27 Reacties
3 jaar geleden
Mijn favoriete onderbroek was dat vreselijke netje die volgens mij in het kraampakket zit 😂
Een joggingbroek of in ieder geval iets dat lekker los zit vond ik het fijnste. En ik had zakjes met stroop in de koelkast liggen voor pijnlijke borsten.
Verder vond ik het fijn om lekker veel fruit of andere dingen die ik lekker vind in het te hebben. (Vooral de dingen die ik tijdens de zwangerschap zo mis) 😂
3 jaar geleden
Heel goed dat je hierover nadenkt. Je mag ook zeker jezelf niet vergeten en lekker verwennen 😘
M’n favoriete kraam ondergoed: Mady slips van Zeeman
M’n favoriete kraamverband: Kotex zwarte verpakking en heb nu ook van Lansinoh zo’n koelpack die je warm en koud kan gebruiken om eventueel zwelling/hechtingen te verlichten.
Ultieme kledingstuk: fijn vallende huis pakken in een katoenen stof (ademt goed) en in bed droeg ik een flexibele voedingsbh met wasbare zoogcompressen ook van Lansinoh met of een voedingspyjama of slaapjurkje met diepe V-hals om makkelijk te voeden.
Voedingstops van H&M en Lidl waren erg fijn
Favoriete tepelzalf: insmeren met eigen moedermelk, pure kokosvet, crème van DM of purelan van Medela
Daarnaast een peri bottle om te spoelen na ieder toiletbezoek was erg fijn ☺️
Ik had voor onder de douche een douchekruk en omdat ik hechtingen had, kreeg ik als tip van m’n oma om met Groene Badedas douchegel te douchen.
Ik had in m’n vluchttas naar het ziekenhuis mini’s van Rituals mee, fijn om toch even klein Spa momentje voor jezelf te creëren.
Dit keer ga ik ook ergens in de 6 weken na de bevalling een postpartum massage boeken. Ik vind dat ik dat straks na dat harde werken verdien.
3 jaar geleden
Ondergoed: Mady van Zeeman!
Kraamverband: Natracare en toen het minder erg bloedde gebruikte ik wasbaar maandverband.
Kleding na de geboorte: Lekkere flared ribbroeken van de H&M, voedingsbh's van Cariwell, losse bloesjes/ voedingstops of een trui met hemdje eronder zodat je geen blote buik hebt met voeden.
Tepelzalf: die van de Kruidvat is echt top!
Voor kloven/ zere tepels: Multi Mam compressen (doormidden te knippen want ze zijn heek groot).
En je vriezer van te voren lekker volgooien met ovenschotels e.d.
Mocht je een keizersnede krijgen: arnica druppels, genoeg pijnstilling en litteken insmeren met euchinaforce zodra het geheeld is. Dit keer ga ik voor vaginale bevalling en heb ik kamille en heilwol in huis gehaald voor het helen van een eventuele scheur.
3 jaar geleden
Ondergoed: de boxers van mijn man
Kraamverband: van die platte lange pads uit het kraampakket. Natalis is ons merk en dus niet die op dik maandverband lijkt maar zijn platte langwerpige verbanden
Kledingstuk: joggingbroek en hempjes ivm borstvoeding. En voedingsbhs zonder beugel.
Vergeet ook niet de pads tegen het lekken niet, zijn hard nodig!
Tepelzalf: medela
Tip: leg zakjes met appelstroop in de vriezer. Handig voor het koelen na de knip of voor de stuwing
Tip 2: zindelijkheids matjes voor honden. Ideaal als je ff met de doos bloot moet liggen op bed ivm heling knip. Of om uit voorzorg in de auto te hebben mocht je het lekkend vruchtwater de auto in moeten. Die kraammatrasjes zijn vrij groot namelijk
Tip 3: vries maaltijden in, zowel lunch als avondeten. Ideaal voor de eerste weken! Lekker verse soepen maken, stamppotten, pastasaus etc.
3 jaar geleden
Voor de hechtingen: zakje echt kamille. Elke dag 2x 10min in kamille badje zitten, helpt mega!
Kraamverband: Kotex by night
Kleding: lekkere wijde broeken, trainingsbroek. Spaghettiband truitjes en sportbh.
Ondergoed: de net broekjes uit kraampakket.
Tegen stuwing: zakjes stroop!
Mocht je overproductie hebben als je borstvoeding geeft: munt thee.
Juist bv op gang helpen? Venkelthee!
Als je BV geeft sowieso een grote bidon. Oh wat had ik een dorst! En dadels, want had ook extra trek in de nacht.
Tepelzalf en hoedjes van Medela
Voor de baby tegen krampjes: Infacnol
Good luck allemaal!
3 jaar geleden
Mochten er hechtingen zijn kun je maandverband vochtig maken en dat in een zipzakje invriezen. Wel een beetje in een vorm leggen. Hiervoor hoef je geen koelelementen te kopen.
Mocht je bv gaan geven, makkelijke snacks in huis halen. Ik had soms ‘s nachts ook trek, dan wil je niet iets wat kruimelt of veel lawaai maakt.
3 jaar geleden
Veel van bovenstaande zou ik ook zeggen en ook nog:
Genoeg pyjama’s/shirts in huis hebben voor het geval je last krijgt van enorm zweten door de hormoonomslag die je lijf maakt.
Ik heb nu ook menstruatieondergoed besteld, omdat ik al dat kraamverband echt naar vond (geen idee dus nog of dit een goeie tip is ;) )
Vast eten voorbereiden en invriezen of kraamvisite vragen om voor je te koken. Eventueel de visite tijdens etenstijd langs laten komen. Gezellig en handig, eten moet je toch en zo heb je overdag meer rust.
Niet te veel kraamvisite op een dag of dagen zonder inplannen.
Als je al meer kindjes hebt ook af en toe oppas regelen daarvoor, zodat je tijd hebt om samen met je partner van momentjes met de baby te genieten.
3 jaar geleden
Veel is ook al genoemd:
- zon spuitfles is echt heeeeeel fijn tegen het branden als je naar toilet moet.
- douchekruk voor eerste dagen
- eten eten eten (fruit, reepjes, een brood en lekkere maaltijden in de vriezer)
- zakjes stroop in de vriezer (blijft flexibel als het koud is, zowel fijn voor stuwing als de beursheid down under)
- een kool in de koelkast/ losse bladeren in vriezer (ook fijn bij stuwing)
- zoogcompressen: ik gebruikte de eerste 2 weken wegwerp (want lekte anders snel door en zou anders 2x/dag moeten wassen zo snel gingen ze erdoor), daarna wasbare.
- tepelzalf etc nooit gebruikt, een drupje melk na de voeding erover smeren is het beste en anders kokosolie.
- kraamverband/maandverband heb ik eerst uit het kraampakket gebruikt (natalis), daarna al vrij snel katoenen inlegkruisjes (sanature).
- ondergoed eerste dag zon netbroekje uit kraampakket, daarna van die katoenen onderbroeken van de lidl met weinig naadjes
- ultiem kledingstuk: als het koud is joggingbroek, voedingsbh, voedingshemdje, warm vest (zonder capuchon). Als het warm is: voedingsbh en jurkje.
- voedingsbh’s zonder beugels/niet voor gevormd. Zitten heerlijk, ik droeg ze dag en nacht. Houd de zoogcompressen op hun plek, zorgt dat andere kleding niet langs je tepels schuurt, en je voelt bijna niet dat je iets aan hebt want het prikt/duwt of steekt nergens. (Wellicht geven ze bij hele grote borsten niet genoeg steun, maar bij mij wel).
3 jaar geleden
Ik heb van die hele lekkere zachte onderbroeken van de Hema 🤭 naadloos. Die voel je gewoon amper zitten, maar zo fijn! Vond ze echt top, zeker toen ik van netbroekjes overging naar onderbroeken.
Kraamverband is kak in het begin. Het voelt zoooo groot.. maar uiteindelijk is het toch wel heel erg fijn.
Ik heb van die harembroeken. Die zijn ook echt top! Lekker luchtig, maar je hebt toch iets aan. Plus het is met elastiek aan de bovenkant, dus geen druk.
Van lanisoh hebben ze zo’n spuitfles voor als je naar de wc bent geweest. Ik vond dat ook top! Is ook niet zo heel duur in aanschaf. Het kan ook met een maatbeker of flesje of weet ik het, maar dit is toch net wat makkelijker.
Zorg dat je een lijstje hebt van alles wat je graag wilt eten na je bevalling. Dan kan je je vent of moeder (of iemand anders) naar de winkel sturen en heb je al dat lekkers snel in huis (broodje carpaccio hier!!😍🥹)
3 jaar geleden
Reactie op Kcimberly
Een spuitfles, het is toch allemaal wat beurs daaronder dus dan is het fijn ...

Waar koop je zoiets?
3 jaar geleden
Waar koop je zoiets?
Ik heb er 1 op bol.com gevonden :)
https://www.bol.com/nl/p/clean-bum-peri-bottle-mobiele-bidet-postpartum-care-zwanger/9300000074821954?referrer=socialshare_pdp_androidapp
3 jaar geleden
Reactie op Lilou86
Ik wil ook de Mady maar weet niet welke maat, pre-zwangerschap had ik maat ...
Ik had een maat groter gekocht dus een L. Ze vallen wat hoger dus ook fijn qua ondersteuning van de buik als de baby er is.
Pas je nu nog jouw ondergoed? Dan zal ik ook één maat groter kopen