22 Reacties

één jaar geleden

wij geven ze het wel zijn zacht dus als ze met het tandvlees druk erop zetten pletten ze al misschien waren ze rozijnen klein genoeg dat ze ze gewoon doorslikte oplettendheid is altijd goed !💗 als je het niet wilt op de opvang even aangeven misschien 🤗

één jaar geleden

Oplettendheid is idd altijd goed. Bij ons opde opvang geven ze ook al een tijdje rozijntjes, duurde iets langer voor ik het thuis ook durfde (hier alleen 2 ondertandjes momenteel). Inmiddels verslind ze echt doosjes vol, ze vindt het zo lekker. Ze sabbelt ze zacht en maalt het eerst fijn tussen haar kaken en slikt het dan door. Kun je dit soort dingen ook bij de opvang vragen? Onze opvang is heel toegankelijk om gewoon even te overleggen, bijvoorbeeld "klopt het dat jullie rozijntjes geven? Ik vind dat zelf een beetne spannend, hoe bieden jullie dat dan aan?".

één jaar geleden

Ik ben ook rozijntjes gaan geven nadat ik een foto op de opvang zag dat hij ze gewoon at. Hij vind het heerlijk. Ook al heeft hij nog maar 6 voortandjes, hij kauwt er lang op voordat hij ze doorslikt!

één jaar geleden

Hier ook aan de rozijntjes. Ik leg ze verspreid over de salontafel heen, stukje opwaarts spel en wie weet wat het verder stimuleert.

één jaar geleden

Hier ook nog niet gegeven en ik was het eigenlijk ook niet van plan omdat het eigenlijk kleine suikerbommetjes zijn 🙈 Ik geef dan liever gewoon druiven, die snij ik in 4, en blauwe bessen, die snij ik doormidden en dat gaat super goed!

één jaar geleden

Reactie op AL10

Hier ook nog niet gegeven en ik was het eigenlijk ook niet van plan omdat h ...
Ik dacht dat rozijnen gewoon druiven zijn, maar dan gedroogd? Dan zitten in druiven toch net zoveel suikers?

één jaar geleden

Reactie op JosjeJM

Ik dacht dat rozijnen gewoon druiven zijn, maar dan gedroogd? Dan zitten in ...
In rozijnen zitten inderdaad gewoon suikers net als in al het fruit. Maar fruit is ook gezond, net zoals rozijnen. Ze bevatten veel vitamine en zijn goed voor nog veel meer dingen. Maar het advies is om het met maten te eten, net zoals al het andere fruit. Fruit bevat nou eenmaal veel suiker! Overigens zijn de suikers in rozijntjes niet slecht voor de tanden!

één jaar geleden

Reactie op JosjeJM

Ik dacht dat rozijnen gewoon druiven zijn, maar dan gedroogd? Dan zitten in ...
Als je een keer druiven én een doosje rozijntjes in huis hebt moet je eens tellen hoeveel rozijntjes er in zon klein doosje zitten, en wat een grote bak druiven dat is. Dus ja, in 1 druif zit evenveel suiker als in 1 rozijn (als er niks extras is toegevoegd bij het drogen) maar een druif is groter en vult meer dan een rozijn. Dus in verhouding zit in een rozijn veel meer.

één jaar geleden

Nee, er zeker meer suiker in gedroogd fruit dan in gewoon fruit. In druiven zit bijvoorbeeld zo'n 16 gram suiker per 100 gram en in rozijnen zit zo'n 70 gram suiker per 100 gram!! Een flink verschil dus en dat is vaak nog meer dan dat er in de meeste koekjes/snoepjes zit. Tuurlijk zijn rozijnen dan wel een beter alternatief voor een snoepje omdat er veel meer andere voedingsstoffen in zitten dan in snoep. Maar ik zou het daarom wel aanbieden met mate en dus echt maar een paar rozijntjes per dag laten eten en geen heel doosje. Zoals Saskia ook aangeeft eet je van rozijnen namelijk een veel grotere portie dan van wat je van druiven zou eten.

één jaar geleden

Reactie op AL10

Nee, er zeker meer suiker in gedroogd fruit dan in gewoon fruit. In druive ...
Dit klopt niet. Rozijnen zijn gedehydrateerd, waardoor het totaalvolume veel lager ligt. Relatief zit er dus meer suiker in, omdat er minder vocht in zit zoals in een druif. In een doosje rozijntjes zitten circa 14 gram rozijntjes. Op een percentage van ongeveer 70% suiker (geen toegevoegde suikers) is dat dus 9,8 gram suiker in ee doosje. Laten we zeggen dat er gemiddeld zo'n 15 rozijnen in een doosje zitten, dus 0,65 gram suiker per rozijn. Het suikergehalte voor 1 druif is volgens de afvalwebsite fatsecret.nl vastgesteld op ongeveer 0,77 gram op een percentage van 15,48%. Het voedingscentrum hanteert zit daar zelfs nog iets boven op een percentage van 20,2%, maar zij specificeren niet hoe veel één gemiddelde druif weegt. Echter is wel te zeggen dat met deze gegevens het suikergehalte van een rozijn en van een druif praktisch heel dicht bij elkaar ligt en dat het qua suikergehalte dus niet uitmaakt of je 10 rozijntjes of 10 druiven eet. Dat gezegd, vers fruit heeft altijd de voorkeur, ook in verband met zowel de andere voedingsstoffen als de extra vochtinname. Rozijntjes zijn daarentegen echt geen slecht tussendoortje.

één jaar geleden

wat ik heb geleerd is dat fruitsuikers geen kwaad kunnen gerafineerd suiker wel zoals kristal suiker etc. wij pakken bio rozijntjes zonder toevoegingen 💗 niets mis mee in zo veel baby eten en drinken zit stiekem geraffineerd suiker in 🙈 diksap met geconcentreerd fruitsap ook met suiker gemaakt , de liga koekjes etc. in baby voeding zitten ook melissuikers ook niets mis meer hoort er nu eenmaal bij 🙈💗

één jaar geleden

wat ik heb geleerd is dat fruitsuikers geen kwaad kunnen gerafineerd suike ...
melksuikers *

één jaar geleden

Rozijntjes zijn toch veel te klein om in te verslikken? Wij geven ze wel. Met mate vanwege de suikers.

één jaar geleden

Reactie op Ryrywire

Dit klopt niet. Rozijnen zijn gedehydrateerd, waardoor het totaalvolume vee ...
Misschien zit er inderdaad even veel suiker in 1 druif als in 1 rozijn. Maar meestal worden er niet evenveel rozijnen gegeten als dat er druiven gegeten worden. 10 rozijntjes zijn zo op, maar 10 druiven is voor een kleintje al best veel. Feit daarbij blijft dat er in gedroogd of gedehydrateerd fruit altijd meer suikers zitten dan in gewoon fruit. Als je dat per 100 gram vergelijk zie je vaak grote verschillen, en daar gaat het mij om. Tuurlijk is fruit en gedroogd fruit een gezonder tussendoortje dan snoep of koek. Maar wees je wel bewust van de hoeveelheid suikers.

één jaar geleden

wat ik heb geleerd is dat fruitsuikers geen kwaad kunnen gerafineerd suike ...
Ik snap wat je zegt maar deel je mening dat het er bij hoort niet. Mijn kindje heeft niks aan alle suikers in voeding die geschikt zou moeten zijn voor een baby. De liga koekjes bevatten meer suikers dan een tompouce per 100 gram bevat en dat vind ik te bizar voor woorden. De enige die profiteren van kinderen jong verslaafd maken aan suikers is de voedingsmiddelen industrie.. veel producten speciaal voor baby's zijn in feite gewoon marketing en meestal nog ongezonder dan reguliere producten. Ja, fruitsuikers en melksuikers zijn van nature aanwezige suikers maar deze geven hetzelfde effect als geraffineerde suikers in je lichaam. Vooral als je daar veel van binnen krijgt. Zoals bijvoorbeeld (in verhouding met druiven) als je veel rozijntjes eet of de diksap met super geconcentreerd fruitsap (wat in feite dus gewoon suiker is). En zo zijn er heel veel babykoekjes gezoet met geconcentreerde fruitsuikers, dat klinkt gezonder maar is het niet. Suiker blijft suiker en gebruik het gewoon met mate. Ik probeer de toegevoegde en de geconcentreerde fruitsuikers zo veel mogelijk te vermijden. Je lichaam, of dat van je kindje, heeft dit echt niet nodig namelijk. Maar iedereen moet uiteraard doen wat goed voelt voor zichzelf!

één jaar geleden

melk suikers en fruit suikers horen nu eenmaal in het fruit en in de melk niets fouts aangezegd toch? of het goed is ten tweede buiten de koeken om er zijn veel moeders die deze geven enigste wat ik er mee bedoel is dat en meerdere dingen zijn met meer suiker dr in en rozijntjes dus niets mis mee is in mijn ogen

één jaar geleden

als we zo gaan kijken zit het ook in brood want granen zetten zich om in suiker je lichaam 🤷🏼‍♀️ in calvé pindakaas ‘dextrose’ oftewel druiven suiker dus kunnen overal naar kijken maar in elk product zit wel iets van suiker gerafineerd of niet

één jaar geleden

als we zo gaan kijken zit het ook in brood want granen zetten zich om in su ...
Ja dat klopt, bijna overal zitten suikers in. Soms zijn ze nodig of van nature aanwezig. Zoals producten als brood en vleeswaren waar suiker nodig is voor de bereiding of voor de smaak. Maar daar zit in verhouding veel minder in dan in de calve pindakaas bijvoorbeeld. Daarin zit echt toegevoegde suiker als dextrose. Je kunt dan beter voor 100% pindakaas gaan. Ik heb onlangs de suikervrij challenge van @topfitsuikervrij gedaan. Dat heeft echt m'n ogen geopend over hoe veel suiker er is toegevoegd in 80% van de supermarkt producten. Er zijn ook echt veel goede alternatieven die ook nog eens veel minder bewerkt zijn, maar daar moet je dan wel goed opletten. Daarom dat ik persoonlijk de toegevoegde suikers en geconcentreerde fruitsuikers zo min mogelijk eet! :)

één jaar geleden

klopt ! wij eten bio en ook zoveel mogelijk suikervrij inderdaad goed bezig hoor ! 💗

één jaar geleden

Dankjewel allemaal voor de reacties! Suiker is een losse discussie maar ik hoef in ieder geval niet bij de kinderopvang moeilijk te gaan doen dat ze nu al rozijntjes krijgt.. goed om te weten ☺️ nu zelf nog vertrouwen krijgen dat ze er niet in stikt..