Dilemma: PSZ of KDV⁉️
Dag leden, het zal beetje een lang verhaal worden maar ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren want ik weet het oprecht niet meer.
Ik heb een dochter die over aantal maanden 2 jaar wordt. Het eerste idee was om haar naar de PSZ te brengen, en hopelijk ook VVE te krijgen om haar oma een beetje te kunnen ontlasten (ze wordt tweetaling opgevoed en nog een andere reden waarom ze eventueel in aanmerking kan komen met VVE).
Oma laat laatste tijd iets te vaak doorsluimeren dat ze het zwaar vind om op te passen. Ze past bij ons paar dagen op en paar dagen voor de andere kleinkinderen. Sidenote: ze is anti-KDV. Ze zegt ook als ik niet oppas, dan doet niemand het. Mijn eigen ouders wonen ver dus dat is geen optie.
Ik zit met het volgende. Mijn eerste iniatief was dus zoals jullie zagen PSZ. Ik merk dat mijn dochter behoefte heeft aan sociale contacten met leeftijdsgenoten en ze is enorm sociaal en houdt van ontdekken. Ook is de PSZ goedkoper in vergelijking met de KDV. PSZ zal uit mijn eigen zak €60 euro kosten, en de KDV voor 1 dag in de week €130 euro en dan zou ik misschien max 2 dagen willen dus €260 euro. Echter ben ik ook zwanger van de tweede dus dan zou dat kindje ook dan naar de opvang welicht 1 of 2 dagen gaan? En dan ben ik ineens €510 euro kwijt en dat is dus best veel geld. Oma zal wel 1 of 2 dagen nog kunnen oppasen wellicht.
Vandaag ben ik wezen kijken op de KDV. Het zag er wel leuk en gezellig uit. Praktisch ook handiger omdat ik werk en best een stukje moet reizen. Als ze naar de PSZ zou moeten gaan, dan moet oma haar elke keer ophalen, of ik zou mijn werkagenda zo moeten indelen dat ik in de ochtend op kantoor begin en dan naar huis snel ga om haar op te halen, maar dat kan ik niet altijd en ben ik weer afhankelijk van schoonmoeder. Ook wil ik die ophaal-momentjes zelf met mijn dochter en niet dat anderen dat continu hebben (soms is prima). En door prive omstandigheden wil ik eig ook niet dat oma haar naar haar eigen huis brengt. Ze past bij mij op.
Alleen wat mij ook laat twijfelen: oma is wel haar vertrouwde omgeving en ze is hier aan gehecht. Wel vond ze het mega leuk vandaag tijdens de rondleiding bij KDV. Ook kan mijn dochter (nog) niet zelfstandig in slaapvallen i.v.m de lange borstvoedingsperiode wat ze heeft gehad. Nu gaan we wel oefenen, heb een vloerbed gehaald en ga er dan naast liggen en vanaf daar langzaam afbouwen. Ik vraag me af of KDV met slapen haalbaar is, aangezien ze zelfstandig in slaap moet vallen, en in een kleinere bed dan wat ze gewend is.
Al met al teveel vraagtekens. Ik hoop op jullie advies 🌸🙏🏼