32 Reacties

3 jaar geleden

Ik geef ook gecombineerd. Ik leg hem vaak aan en heeft hij daarna nog honger dan krijg hij nog een flesje na. Soms even gokken hoeveel je nog nodig hebt. En soms ben ik te gestresst om hem aan te leggen, dan geef ik hem de fles en kolf ik tijdens of na de fles geven. Je moet doen wat je zelf fijn vindt. Wil je doorgaan, dan zou ik denk ik kunstvoeding geven en wanneer je een flesje vol hebt met moedermelk, dan die geven (of wanneer je die wilt). Ik had er ook wat gedoe mee. Maar door streng tegen mezelf te zijn ging het alleen maar slechter. Nu doe ik wat losser en gaat veel beter. Ene dag heb ik meer moedermelk dan de andere. Zo is het dan maar 😇.

3 jaar geleden

Vervelend :( Het klinkt alsof je al alles geprobeerd hebt. 2-3 keer kolven voor 1 voeding is niet te doen op lange termijn. Niet om je te ontmoedigen, maar ik zou het goed begrijpen als je stopt. 4 maanden bv is al een mooie prestatie! Of misschien kan je nog een poosje volhouden dat je bijvoorbeeld alleen sochtends en savonds bv geeft. Of steeds na de bv aanvult met een (half) flesje kv. Alles wat hij nog binnen krijgt is mooi meegenomen. Ik merk ook dat het begint af te lopen. Smiddags en savonds is mijn dochtertje niet meer tevreden, dan geef ik een flesje gekolfde melk uit de vriezer, maar de voorraad is bijna op...

3 jaar geleden

Ik ben precies om deze reden gestopt met kolven. Ik vond het veel te zwaar, omdat ik ook naast de kunstvoedingfles nog moest kolven. Produceerde vanaf het begin al niet genoeg dus moest 3 x kolven voor een volle fles. Meerdere malen geclusterkolft, maar mocht allemaal niet baten. Merkte dat ik veel stress kreeg van het moeten kolven en dat het onwijs veel tijd in beslag nam. Ik heb onwijs gehuild toen ik besloot te stoppen, maar ben zo blij geweest met m'n keuze. Voelde me fitter en had veel meer tijd voor m'n kleintje.

3 jaar geleden

Reactie op AppelMuffin

Ik geef ook gecombineerd. Ik leg hem vaak aan en heeft hij daarna nog hong ...
Dankjewel voor je reactie. Ik merk indd dat deste strenger ik ben, deste minder het lukt.. en dan baal ik weer ontzettend. Wel slim hoe je het doet. Ik ga het eens proberen. Dankjewel en jij ook heel veel succes nog met de borstvoeding/kolven. Xxx

3 jaar geleden

Reactie op Supermam

Vervelend :( Het klinkt alsof je al alles geprobeerd hebt. 2-3 keer kolven ...
Dankjewel voor je reactie. Ja mijn voorraad is er ook alweer doorheen. Ik heb nog 1 flesje in de vriezer maar kom er bijna niet aan toe om die voorraad weer aan te vullen.. In de ochtend leg ik hem vaak wel aan rond 04:30, ik vind het dan weer makkelijker en prettiger dan een fles maken. Op langer termijn zie ik dit indd niet zitten maar baal ontzettend en krijg tranen in mijn ogen als ik er aan denk om te stoppen 🥲 Jij nog heel veel succes. Hopelijk blijft joun borstvoeding een beetje optimaal en kun je wel nog je voorraad bijvullen! Xxx

3 jaar geleden

Reactie op Cherryl__

Ik ben precies om deze reden gestopt met kolven. Ik vond het veel te zwaar, ...
Pff ja dat snap ik heel goed! Ik vind het ook erg zwaar worden en zie me dit niet volhouden tijdens mijn werkdagen etc. Ja ik moet er niet aan denken, dan begin ik ook al te huilen. Maar ik kan me voorstellen dat je je een stuk fitter voelt en meer tijd hebt. Wat goed dat je toch voor jezelf en je kleintje gekozen hebt. Ik vind het nog erg lastig. Dank voor je reactie! Xxxx

3 jaar geleden

Reactie op Cherryl__

Ik ben precies om deze reden gestopt met kolven. Ik vond het veel te zwaar, ...
Ik heb ook gehuild dat ik geen bv kon geven, vanwege m’n medicatie. Heb geprobeerd ermee te stoppen tijdens de zwangerschap, 3x, maar lukte niet 😥. En m’n dochtertje is niet de beste drinker, dus voel me daar nog steeds schuldig over.

3 jaar geleden

Ik heb ook gehuild dat ik geen bv kon geven, vanwege m’n medicatie. Heb gep ...
Wat ik eigenlijk ook wilde zeggen: je hebt het toch maar 4 maanden lang gedaan! Niet te hard voor jezelf zijn, want we worden al zoveel veroordeeld 😅

3 jaar geleden

180-200ml is wel veel in 1 fles, normaliter drinken borstvoeding baby’s niet zoveel in 1x. Wordt de fles therapeutisch gegeven? Je zou contact op kunnen nemen met een lactatiekundige om te kijken of/hoe jij je productie omhoog kan brengen. Aan de andere kant moet je gewoon doen wat goed voelt, dus als het voor jou goed voelt om over te stappen op kunstvoeding dan is dat ook helemaal top! En je kan natuurlijk sowieso je baby aan blijven leggen zolang er nog productie is, en dan aanvullen met kunstvoeding.

3 jaar geleden

Ik doe trouwens in de ochtend wel eens 1 borst kolven terwijl mijn dochter de andere drinkt. Dan heb ik soms uit 1 borst al iets van 70cc terwijl ik later op de dag in totaal maar 100-120 kolf meestal.

3 jaar geleden

Oh en het kan ook nog aan je kolf liggen, of je kolfschilden. Dus dat zijn ook handige dingen om nog te (laten) checken.

3 jaar geleden

Hey! Wat lastig allemaal hè dat gedoe met productie en hoeveelheden, heel herkenbaar. Alles waar je uiteindelijk op uitkomt is natuurlijk goed. Maar wat ik je kan meegeven uit eigen ervaring als “fulltime kolver” is dat mijn productie per week enorm kan wisselen. Ene week kolf ik de helft van wat ik de week daarop ineens weer heb. In die dips heb ik vaak op het punt gestaan om de handdoek in de ring te gooien maar dan ging het toch weer beter. Ik geef nu 1 tot 2 flesjes kunstvoeding per dag. Dat geeft heel veel rust rond productie stress maar vind het een heel fijn idee dat hij toch voornamelijk nog borstvoeding krijgt!

3 jaar geleden

NIET STOPPEN! Het is de vier maanden dip! Heb ik bij m'n zoontje ook gehad. Ik was helemaal in de stress en had letterlijk m'n laatste beetje melk uit de vriezer gegeven toen m'n productie weer omhoog ging. Je mag 25% van je werktijd besteden aan kolven, plus eigen tijd erbij als je nodig hebt. Ik ben toentertijd extra vaak gaan kolven op het werk en m'n baas dacht met me mee en deed niet moeilijk over iets meer of minder kolftijd. Ik vond het uiteindelijk wel fijn om regelmatig even mezelf terug te trekken van het werk. Moest wennen toen ik overdag niet meer kolfde (na een jaar) en ineens een volle werkdag moest werken 🤣

3 jaar geleden

Reactie op Clarakoe

NIET STOPPEN! Het is de vier maanden dip! Heb ik bij m'n zoontje ook gehad ...
Ik heb inderdaad wel gelezen dat je met 4 maanden een dip kan krijgen in je productie.. ik merk het ook, kolfde in het begin ooit 150cc uit een borst. Nu ben ik blij als ik 80-90cc kolf uit 2 borsten... Daarnaast weigert mijn zoontje nu vaak 2x daags de borst in de middag/avond.. denk dat het met sprong 4 te maken heeft of evt. Tandjes? Dat maakt het wel lastig want geef dan een flesje, maar voor ik dat bij elkaar heb.. kost veel tijd en energie. Ik probeer nu even door te zetten, maar vind het wel lastig! Dus snap je twijfels heel erg.

3 jaar geleden

Ik heb ook gehuild dat ik geen bv kon geven, vanwege m’n medicatie. Heb gep ...
Pff wat vervelend zeg! Ik snap goed dat je je verdrietig voelt, maar schuldig moet je je niet voelen! Je wilt het beste voor haar en dat maakt je al een top moeder! En jij ook niet te hard zijn voor jezelf he! Hihi xxxx

3 jaar geleden

Reactie op IdJvdK

180-200ml is wel veel in 1 fles, normaliter drinken borstvoeding baby’s nie ...
Ja het gekke is in de avond en nacht drinkt hij een kunstvoedingfles van 200 binnen 8 min leeg... Stond er vannacht weer van te kijken hoe snel die fles leeg was. Hij was tevreden en viel binnen een paar min weer in slaap. Overdag geef ik nu eerst 100 cc borstvoeding en daarna per 50 omdat hij inderdaad niet altijd de 200 meer drinkt. Som weet ik het ook niet meer. Ik ga eens opzoek naar een lactatiekundige. Dankjewel! Xxx

3 jaar geleden

Reactie op IdJvdK

Oh en het kan ook nog aan je kolf liggen, of je kolfschilden. Dus dat zijn ...
Ohja goeie! Dankjewel

3 jaar geleden

Reactie op maria88x

Hey! Wat lastig allemaal hè dat gedoe met productie en hoeveelheden, heel h ...
Oh wat fijn om te lezen dat het wisselt en ik niet de enige ben die de handdoek in de ring wou gooien. Ik ben nu toevallig op mijn werk aan het kolven en kolf dik 80 cc uit een borst. Nu de andere nog. Er is weer hoop 💪🏻💪🏻 In de avond krijgt hij inderdaad standaard een fles omdat we dan zeker weten dat hij goed gedronken heeft en lekker slaapt.

3 jaar geleden

Reactie op Clarakoe

NIET STOPPEN! Het is de vier maanden dip! Heb ik bij m'n zoontje ook gehad ...
Oh echt?! Dat had ik nog nergens gelezen. Oke top, ik ga doorzetten! Ben nu op mijn werk en aan het kolven en het gaat heel goed. Even rustig op mijn gemak kolven en het gaat beter als gedacht. Ik merk ook wel dat ik rustig ben en dat scheelt. Hopelijk blijft het bij die dip en komt het snel weer goed. Dankjewel voor je berichtje! Xxx

3 jaar geleden

Reactie op MMMelanie

Ik heb inderdaad wel gelezen dat je met 4 maanden een dip kan krijgen in je ...
Pffff wat een gedoe he. Je wil het goed doen maar soms weet ik ook niet meer wat ik moet doen. Goed om te lezen dat er een dip kan zijn. Naja dan hopen we daar maar op. Ja mijn zoontje weigerde gister te drinken uit de borst maar toen hij moe werd, en normaal de speen krijgt, heb ik hem aangelegd en heeft die zich in slaap gesabbeld aan mijn borst 🙈 het zag er heel lief en schattig uit. Ik was blij dat hij niet helemaal weigerde.. Misschien eens aan de borst leggen als troost? Ik heb geen idee, roep ook maar wat haha. Ik heb zelf ook gemerkt dat ik erg weinig drink en zo ook minder productie heb. Zit nu standaard met een fles water of beetje ranja te kolven. Verplicht mezelf die leeg te drinken en het gaat al een stuk beter! Nog even volhouden, je kunt het ❤️ xxx