10 Reacties

2 maanden geleden

Hier hetzelfde, ik ben zo'n loeder moeder die haar gewoon tv laat kijken zodat ik mijn handen even vrij heb.

2 maanden geleden

Ik ben me bewust van de schermtijd van mijn dochter, maar ik ben er niet zo streng mee. Het zit bij ons echt in ons ritme van de dag. En de ene dag kijkt ze meer dan de andere. Ik voel me er ook vaak genoeg schuldig over of voel me een slechte moeder, maar we komen ook genoeg buiten en ik geef haar genoeg aandacht, dus ja...

2 maanden geleden

Ik laat onze dreumes zoveel mogelijk meehelpen in het huishouden, of op de leertoren bij me tijdens het koken. Is het onhandig en langzaam? Ja. Maar het houdt je kind wel bezig 🙈 Ik kreeg ooit als tip dat ze juist van tv kijken/schermtijd alleen maar drukker worden omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Dus soms geef ik haar gewoon een doekje en laat ik haar de salontafel poetsen.

2 maanden geleden

Ik ben ook niet zo streng met schermtijd. Ook hier is het de ene dag langer dan de andere. Toen ik dat met mijn moeder besprak zei ze: ach maak je niet druk, jullie zaten soms ook de hele middag voor de tv. En op andere dagen speelden jullie de hele dag buiten. En heel eerlijk, met 2 van die kleine meisjes pak ik dan ook even mijn relaxmomentje.

2 maanden geleden

Ik zet filmpjes op als ik haar haren wil doen, nagels wil knippen of wil koken waarbij ze niet kan helpen. En de laatste tijd ook wel als ik zelf helemaal kapot ben (nu hoogzwanger). Zolang het niet uren achter elkaar is iedere dag zou ik me er niet zo druk om maken hoor. Als alternatief zet ik vaak muziek op en gaan we dansen, of ik speel met haar mee op de mat met duplo, keukentje of boekjes. Dat vind ik voor mezelf wel wat intensiever dus niet altijd zin in...

2 maanden geleden

ik heb begrepen dat het vooral fijn is voor een kind om duidelijkheid te hebben wanneer het wel of niet mag, dan kunnen ze zelf kiezen of ze tv gaan kijken op dat moment. Zo ervaren ze automie ondanks dat het tegelijkertijd een strenge regel is. Nu is het op deze leeftijd natuurlijk moeilijk duidelijk te maken dat je kind bijv na 17.00 uur tv mag kijken 😂 maar onze zoon mag van ons altijd 1 aflevering van iets kijken wanneer wij koffie drinken, dat varieert van 0 tot 2 keer per dag. We kijken altijd samen met hem, dus het is interactief maar tegelijkertijd ook een relaxmomentje voor mij en mijn man. Hij hoeft het daardoor niet te vragen en er is nooit “discussie” over.

2 maanden geleden

We waren heel strikt, maar inmiddels wat losser. Dat houdt in 1x per dag mag ze iets kijken. Dit is meestal einde middag

2 maanden geleden

Wij hebben hier een vaste afspraak over, die onze dochter inmiddels ook kan benoemen: "Je mag televisie kijken als mama gaat koken". Soms kijken we tussendoor nog wat filmpjes op de telefoon van zichzelf, maar dat zijn enkele minuutjes. En uiteraard heel soms wat extra als het even zo uitkomt

2 maanden geleden

Ik probeer eerst op een andere manier voor afleiding te zorgen maar doe er ook niet moeilijk over. Soms heb ik het idee dat ik teveel schermtijd wel aan haar gedrag merk en dan probeer ik het wel een paar dagen te minderen. De ene dag gaat het ook beter dan de andere, zowel voor mijn dochter die ineens goed zelf speelt als voor mezelf en hoeveel energie ik heb (eerst zwanger en nu een newborn). Ik probeer er niet te zwaar aan te tillen en mezelf een schuldgevoel te geven, ik weet dat ik mijn best doe. En sommige is mijn ‘best’ iets beter dan andere dagen, tja we zijn maar mens :)

2 maanden geleden

Hier geef ik er ook regelmatig aan toe om even rust te hebben… ik ben hoogzwanger dus constant samen spelen is moeilijk. Sowieso gaat de tv op om melkje te drinken s ochtends en ‘s avonds, ze weet dit, dit is telkens 10 min en dan is het flesje leeg en gaan we iets anders doen. Maar als ze thuis is, en zeker de laatste weken als ze ziek was merk ik dat het spelen soms te veel energie van haar en mij vroeg en als we dan eventjes tv kijken en onze rust nemen konden we erna veel leuker weer verder spelen… ook als we zeggen nee nu geen tv begrijpt ze en accepteert ze het wel, dat vind ik wel belangrijk. En we kijken ook steeds op de tv zodat ze niet steeds de gsm of tablet wil nemen als we bvb eens weg zijn. Ze weet dat er op verplaatsing dan geen filmpjes gekeken worden. Ik vermoed dat de komende tijd met een nieuwborn er ook nog enkele weken meer schermtijd zal zijn dan ervoor maar dan zal het opnieuw zoeken worden naar een balans tussen voldoende spelen en rust nemen. We zien wel hoe het loopt… ze gaan er niet minder door ontwikkelen denk ik dan want in de opvang is er een hele dag geen schermtijd dus voor die paar dagen thuis in de week vind ik dat wel ok…