Hi!
Wat doen jullie met jullie dreumes wat betreft de taalontwikkeling? Zou graag willen horen wat anderen aan activiteiten doen om de taalontwikkeling te stimuleren 馃槉
Mijn dochter is precies 16 maanden nu en ze is dol op boekjes. We lezen al veel, ze brabbelt ook al veel in haar eigen taal. Wat ze echt bewust zegt zijn de volgende woorden:
- mammam als ze honger heeft of eten ziet
- goal als ze tegen een bal aantrapt of ermee gooit
- woef woef als ze een hond ziet
- kwak kwak als ze een eend of kuikentje ziet
- H脿h in plaats van ja, als ik haar een vraag stel. Bijvoorbeeld: zullen we spelen met je knuffels? Als ze dat wil reageert ze dat op die manier
- miauw heb ik ook af en toe gehoord zodra ze een kat zag, maar zegt ze niet regelmatig
- Ze knikt ja of nee
- Voor de rest laat ze haar neus zien wanneer ik vraag waar is je neus? En waar zijn je tanden? Dan laat ze dat ook zien.
Voor de rest doet en begrijpt ze alles wat ik zeg. Doe de deur achter je dicht, breng je knuffel, breng je bal, of kom we gaan eten, we gaan tanden poetsen. Ze begrijpt dit allemaal. Of als ik zeg geef mama een kusje, of papa een kusje. Dan weet ze dat ook.
Maar echt qua woorden vind ik dat het wel weinig is. Wat denken jullie? Ik las dat een dreumes van 16 maanden rond deze maand ook kan beginnen met 2 woorden, zoals mama kom, papa nee.
Wat kan ik doen om haar te stimuleren in haar taalontwikkeling? Ik hoor het graag.