9 Reacties

9 maanden geleden

Heel herkenbaar, na een periode goed slapen is onze dochter nu weer zo goed als elke nacht meerdere keren wakker, en dan ook echt lastig weer in slaap te krijgen. Als in: overstuur, veel huilen, etc. Inderdaad pittig! Zeker als het daarvoor even goed gegaan is. Wat de oorzaak is, weten we ook niet. We denken combinatie van hoektanden, regressie, het feit dat ze overdag nu heel snel ontwikkelt en dat allemaal moet verwerken en verlatingsangst. We proberen ook maar wat uit. Maar het is fijn als je het wiel niet hoeft uit te vinden, dus wie weet kan je er wat mee! Wat wij nu doen: - s nachts steeds weer uitleggen: 'het is nu nacht, tijd om te slapen, papa en mama zijn vlakbij', etc. Nu ze meer begrijpt, is het denk ik ook goed om dat soort dingen te blijven zeggen. Soms wordt ze er inderdaad rustiger van. - Zo veel mogelijk troosten in haar bedje, en niet steeds er uit halen om te knuffelen. We merkten dat dat haar juist onrust gaf. En ik wil ook dat ze weet dat haar bedje ook een veilige plek is. Dus over haar hoofd/rugje aaien, hand op de buik, etc. - elke nacht gaat één ouder. Dat geeft ons rust, want de ander kan een beetje meer slapen, maar haar ook duidelijkheid. - toch ook: laten huilen. Soms zien we dat ze s nachts wakker wordt en gaat zitten, en dan begint te huilen. Een tip die we kregen was om haar op deze leeftijd ook te stimuleren dingen zelf op te lossen. Natuurlijk met onze hulp, maar het is ook goed voor haar zelfvertrouwen als ze zelf ontdekt dat ze ook weer kan gaan liggen, haar knuffel vinden, etc. We wachten nu steeds 7 a 8 minuten voor we weer gaan. Dan even troosten en zeggen dat ze het hartstikke goed doet, en weer weggaan. In het begin heel zwaar, maar we zien nu steeds vaker dat ze wakker wordt, even om zich heen kijkt en weer rustig gaat liggen, zonder te huilen. Voor ons komt het neer op nabijheid én duidelijkheid/grenzen bieden: papa en mama zijn er voor je, maar het is nu ook nacht en tijd om te slapen. We merken dat ze hier ook overdag behoefte aan heeft, dus dat deze aanpak wel bij haar past. Hierdoor stopt het wakker worden niet, maar we hebben geaccepteerd dat het er even bijhoort op deze leeftijd (al valt die acceptatie s nachts niet mee ;)). Maar hierdoor zijn de nachtelijke momenten wel afgenomen qua intensiteit, en we hebben goede hoop dat ze uiteindelijk helemaal weer over gaan.

9 maanden geleden

Jullie zijn zeker niet de enigen. Ook hier gaat het moeizaam met slapen. Ons zoontje is nooit de beste slaper geweest. Van jongs af aan al alert en alles willen zien en meemaken en daardoor moeilijk overgeven aan de slaap. Hij heeft wel fases gehad dat het slapen heel goed ging. Zo'n beetje van 4 a 5 maanden tot maand 11 ging het prima op wat uitzonderingen na. Toen even moeizaam en hebben we het zelfstandig in slaap vallen geoefend in zijn ledikant op zijn kamer. Dit kon hij namelijk niet goed zelfstandig. Daarna ging het weer een tijdje goed tot hij ongeveer 15 maanden was. Hij is toen heel ziek geweest (half december) en sindsdien gaat het allemaal moeilijk. Vind deze fase met overgang van 2 naar 1 slaapje de pittigste tot nu toe. We hebben ook weinig ritme qua tijden omdat het iedere dag wisselt qua lengte van slapen etc. Ik heb niet per se tips helaas. Meer gewoon herkenning 🫣. We hebben zelf besloten een vloerbed voor ons zoontje te kopen, omdat het ledikant niks voor hem was. Hij rolt heel wild om in zijn slaap en werd dan constant wakker door de spijlen van het ledikant. Ook wij blijven een vast bedritueel hanteren en proberen te letten op slaap signalen. Het alleen in zijn bed in slaap vallen lukt hier momenteel weer niet. Hebben besloten hem de nabijheid te geven die hij graag wil nu. We blijven erbij liggen op het vloerbed en dan gaat het in slaap vallen best makkelijk en vlot. Hij start altijd in zijn vloerbed (overdag slaapt hij daar ook altijd). De meeste avonden slaapt hij nu goed door. Dan wordt hij meestal rond middernacht of halverwege de nacht huilend wakker en slaapt hij bij ons in bed verder. Het is even wat het is, we proberen het maar te accepteren. Zo krijgen we allemaal de meeste uren slaap. Voor ons is het al winst dat de avonden nu vrij goed gaan, dit is namelijk weken drama geweest met ieder uur wakker worden. Ook hier herkenbaar trouwens dat er soms geen land mee te bezeilen is in de nacht. Dan is hij zo overstuur. Als niks werkt geven we hem dan nog een flesje, maar meestal slaapt hij goed verder tussen ons in. Hier speelt denken we ook verlatingsangst mee. Hij is soms echt in paniek als hij alleen is. Ook wij hopen op een fase. Dus tja niet echt tips 🤷🏼‍♀️ hopelijk gaat het bij jullie ook gauw weer beter!

9 maanden geleden

Reactie op Cas_88

Heel herkenbaar, na een periode goed slapen is onze dochter nu weer zo goed ...
Precies, wij denken ook dat het een combinatie is. We merken het ook, in korte tijd kan hij nieuwe dingen. Het is natuurlijk jammer dat er niet iets is wat het direct oplost, zeker als we dan net dachten rustigere nachten te hebben. Maar goed, de tips die je hebt gedeeld zijn erg behulpzaam. Ik ga proberen ook wat meer uitleg te geven aan mijn zoontje in de hoop dat hij woorden oppikt die hem gerust stellen. We gaan ook eens een knuffeltje introduceren en kijken of dat hopelijk wat angst wegneemt :) Dat laten huilen is niet leuk, maar dat hebben wij ook weleens gedaan. Soms heb je echt de hele lijst afgewerkt en is het niet anders. Wat je zegt; Het is weer een fase waar we doorheen moeten bijten. Ooit gaan ze dan toch echt doorslapen. Hoop ik haha Nou goed, laten we hopen dat we het lastigste achter ons hebben en de nachtelijk rust snel terugkeert. Want dat scheelt zo veel!

9 maanden geleden

Reactie op LCharlotte

Jullie zijn zeker niet de enigen. Ook hier gaat het moeizaam met slapen. On ...
Wat lastig he. Dat onvoorspelbare maakt het ook zo lastig. Doen we alles volgens het boekje, maar helaas! En ik vind je berichtje super lief, ik ben ook juist blij met erkenning van anderen die dit helaas ook meemaken. Op een gegeven moment ga je toch twijfelen of je als ouder iets verkeerd doet of dat er misschien iets aan de hand is met je kind. Als je er zo midden in zit is het soms moeilijk te denken van "het is maar een fase". Na jouw reactie heb ik ook twee keer geprobeerd mijn zoontje in bed te nemen. De ene keer ging dat best goed en sliep hij door tot ik helaas moest plassen :( De tweede keer vond hij 02:00 wel een goede tijd om te gaan spelen en was hij echt klaarwakker en vrolijk. Maar goed, na een tijdje wel moe en konden we hem wel weer terug in zijn eigen bedje leggen. Het aparte is dat ondanks het hele avondritueel er in de afgelopen maanden 2 nachten zijn geweest dat hij wel doorsliep. Waar dat hem nou in zat... Geen idee. Nou goed, laten we inderdaad hopen dat alles snel beter gaat. Met genoeg slaap is mijn humeur en productiviteit waarschijnlijk weer een stuk beter haha

9 maanden geleden

Hier ook herkenning. Onze dochter (nu 3,5) sliep erg slecht. 7/8x wakker was heel normaal. Wat heb ik mijzelf op mijn kop gegeven en vanalles geprobeerd. Ze is vanzelf goed gaan slapen toen ze 2,5 jaar was. Mijn zoontje (16 mnd) is een goede slaper en daarbij hanteren wij hetzelfde ritueel etc. Dus het lag niet aan ons. Mijn dochter wil nog steeds: een duidelijk bedritueel, een lampje die ze zelf kan aanzetten en een muziekje die ze zelf aan kan zetten.

9 maanden geleden

Wij hebben hier ook last van gehad . Esmee was snel van dingen wakker , een klein geluidje en het was mis. Nu hebben wij een white noise apparaatje gekocht & die staat heel de nacht aan , wat een uitkomst ! 😇 Uiteraard zijn hier de meningen over verschillend , maar wij zijn er helemaal blij mee ! Ze slaapt nu door & houd zichzelf rustig als ze wakker wordt in de nacht & valt dan zo weer in slaap.

9 maanden geleden

Reactie op Jootje.

Wij hebben hier ook last van gehad . Esmee was snel van dingen wakker , ee ...
Welke heb je gekocht? Hier hetzelfde probleem en we hebben wel iets maar die stopt na een half uur..

9 maanden geleden

Reactie op Clarakoe

Welke heb je gekocht? Hier hetzelfde probleem en we hebben wel iets maar d ...
Deze, zijn er echt heel tevreden over! Was meer een test omdat ik ze in Nederland zo duur vind ik aanschaf maar wauw ! Heel erg blij we

9 maanden geleden

Reactie op Clarakoe

Welke heb je gekocht? Hier hetzelfde probleem en we hebben wel iets maar d ...
Wij hebben de goedkoopste van Numsy, die kun je ook instellen in het aantal uur dat hij aanstaat 😊