16 Reacties
7 maanden geleden
Hier ook! Moet echt al heel erg verwerkt zijn in eten (soep ofzo) wil ie t eten. Krijg er van zn lang zal ze leven niks in in pure vorm (ook niet gekookt of gebakken). Hier zelfs geen tomaat of komkommer...
7 maanden geleden
Ik heb alles geprobeerd, echt alles.
Ik geef op. Op de opvang eet ze wel tomaat en komkommer, thuis niet.
Gelukkig eet ze kilo's fruit 😂
7 maanden geleden
Fijn snijden in pastasaus, in een ovenschotel, in de vulling van wraps, etc?
Stamppotten doen wij met een beetje appelmoes en waar het kan doen we in veel gerechten er nog wat fijngesneden diepvries spinazie doorheen.
Losse groente eet ons zoontje ook niet. Ik blijf het wel aanbieden en hij proeft er soms ook van. Maar je kan ze niet dwingen. Het kritisch zijn op eten hoort echt bij de leeftijd 🤷🏻♀️ en ik moet eerlijk nageven dat losse groente meestal ook niet mijn favoriete eten is 😁
7 maanden geleden
Het is belangrijker DAT ze eten, dan WAT ze eten! Natuurlijk is het ook belangrijk dat ze gezond eten, maar het is belangrijker dat ze wat eten dus ik zou me niet te veel zorgen maken dat ze niet genoeg groenten zouden eten.
Als ze sommige dagen wel goed groenten eten, maar andere dagen minder doe je het gemiddeld genomen gewoon goed.
Ik heb hier het geluk dat mijn dochter over het algemeen wel goed groenten eet, maar ook bij ons zijn er dagen dat ze groenten weigert. Het heeft hier ook even geduurd voor ze überhaupt brood at bijvoorbeeld. Ze wordt ook boos als wij nog vlees op ons bord hebben liggen en zij heeft alles al op.
Vanaf dat ze 9 of 10 maanden is mogen we haar al niet meer voeren dus we zijn best snel van de papjes af gestapt. Ze wilde liever met ons mee eten en zelf eten. Daarnaast is er ook een onderzoek gedaan naar kinderen die moeilijk eten. Daaruit kwam naar voren dat kinderen die al op jonge leeftijd eten mochten ontdekken (zelf eten, eten met de handen, knoeien, maar ook spelen met hun eten) op latere leeftijd betere eters waren en minder kieskeurig waren met nieuw eten.
Gelukkig is mijn dochter gek op aardappelen, broccoli en sperziebonen. Vind ik het jammer dat ze sommige gerechten weigert en niet heel veel soorten groenten eet? Natuurlijk! Maar ze eet wel groenten. Ook al zijn er soms dagen dat ze bijna geen groenten eet. Maar ik blijf ook gewoon andere dingen aanbieden. Ik had ook ergens gelezen dat kinderen iets tot wel 10x moeten proberen voor ze het echt lusten.
7 maanden geleden
Hier ook een tijdje gehad dat hij alleen potjes wilde. Gaf ik vaak ook aan toe. Maar hielp wel om bijvoorbeeld broccoli te pureren met wat crème fraiche en dat als pastasaus te gebruiken. En 'snack' groente zoals doperwtjes en gekookte worteltjes ging er goed in overdag, dus dat dan overdag zodat het niet meer uitmaakte dat hij bij het avondeten geen groenten at.
7 maanden geleden
Herkenbaar! Kindlief is hier ook geen fan van losse stukjes broccoli oid. we verwerken het nu eigenlijk altijd in sauzen (pastasaus maar vooral curry’s zijn een hit). Gepureerd, fijn of met kleine stukjes er nog in. Gister bv een paste gemaakt van broccoli wortel en passata, gecombineerd met rijst. Kan ook met brood of naanbrood. Ze eet dat echt top!
Verder probeer ik over de dag heen wat groenten te verstoppen, bv in gezonde muffins; er zit dan wortel, banaan, appel en rozijn in. Niet veel maar krijgen ze toch weer wat extra binnen:)
7 maanden geleden
Ik maak 4 dagen per week een groene smoothie, die gaat er echt in als koek.
200 g verse spinazie
2 rijpe bananen
1 glas vol mango stukjes
1 glas vol ananas stukjes
1 glas vol sinaasappelsap
Voor het gemak diepvries ananas en mango, en sinaasappelsap uit pak.
Verder doen gerechten waar de groenten doorheen zit het ook redelijk. Bijv boerenkool stamppot of glad gepureerde soep.