26 Reacties
3 jaar geleden
Een sacrale dimpel komt vaker voor. Het belangrijkste is dat deze gesloten is, geen vocht uit komt en dat de wervels goed gesloten doorlopen. Dit zou een verloskundige of gynaecoloog moeten checken na de geboorte en bij twijfel door een kinderarts laten nakijken.
3 jaar geleden
Reactie op Flaproos
Tsja, weinig vertrouwen in mijn verloskundige als ik eerlijk ben.. al lang ...
Je verloskundige had je dit eigenlijk wel moeten melden… je checkt t door van boven naar beneden de wervels te voelen en onderaan helemaal tot aan t einde. Als t goed is moet t voelen alsof je een ritssluiting af voelt en geen stukje mist of deukje. Maar de kinderarts checkt dit ook wel hoor! Heeft de kleine kracht in de benen? Kan t prima plassen en poepen? Meestal had je inmiddels wel andere klachten erbij opgemerkt als er een verbinding had gezeten.
3 jaar geleden
Reactie op Margaret81
Je verloskundige had je dit eigenlijk wel moeten melden… je checkt t door v ...
Ze heeft goed kracht in de benen. Poepen was lange tijd een dingetje maar gaat nu goed (wel bijna altijd beetje huilen van tevoren) kan dat een teken zijn dat het niet goed zit?
3 jaar geleden
Reactie op Flaproos
Ze heeft goed kracht in de benen. Poepen was lange tijd een dingetje maar g ...
Nee eerder dat de aansturing daaronder minder kan zijn. Je moet t zo zien. Het onderste stukje van de wervelkolom sluit als laatste en soms blijft er een deukje achter en dat is de dimpel. Is er een afwijking in die sluiting dan dat een gaatje zijn tot het ernstigste een open ruggetje. Dat had je echt al opgemerkt tussen de geboorte en nu. Iets met hersenvocht ontgaat je echt niet. Onder de huid moet t ook gesloten zijn en dat voelt de verloskundige manueel af. Dit is onderdeel van het eerste lichamelijke onderzoek. Als er twijfel is wordt de kinderarts gelijk erbij gehaald. Meestal is t alleen een deukje. In 99 van de 100 gevallen of zelfs minder. Ik kan het natuurlijk vanuit hier niet zien maar wrs loopt t wel los. Darmklachten zoals obstipatie komen veel voor bij kindjes. De mijne heb ik recent zelfs microlax moeten geven omdat het echt muur en muurvast zat (krijsen bij persen en gortdroog wat eruit kwam met dat spul zelfs) en ook hij heeft een dimpel. De kinderarts had hem notabene nagekeken en had dit niet eens vermeld. De volgende ochtend zag ik de verrassing. Ik vermoed dat het wel goed komt hoor maar wil je geen valse geruststelling geven.
3 jaar geleden
Reactie op Margaret81
Wanneer ga je naar de kinderarts?
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Over 2 weken.
Ze tijgert door het hele huis en ze is behoorlijk sterk. Alleen mijn eerste dochter zat zelfstandig met 4 maanden en kroop met 5 maanden dus omdat ik (denk ik) een gek referentiekader heb maak ik me net wat meer zorgen.. (zo van, ze kan dit allemaal nog niet dus zie je nou wel, er is iets mis)
3 jaar geleden
Reactie op Flaproos
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Over 2 weken.
Ze tijgert door het hele ...
Oh snap ik helemaal! En natuurlijk maak je je zorgen. Zeker als de huisarts je nog doorverwijst. Kan zijn dat hij of zij er ook geen ervaring mee heeft. Meestal ziet de gynaecoloog of verloskundige die als eerste of een consultatiebureau arts of verpleegkundige en vaak niet de huisarts. Ze zullen het vast wel kennen maar kan me voorstellen dat je er dan anders mee om gaat… (nu vul ik t in). Gelukkig is t niet erg dat je kleintje nu nog niet kruipt nu. De meesten beginnen er zo langzamerhand aan. Lekker rap die eerste dan haha! Had je zeker je handen vol aan vermoed ik. Ik zou me ook zorgen maken tot het tegendeel bewezen is. Kindje is je dierbaarste bezit en je wilt graag dat alles goed zit en gaat. Als je wilt dat iemand mee kijkt, zou je een foto kunnen bijvoegen? Weet niet of t veel oplevert.
3 jaar geleden
Oh consultatiebureau arts kun je zo naartoe om even te laten zien… tijdens een weegmomentje of inloopspreekuur? Kunt t altijd proberen. En anders 2 weken wachten… voelt best lang.
3 jaar geleden
Reactie op Margaret81
Oh snap ik helemaal! En natuurlijk maak je je zorgen. Zeker als de huisarts ...
Ohh ja die eerste is een pittige 😅 nog steeds hoor haha. Die stond met 5,5 maand ineens in bed en is nog steeds zo druk en een go getter😅
Huisarts leek er inderdaad weinig verstand van te hebben.. ze las wat voor en zei: ja het is net iets groter dan 5mm hè?!
Goed idee om een foto toe te voegen! Ga ik morgen meteen doen.
3 jaar geleden
Reactie op Flaproos
Ja had ik ook al gekeken! Maar bij ons geen inloopuur met de schoolvakantie ...
Oh ja… vakantie. Balen. Precies twee weken 🙈
3 jaar geleden
Reactie op Flaproos
Ohh ja die eerste is een pittige 😅 nog steeds hoor haha. Die stond met 5,5 ...
Kan wel ff meekijken als je wilt (ben verloskundige… sorry haha)
3 jaar geleden
Reactie op Flaproos
Graag! Ga ik morgen als eerste een foto maken! (Met een beetje geluk slaapt ...
Succes vannacht met slapen!! Ik zie t wel verschijnen.