10 Reacties

7 maanden geleden

Dat zelfstandig in slaap moeten vallen op de kdv is echt wel anders dan thuis. Ons zoontje valt niet zelfstandig thuis en op de opvang hebben ze er heel ritueel en ook dagritme omheen gebouwd waardoor ons zoontje precies weet hoe het werkt met slapen. Hij loopt zelf naar het bedje en in de ochtend leggen ze samen z’n knuffel in zijn bedje. Meestal wordt wel geadviseerd (althans dat hoor ik vaak) om meer dan 1 dag kdv te doen zodat het wennen gemakkelijker gaat. Dus over dat slapen zou ik me minder druk maken maar laat wel weten hoe jullie het altijd doen en vraag of ze in het begin een vast iemand kunnen bieden zodat het voor jullie kindje gemakkelijker is met in slaap vallen. Hier deden ze aan de gecontroleerd laten huilen methode en daar ben ik wel volledig voor gaan liggen. Ons zoontje wordt naar bed gebracht door iemand die op dat moment ook ‘vrij’ is om terug te gaan als hij huilt. Inmiddels is hij zo gewend dat m’n partner hem voor geen mogelijk mee krijgt aan het einde van de dag. Een vloerbed was hier echt een supergoede keuze. Ik ben benieuwd hoe het voor jullie is. Wellicht is de psz voor later alsnog een optie? Ik heb daar geen ervaring mee.

7 maanden geleden

Hoi! Ik heb een dochter van ruim 3 jaar en eentje van 1,5 jaar. Die van 3 zit op KDV en PSZ. Ze vindt allebei erg leuk! Ik vind zelf beide ook erg leuk, PSZ heb ik wat meer de schoolse vibes bij (vind ik positief), dus toch wat meer op educatie gericht alleen zit je daar met andere tijden. Vliegt voorbij zo’n ochtendje dus dat is even anders organiseren. Ik ben blij dat ze ook naar beide gaat. Ze zat overigens eerst 2-3 dagen op KDV en nu nog 1 dag en dan 2 ochtendjes PSZ. Het enige wat ik je kan adviseren, is ga op je gevoel af. Hoe waren de rondleidingen, waar is je gevoel beter? Tipje vanuit mijn kant, onze PSZ adviseert toch eigenlijk vanaf 2 jaar en een paar maanden te komen, aangezien ze soms bij nét 2 jaar nog niet helemaal meekunnen met de groep. Mijn oudste heb ik daarom bij 2,5 naar PSZ gedaan, de jongste ga ik wel direct bij 2 jaar erop zetten aangezien dat een meisje met een lekker pittig en duidelijk karakter is😉

7 maanden geleden

Reactie op Margaret81

Dat zelfstandig in slaap moeten vallen op de kdv is echt wel anders dan thu ...
Bedankt voor je bericht. Indd slim om een routine daar te creëeren. Wil niet dat ze overstuur raakt daar vandaar… maar goeie tips!

7 maanden geleden

Reactie op Eval89

Hoi! Ik heb een dochter van ruim 3 jaar en eentje van 1,5 jaar. Die van 3 z ...
Oh ik wist niet eens dat dat beiden ook kon, wellicht dat ik KDV eerst probeer en als hele dagen toch teveel is dat ik dan alleen PSZ doe

7 maanden geleden

Dat zelfstandig in slaap vallen hebben ze idd hun maniertjes wel voor op het KDV, daar zou ik me iig niet teveel zorgen over maken. Het klinkt ook alsof KDV praktisch gezien handiger voor je zou zijn! Mijn zoontje gaat 1 dag per week naar het KDV en gaat volgend jaar vanaf 2.4 jaar ook 2 ochtenden naar de PSZ. Bij ons KDV doen ze niet heel veel educatieve activiteiten, voornamelijk vrij spelen 😅 Vind PSZ dan wel een goeie toevoeging omdat ze daar ook een beetje de schoolse dingen leren.

7 maanden geleden

Onze zoon zit bij kleinschalige KDV voor 2 dagen in de week. Wat betreft financiële situatie kan ik niet meedenken, maar wij zijn erg tevreden over onze opvang en hoe ons zoontje het daar doet en wat ze aanbieden. Slaap zou ik zeker gewoon aanzien wat ze thuis doen kan bij ander weer heel anders gaan. Ik denk war je ook kiest vooral moet kijken waar voel jij je meest prettig bij?

7 maanden geleden

Mijn kindjes (3 en 1,5) gaan 2 dagen per week naar kdv. Een 2e kindje is veel goedkoper dan de 1e qua wat je terug krijgt vd belasting. De jongste zit (sinds 6 maanden oud) in een 0 tot 2,3 jaar groep, ze was ook heel moeilijk in slaap te krijgen, nog, maar vaak sliep ze thuis maar een half uurtje en bij het kdv wel 2 uur smiddags! Wat wel aan te raden is om alvast ongeveer hun ritme qua slaap en eettijden aan te houden, dan leren ze alvast dat 13 uur bedtijd is vb. De oudste zit in de 2,3 tot 4 jaar en heeft 2 ochtenden VVE en verder lekker spelen. Hij slaapt daar niet meer smiddags (wil hij niet meer, hij wil niks missen) maar op de dagen thuis nog wel. Hij gaat ook nog 1 dag naar oma en dan is de jongste alleen bij mij. Nog een voordeel is dat ze ook in de schoolvakanties naar de kdv gaan, is toch 10 weken per jaar! Succes met de keuze!

7 maanden geleden

Je kosten kwa kinderopvang kloppen niet. Voor je tweede kind krijg je veel meer vergoed. Dus kwa kosten hoef je je niet zo een zorgen te maken. Dat slapen komt ook wel goed. Mijn zoontje gaat sinds hij 1 is 1 dag naar de opvang als hij 2 is 2 dagdelen naar de psz. Ze gaat sowieso moeten wennen, waar ze ook is en vooral als ze nergens is geweest. Ik denk dat het wel dat in een keer veel kan zijn om op 2 verschillende plekken te zijn 3 dagen in de week. Maar het komt goed en het is nooit perfect ook niet bij oma haha.

7 maanden geleden

Ik heb je verhaal gelezen. Als ik het zo lees, dan zou ik in jullie situatie kiezen voor een kdv. Het kost veel geld, zeker als oma al die tijd heeft opgepast…. Maar (als het goed is en dat neem ik aan) wordt er goed voor jullie kindje gezorgd. En voor oma is het sowieso beter, als het nu al te zwaar wordt en er nog een kleintje onderweg is. Echter, hebben ze wel een plekje? Veel kdv’s hebben wachtlijsten.. en dan kan het een poosje duren voor je plek hebt. En dan is stap 2 als ze daarheen gaan zal je kindje moeten wennen. Op deze leeftijd kan dat echt heel moeilijk zijn en heel lang duren. Het kan ook super goed gaan hoor! Maar als kindjes het niet gewend zijn, is dat best heel wat. Naar “vreemden” toe gaan. Dat zal tijd nodig hebben. Wellicht kun je het rustig aan opbouwen.. In principe bieden de meeste kdv’s ook activiteiten aan waar kinderen veel van leren. Op het echte schoolse na. Kinderen en pm’ers zullen met elkaar een manier vinden die voor hun daar werkt. Wat wel belangrijk is, is aangeven wat jij graag wilt. Hoe je het thuis doet en wat jij/jullie belangrijk vinden. In principe zullen zij, tot op zekere hoogte, zoveel mogelijk doen wat jij/jullie willen. En dan heb ik het over de manier van naar bed brengen, dieet wensen e.d. Op andere dingen zul je weinig invloed hebben. Vanaf een bepaalde leeftijd volgen ze een ritme. Die geldt in principe voor alle kindjes. Ze eten en drinken om … ze gaan naar bed om.. (als ze niet meer slapen gaan ze uiteraard niet naar bed) Ik werk zelf op een kdv (op een babygroep van 0 tot 1,5) en ik kan met recht zeggen dat al mijn collega’s met hun hele hart zorgen voor de kindjes bij ons op het kdv. Dat we er met elkaar voor zorgen dat alle kinderen zich veilig en geliefd voelen. We denken mee met ouders, volgen de ritmes van de kinderen zo goed als we kunnen. Tuurlijk is het niet hetzelfde als thuis, maar dat is onmogelijk. Psz is ook fantastisch, maar als werkende ouder is dat toch vaak wel lastiger om te regelen.. ivm halen en brengen en bepaalde tijden. Succes in ieder geval!

7 maanden geleden

Misschien een combi van beide? Mijn dochter heeft een tijd 2 dagen per week psz gedaan en aansluitend kdv. Zo hoef je maar een halve dag kdv te betalen. Het moet dan wel bij elkaar zitten in een IKC.