10 Reacties
9 maanden geleden
Heb je al eens andere plekken geprobeerd overdag naast z’n eigen bed? Hier hielp t om een stukje te gaan rijden, als het niet lukte en we een valse start hadden gemaakt. Misschien eens advies vragen bij ‘bureau van slaap’?
Kan me indenken dat het voor jullie ook zwaar is, want je staart bijna de gehele dag ‘aan’.
9 maanden geleden
En als je hem eens laat huilen dan? Gaat hij dan lang door? Je kunt ook na 3 min checken, dan na 5min enzovoort. Google eens de Ferber Methode.
Verder slaapt een kindje makkelijker als hij niet oververmoeid is. Ogen wrijven is vaak al een teken van heel erg moe zijn. De eerste tekenen van vermoeidheid zijn staren, klungeliger worden etc.
Bij ons helpt het wel eens hun slaapzak (of slaapknuffel/iets uit bed) beneden te leggen. Als ze moe zijn gaan ze er nu zelf wel eens naartoe of op liggen. Dan weet je dat het bedtijd is.
Mijn tweeling had altijd hazenslaapjes en tot nu sliep ook het meisje in de nachten niet door. Dus ik weet wel hoe het voelt. Wij hebben wel gezette tijden dat ze naar bed gaan. Ze blijven 3 tot 3,5uur wakker na elk slaapje. Dan naar bed. Maar binnenkort gaan we denk ik naar één dutje.
Verder kan het natuurlijk zijn dat hij weinig slaap nodig heeft. Tussen de 10-15 uur is echt nog normaal hoor.
Ik heb van alles geprobeerd, omdat ons meisje dus al sinds mei vorig jaar niet doorslaapt. Ze is elke nacht 3-4 uur wakker. Heb haar ook wel laten huilen. Doe nu de ferber methode. Maar bij ons is het probleem de nacht slaap. Ook lastig met een tweeling. Sta ook altijd aan inclusief de nachten.
Verder wat wij geprobeerd hebben:
- slaapcoach
- osteopaat
- kinderarts
- medicatie via kinderarts
- soort reading (zou ik niet aanraden vond het helemaal niks)
- bach bloesem druppels (hielpen ook niet)
Verder denk ik wel belangrijk om niet alleen ritme in slaapjes te hebben maar ook in eetmomenten.
Bij ons;
6:00 opstaan en fles
Daarna banaan eten, kan ik ze beide klaarmaken.
07:00 opvang op de fiets
07:30 broodje bij de opvang
08:45 fruitje
09:15 slaapje (-10:15)
11:30 lunch
13:15 slaapje (-14:15/15:00)
Tussendoortje
17:15 diner
18:00 fles en bedritueel
18:15/18:30 op bed
9 maanden geleden
Wellicht te simpel gedacht, maar toch stug blijven doorgaan om hem op vaste tijden naar bed te brengen en dit een tijd blijven doen? Zodat hij het gaat herkennen?
Onze dochter gaat steevast tussen 12.30-13.00 naar bed en tussen 18.30-19.00. Soms is ze dan moe, maar soms ook nog vol energie en dan valt ze toch snel in slaap.
7 maanden geleden
Ik zou inderdaad proberen echt te gaan starten met een ritme op vaste tijden. Dus bijvoorbeeld: in de ochtend om 7:00 uur wakker maken, voor het middag dutje naar bed tussen 12:30 en 13:00 en in de avond weer tussen 18:30 en 19:00. Het schijnt wel 2 a 3 weken te kunnen duren voordat kinderen aan een bepaald ritme zijn gewend, dus ik zou het ook echt een tijdje proberen vol te houden. Wat betreft het slapen in bed: voor ons werkt heel goed de methode om als hij gaat huilen kort te troosten totdat hij weer rustig is, hem weer weg te leggen en dan weg te gaan. En dan als hij blijft huilen dit bijvoorbeeld na 5 minuten wachten weer te herhalen. En er dan geen heel groot iets van maken, maar echt alleen oppakken totdat hij weer rustig is, niks zeggen, en weer weg leggen. En dan zou je in principe dit op kunnen bouwen in aantal minuten, maar je moet vooral doen wat je hier in fijn vindt. Bij ons duurde het de eerste avond heel erg lang, maar vanaf avond 2 was het na 5 minuten al klaar.
7 maanden geleden
Reactie op Bloem____
Ik zou inderdaad proberen echt te gaan starten met een ritme op vaste tijde ...
Ik zou hetzelfde doen. Echt ritme proberen te krijgen. Het Is echt even doorpakken
Bij ons wat het advies niet oppakken wel neerleggen en troosten. Eerst 10 min wachten, Troosten, dan 15 min en nogmaals 15 min. Dan haalden we haar er wel uit om te resetten en dan begonnen we weer bij 10 min.
7 maanden geleden
Als ik puur naar mijn eigen slaapritme kijk dan slaap ik stukken beter als ik elke dag om dezelfde tijd naar bed ga en op sta. Zo dacht ik ook met ritme proberen te creëren in haar slapen. Meestal lukt het. Soms valt ze te vroeg in slaap overdag waardoor alles weer even in de war is. En als ze te moe is slaapt ze ook niet makkelijk in.