niet allemaal goed uitgesproken hoor 🤪 Heb de comments niet gelezen.

5 maanden geleden

Reactie op noordhollandxxx

Jaa gehoor van me dochtertje is perfect boekjes lezen vond ze nooit leuk nú ...
Gelukkig. Ik ga elke 3 weken naar het voorlees halfuurtje in de bieb en leen dan nieuwe boekjes. Vinden de kindjes heel leuk! En misschien kun je verschillende boekjes proberen? Hier zijn boekjes met flapjes momenteel favoriet.

5 maanden geleden

Reactie op noordhollandxxx

Jaa gehoor van me dochtertje is perfect boekjes lezen vond ze nooit leuk nú ...
Oh ja, en ik lees sowieso elke avond voor als ze in bed ligt (nog wakker of als ze al slaapt), dan kies ik wel een voorleesboek dat ík leuk vind om te lezen, zoals Annie MG Schmid of van Marianne Busser o.a., liefst op rijm, dat vind ik zelf het leukste voorlezen.

5 maanden geleden

Volgens mij kun je pas met 2.5/3 jaar echt zeggen of je kindje achterloopt of niet. Ze zouden dan zinnetjes van 3 woordjes moeten kunnen spreken. Ik heb zelf 3 dochters, de oudste praatte ook erg laat maar bleek een ontwikkelingsachterstand te hebben. Ze is nu 11 en gaat naar een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Mijn 2e dochter heeft een TOS en gaat na de vakantie naar groep 3. Ze krijgt inmiddels vanaf haar 3e logopedie begeleiding. De jongste zegt nu tussen de 15-20 woordjes. Voor sommige onverstaanbaar, maarvoor mij wel duidelijk. We gaan zien hoe zij zich ontwikkeld.

5 maanden geleden

Reactie op Clarakoe

Oh ja, en ik lees sowieso elke avond voor als ze in bed ligt (nog wakker of ...
Heel goed om iedere dag voor te lezen, hier leren ze echt veel van! Als ik je een tip mag geven... ik zou toch boeken pakken die wat makkelijker zijn en met plaatjes die herkenbaar zijn voor je kindje. Ze leert dan ook de woorden te benoemen of in het begin misschien alleen aanwijzen. Hier is ze vooral fan van de boeken van Coco en de muziekboeken van Paco. We hebben op haar kamer een grote plaat met dieren hangen, die ze graag bekijkt en dieren zoekt. Mijn dochtertje praat wel heel veel, zij is vanaf baby af aan al een echte kletskous. Ik zeg dit niet om op te scheppen of iets dergelijks, begrijp me niet verkeerd. Zij liep pas met ruim anderhalf en was daar dus weer laat mee. Wat wij hebben gedaan (en jullie vast ook doen) is veel benoemen, tegen haar praten in normale zinnen (dus nooit 'babytaal' gebruikt) en met een normale stem. Meer kun je niet doen. In deze leeftijd leren en zien ze zoveel, op een dag komt het er allemaal uit en gaan ze vanzelf praten. Tenzij er echt iets aan de hand is, maar daar kun je op deze leeftijd echt nog niks over zeggen.

5 maanden geleden

Onze meid, nu 20 maanden zei ook nog bijna niets. En sinds een week of 2 begint ze plots veel meer dingen de te zeggen en herhalen. Deze week zijn er bij haar veel (7 ongeveer) nieuwe woorden uitgekomen en onmiddellijk met een vrij goede uitspraak.

5 maanden geleden

Reactie op EvelyynS

Onze meid, nu 20 maanden zei ook nog bijna niets. En sinds een week of 2 be ...
We kijken elke dag in boekjes. Benoemen alles wat we doen en we merken dat ze echt veel verstaat maar zelf praten was geen prioriteit voor haar gezien ze motorisch kon aangeven wat ze wou. Ik zou me echt geen zorgen maken. Als ze er klaar voor is komt het wel

5 maanden geleden

Heel goed om iedere dag voor te lezen, hier leren ze echt veel van! Als ik ...
Overdag lezen we heel veel boekjes met plaatjes en muziek of geluiden inderdaad, samen. Savonds leg ik haar in bed en lees dan nog even voor uit een boekje wat meer / makkelijker echt voorleest. Daar zitten ook wel plaatjes bij, maar dit is vooral bedoeld als luisteren naar mijn stem en in slaap vallen. Mijn zoontje van 3,5 lees ik savonds boekjes voor met veel tekst en veel plaatjes. Zodat het voor ons allebei leuk is 😀