26 Reacties
3 jaar geleden
Hoi, heel herkenbaar! Bij ons gebeurde dat ook & de kraamzorg gaf aan dat het misschien door het temperatuurverschil kwam. De cosleeper was dan opeens koud vergelijken met het bij ons liggen. Bedje voorverwarmen met kruik hielp bij ons. En vóór het overleggen witte ruis aanzetten & dat in de cosleeper leggen bij het overleggen.
3 jaar geleden
Ik heb bij mijn eerste zoontje ook de piep gebruikt. De eerste twee nachten was onder hevig protest (boos, huilen etc.). Ik heb wel doorgezet, ondanks dat het lastig was hem zo te zien, daarna was het echt top. Hij sliep zoveel beter en nooit geen protest voor de slaapzak meer.
3 jaar geleden
Reactie op Michelle0087
Ik heb bij mijn eerste zoontje ook de piep gebruikt. De eerste twee nachten ...
Dus je moet dan toch door dat huilen heen? Kijk, als ik weet dat dat "hoort", dan ben ik er eventueel best toe bereid. Maar ik dacht dat je ze op deze leeftijd echt nog niet mocht laten huilen. En hoe herkende je zn hongersignalen? En voedde je hem ook in de zak? Of knuffelen? Of mag dat echt alleen als hij in zn wieg ligt?
3 jaar geleden
Reactie op Bella744
Dus je moet dan toch door dat huilen heen? Kijk, als ik weet dat dat "hoort ...
Of het 'hoort' zou ik niet durven zeggen maar hoor wel vaak dat veel kindjes dit hebben. Ik pakte hem dan in zijn zakje op om te troosten maar deed hem niet uit. Je kan hem prima wiegen met slaagzakje aan. Maar liet hem soms ook even huilen. Hongersignalen zag ik aan zijn mondje, smakken en met zijn mondje zoeken. Als het tijd was om te voeden haalde ik hem er altijd eerst uit want deed dan ook zijn luier. Dan na de voeding weer terug.
3 jaar geleden
Reactie op Bella744
Dank voor je uitgebreide antwoord!
Ik vind het allemaal zo lastig. Wat is ...
Het is ook lastig. Ze kunnen het helaas niet gewoon vertellen, zou een stuk makkelijker zijn ;-)
Ik was bij mijn eerste ook veel bezig met 'doe ik het wel goed'. Maar onthoud dat je alleen al door deze vraag te stellen je vertrouwen mag hebben in je eigen keuzes omdat je het beste wil voor je kindje. Er is namelijk niet maar 1 manier waarop dingen kunnen.
Doe wat goed voelt en weet je het echt niet stel je vragen dan aan het cb. Daar zijn ze voor!
3 jaar geleden
Reactie op Michelle0087
Het is ook lastig. Ze kunnen het helaas niet gewoon vertellen, zou een stuk ...
Dankjewel. Dat moest ik even horen. Het is gewoon heel zwaar dat ie niet slaapt. Inmiddels weet ik het ook niet meer en wil ik gewoon dat ie slaapt, los van hoe het allemaal hoort enzo, áls hij maar slaapt, zodat ikzelf ook een klein beetje kan slapen ☹️
3 jaar geleden
Hier ook een die moeilijk slaapt.
Nu ook de piep aangeschaft. Gaat goed.
Troosten/wiegen etc doe ik met slaapzak aan.
Ik doe het alleen uit als ik verschoon of als ze wakker wordt. Want eenmaal open gaat ze strekken en wordt ze “wakker”.
Maarja alsnog heb ik een hele lastige slaper. De hele dag. Maar Vooral overdag is het groter ellende dan nacht.
Maar zoals ik om me heen zie en hoor is het super normaal met deze leeftijd en het is mega mega pittig.
Ik heb ook in weken niet geslapen.
Ben blij als ik een uurtje mag slapen.
Maar hopelijk wordt het rond 7/8 weken net iets beter. Volhouden.
3 jaar geleden
Hier ook een die moeilijk slaapt.
Nu ook de piep aangeschaft. Gaat goed.
Tr ...
Wat fijn om te horen! Niet fijn dat jij met dezelfde problemen zit, maar wel dat ik niet de enige ben!
Heb je ook dat je bang bent dat je baby oververmoeid is/raakt? Ik heb trouwens net met de moed der wanhoop zon moonie bear besteld.
Gaat jouw baby direct ontspannen in de piep? Of is die eerst ook onrustig?
Wat ik overal ook lees, wij doen het ook niet goed. Er moet regelmaat zijn (dat ritueel proberen we wel vrij vast te maken), vaste slaapplek (hij slaapt overdag vaak op ons of in het nestje, snachts proberen we cosleeper, maar als het niet gaat ook vaak nestje), hij moet zelf in slaap vallen (hij valt vooral door onze hulp of dus op ons in slaap), geen tv of radio (ik kijk vaak tv tijdens eindeloze sessies, anders val ik zelf om)... Dat vind ik ook moeilijk. Ik probeer het goed te doen natuurlijk, maar ik wil ook gewoon dat ie slaapt en dat we er zelf ook enigszins niet aan onderdoor gaan.
Mijn vriend begon vannacht al over of je een burnout kan krijgen van een baby. Terwijl de zware tijden nog moeten komen (baby is nog maar 3 weken)
3 jaar geleden
Reactie op Bella744
Deed je hem ook overdag in de zak of alleen 's nachts?
Als het slaapje in zijn bed was deed ik hem aan. Beneden in de box niet.
3 jaar geleden
Reactie op Bella744
Wat fijn om te horen! Niet fijn dat jij met dezelfde problemen zit, maar we ...
Precies hetzelfde als ik.
Ik denk persoonlijk dat de baby wel oververmoeid is en daarom niet goed slaapt. Of het is de ritme.
Maar wat ik nu doe sinds twee dagen priberen echt een beetje structuur erin te stampen want ook ik volgde de baby gewoon een beetje en had niet exht een strak structuur.
Nu slaapr ze of in haar co sleeper of beneden in babynestje.
Eigen bedje nog niet en ze gaat daar waarschijnlijk pas als ze de cosleeper uitgroeit, maar ik wil nu al niet teveel dingen doen. Dus of cosleeper of nestje beneden.
Daarnaast heb ik een app op de telefoon met allemaal whitenoise en geluiden maar heb niet het idee dat dit werkt voor haar. Zoals ik hoor is dat ook iets wat je moet laten wennen in stappen.
In de piep is ze ontspannen, tot ze zeg maar slaap krijgt dan lijkt alsof ze mega aan het vechten is en eruit wilt. Maar ze vecht als her ware met haar slaap, heeft niets met de piep te maken. Want als ze eens slaapt dan slaapt ze wel lekker in haar slaapzakje.
Het is ook echt lastig en vermoeiend. Dat van een burnout kan ik wel begrijpen.
Maar we moeten volhouden. Iedereen zegt dat het beter wordt dus ik heb hoop 🤣
3 jaar geleden
Reactie op Bella744
Deed je hem ook overdag in de zak of alleen 's nachts?
Ik bij ieder slaapje. Zodat het bij de slaapje hoort.
3 jaar geleden
Ik probeer nu trouwens ook te letten op “rust” voor her slapen.
Niet al te veel interactie.
Bij mij moet ik ook eerst in slaap helpen en dan probeer ik haar te wiegen zonder veel aan te kijken of gesprekken. Om prikkels te verminderen. Dus ik doe alleen wiegen en af en toe sussen (shhh).
Het is gewoon zoeken met die kleintjes wat werkt. Ik denk dat we maar bezig blijven met zoeken en zoeken en over een tijdje uiteindelijk vallen die kleintjes vanzelf in hun ritme. Dus we moeten eigenlijk onszelf niet te gek maken.
Maarja moeilijk he…
Ik houd nu ook een dagboekje bij. Even een paar dagen goed opschrijven hoe een dag van haar verloopt.
Tijden en beschreven wat ze doet/ slaapt enz.
Zo ga ik zien hoeveel ze “echt” slaapr op een dag. En misschien zie ik er iets in terug. Iets wat dagelijks terugkomt bij het moeilijk in slaap komen ofzo.
Maarja dat doe ik maar paar dagen ook gewoon om te zien en dan stop ik daar ook mee.
3 jaar geleden
Bij ons raadde de lactatiekundige een meyco swaddle inbakerdoek aan. In die doek kan je baby nog met z'n beentjes in de kikkerhouding (wat beter zou zijn). Hier heeft een bezoek van de lactatiekundige ons heel erg geholpen. Ons kleine meisje drinkt nu veel beter, waardoor ze ook veel beter slaapt. Het kan zijn dat hij nu in een vicieuze cirkel zit van oververmoeidheid, waardoor drinken weer lastig gaat, wat er weer voor zorgt dat hij honger heeft en niet goed kan inslapen?
Geen idee of je al een keer lactatiekundige had ingeschakeld?
Hoe dan ook. Het is pittig en wees lief voor jezelf. Je doet het goed!
3 jaar geleden
Ik ben bang dat mijn zoontje van 6d ook deze kant op gaat (net als onze oudste). Ik heb de pacco inbakerdoek maar weer tevoorschijn gehaald. Die is een stuk strakker dan de piep. Hij ligt nu al een uur te tukken. Vergeleken met hoe dat de rest van de dag ging, is dat al pure winst. Ik heb mijn man vandaag naar de winkel gestuurd om 4 soorten spenen te halen in de hoop dat dat wat gaat helpen. Ik geef borstvoeding en ben wel een beetje bang hoe deze 2 dingen daar invloed op zullen hebben. Vannacht heb ik van 10 tot half 5 mijn kind aan de borst gehad om hem rustig en in slaap te krijgen - dat is gewoon niet te doen, ik ben kapot...
3 jaar geleden
Reactie op Watertijgertje
Bij ons raadde de lactatiekundige een meyco swaddle inbakerdoek aan. In die ...
Ja ik heb contact met de lactatiekundige en met een bevriende slaapcoach. Ik denk zelf ook dat hij misschien in die neerwaartse spiraal zit. Maar gelukkig drinkt hij verder wel goed, maar niet als hij uren achtereenvolgend wakker is en dan nog moet drinken.
We gaan nu toch door met inbakeren, gewoon even proberen, ik zag ook nog een lakentje met een soort strakke band, misschien ga ik die bestellen, ik heb de moonie bear vandaag binnen gekregen en we gaan meer op zn slaap cycli en wakkertijden proberen te letten. En dan snachts of overdag met de draagdoek en ook nog prikkelvermindering. Ik hou al een logboek bij, heb het consultatiebureau gebeld (die volgens mij bang zijn dat ik mn baby ga schudden, zo erg is het tot dusver gelukkig nog niet, haha), hij gaat dinsdag voor de tweede keer naar de osteopaat... Nog meer toeters en bellen kan ik niet verzinnen en misschien is dit zelfs een beetje too much allemaal.
Ik heb me in ieder geval voorgenomen om het te accepteren en erin mee te gaan. Dat deed ik al eerder, alleen mn gevoel zei gewoon dat het voor zo'n jonge baby die urenlang wakker niet okee is. En snachts is altijd alles erger. We gaan het vannacht weer vol goede moed proberen.