14 Reacties
10 maanden geleden
Hier 17,5 maand, zegt enkel mama en heeeel soms dada ik benoem ook alles wat ik doe door de dag met hem want boekjes vindt die geen bal aan馃ぃ ik zie wel hoe het loopt
MOD
10 maanden geleden
Ik denk dat ze al lekker op weg is馃槄
Hier komen we echt niet zo ver hoor. Mama, papa, zus, kijk en poes kunnen we ontcijferen. De rest is gebrabbel. En dat zijn we helemaal niet gewend, de oudste was op deze leeftijd al veel verder, kletste ook al meer. Kende meer woordjes en was erg vroeg met zinnen maken. Alles op z'n tijd denk ik dan maar. Overigens is begrip er wel, die vind ik stiekem belangrijker. Ik kan wel uitleggen wat ik wil of niet wil. (leg je broodje maar op tafel als je hem niet wil, ipv dat ze hem op de grond smijt)
10 maanden geleden
Mijn kindje zegt heel heel soms mamma. Maar verder dan dat komen we niet hoor. Hij begrijpt wel veel. Bij ons in de familie komt 'later' praten wel vaker voor. Ik maak me er niet zo een zorgen om.
10 maanden geleden
Onze dochter is 16.5 maand maar zegt alleen
Da bij dag
Mama
Voor de rest zegt ze niets. Brabbelt genoeg. We lezen veel, ze pakt zelf veel boekjes. Ze snapt wel veel.
Ik zou mij geen zorgen maken over die 2 woordjes bij 16 mnd hoor. Dat is denk ik echt voor de vlugge kinderen.
10 maanden geleden
Volgens mij kun je niet veel meer doen dan je nu al doet. Hier tenminste hetzelfde gedaan qua lezen en van het ene op het andere moment hoorden we steeds meer woordjes die ergens op leken. Was voorheen ook vooral veel gebrabbel en nu begint hij steeds meer woorden na te zeggen en ook uit zichzelf dingen te benoemen. Geduld dus vrees ik.
10 maanden geleden
Ik gebruik vanaf dat ze 6 maanden oud is gebaren bij dagelijkse activiteiten (eten, slapen, naar buiten, helpen, boekje lezen etc). Ze is 16 maanden en kent (benoemt als ze het ziet) alle dieren die ik weet te benoemen 馃槅 en de geluiden die ze maken, kent 10 kleuren, kan in 2 talen tot 10 tellen, zingt opvallend veel mee met haar favoriete kinderliedjes en praat inderdaad met 2 woordjes (mama kom, papa optillen etc). Het is mn 1ste kind dus hebber niet veel verstand van maar hoor veel om me heen dat het best uitzonderlijk is hoeveel ze kan. Ik zeg niet dat het door het aanleren van de gebarentaal en zoals ik lees doe jij al veel maar misschien het googlen waard:)
10 maanden geleden
Reactie op Lucysmom
Ik gebruik vanaf dat ze 6 maanden oud is gebaren bij dagelijkse activiteite ...
Ik doe ook aan gebaren taal en krijg ook dagelijks te horen hoeveel hij al kan praten en dingen kan benoemen en vooral met 2 woorden praten. Denk toch dat het echt heeft geholpen door gebaren te leren toppie
10 maanden geleden
Ik denk ook dat je je geen zorgen hoeft te maken. Elk kindje heeft zo鈥檔 eigen ritme, dat is moeilijk te vergelijken, maar wat jouw dochter zegt is toch eigenlijk al van alles?
Mijn zoontje praat ons nu heel veel na, dus hij zegt nu meer woorden, maar weet zeker niet van al die woorden de betekenis. Hij zegt wel al gericht zo鈥檔 15 woorden maar niet allemaal even goed haha. Wij voeden hem overigens tweetalig op en volgens de dokter is hij best snel voor een tweetalig kind, maar ik heb me er niet zo in verdiept.
Mijn vriendin heeft een dochter van dezelfde leeftijd die veel eerder liep dan onze zoon, maar wel maar twee woorden zegt. Nu moet ik er wel bij zeggen dat zij vier talen hoort, dus dat zal het vast niet makkelijker maken. 馃檲
9 maanden geleden
Mijn zoontje zegt nog helemaal niks. Alleen soms ja als ik wat vraag. En als hij Nijntje ziet zegt hij ij.
Ik maak me er ook zorgen over, maar toevallig was ik vorige week met hem bij de kinderarts (hij is eigenlijk al 18 maanden maar met 31 weken geboren en tot 2 jaar moet je corrigeren dus dan is hij 16 mnd en daarom lopen we bij de kinderarts) en zij zei dat hij heel goed van begrip is en motorisch is hij heel sterk. Dus zijn focus ligt nu op andere dingen dan praten.
Toch hoop ik dat het gauw komt馃槄