13 Reacties

één jaar geleden

Ja hoor, ene kind is er eerder aan toe dan de andere

één jaar geleden

Mijn zoontje heeft dat ook, alleen kan hij het sochtends tot zijn eerste dutje niet zo lang volhouden. Hij is dan ongeveer om 12 uur weer wakker, maar dan tot bedtijd wakker blijven is echt te lang 😅

één jaar geleden

Ons zoontje van 14 maanden heeft smorgens veel moeite met in slaap vallen, ook al is hij erg moe. Maar als hij eenmaal slaapt, wil hij ‚s middags niet meer slapen. Nu hebben wij z’n ochtendslaapje geschrapt maar houden we een rust momentje (samen even half uurtje zitten met knuffel erbij) en dan gaat hij ‘s middags iets eerder naar bed. Hij slaapt dan wel zo’n 2,5 uur.

één jaar geleden

Afhankelijk hoelaat hij in de ochtend wakker is, maar dat is vaak rond 07:00 doet onze zoon 1 dutje. Hij wilde dan 's ochtends niet voor 10:30 en als we hem dan uiterlijk om half 12 uit bed haalde wilde hij in de middag niet voor 15:30 slapen en dan wordt het zo lang en slaapt hij super kort op een dag. Nu slaapt hij vaak van 12:30 tot 15:00/15:30 en dat gaat goed! Met het verzetten van de tijd was hij on 05:15 wakker (zal je altijd zien) en heeft hij wel twee dutjes gedaan.

één jaar geleden

Wat ik veel gelezen heb is dat de meeste kindjes naar 1 slaapje gaan als ze tussen de 15 en 18 maanden zijn en op z’n vroegst met 14 maanden maar goed, elk kind is anders. Ons zoontje hikt ook telkens aan tegen 1 slaapje. Of ochtend gaat lastiger of middagslaapje lukt heel laat pas of helemaal niet of is vroeger wakker. Hij is nu 13,5 maar ik zit al met het idee te denken om het ‘ochtend’ slaapje later te doen in de hoop dat dit dan z’n enige slaapje wordt en dan vroeg naar bed in de avond. En op opvang dagen of met ziekte of veel prikkels het even aan te zien en desnoods wel twee slaapjes aan te bieden. Het is ook even zoeken denk ik.

één jaar geleden

Wij hebben weinig keuze van kdv is hier niet zo flexibel in. Ze start in nieuwe groep en daar doen ze nog maar 1 dut dus we hebben dit weekend al wat geoefend. Ze had het soms wel moeilijk om de voormiddag te overbruggen dus als ze vroeg was liet ik ze nog van 9-9:20 een powernapje doen. Avond bedtijd vervroegen we ook naar 18-18:30 afhankelijk van middagdut (slaapt vaak maar 1u)

één jaar geleden

Reactie op CxTx

Wij hebben weinig keuze van kdv is hier niet zo flexibel in. Ze start in ni ...
Wel apart eerlijk gezegd dat een kdv je kindje dat zo oplegt ipv naar het kind te kijken wat het nodig heeft. Er zit zoveel variatie nog in deze leeftijd. Als je kindje het op 1 slaapje niet goed kan, mag jij het dan in de avond en de nacht het gaan oplossen als je kind oververmoeid is en niet goed gaat in en doorslapen? En juist op de opvang hebben kinderen meer slaap nodig omdat ze zoveel meemaken aan prikkels. Hopelijk lukt het je kindje om het bij een slaapje te houden. Als het er aan toe is, maakt het natuurlijk niet zoveel uit.

één jaar geleden

Reactie op Margaret81

Wel apart eerlijk gezegd dat een kdv je kindje dat zo oplegt ipv naar het k ...
We hebben er de laatste maand veel frustraties over gehad omdat ze onvoldoende naar kind kijken en zelf toen ze 2 dutjes legde ze haar ook vaak om 12u al terug in bed… daarom probeer ik nu zelf knop om te draaien en gewoon deze nieuwe groep te volgen en we zien wel! Ik snap langs ene kant het praktische van ‘ alle kindjes gaan om 12u slapen‘ maar had idd liever afgebouwd toen ik zag dat ze er klaar voor was en heb geen zin om hier elke dag over te ‘zagen’ (want zo voelde het wel aan). Ze lijken niet vertrouwd met wakkertijden… Behalve dit zijn we wel tevreden over kdv maar dit is ntrlk wel groot item dus nog niet zeker wat ik bij evt volgend kind zou doen.. Nu hoop ik vooral dat haar dutje toeneemt (vandaag was het 45’ 🙈). Ze slaapt gelukkig 12-13u waardoor ze ‘s nachts heel veel inhaalt!

één jaar geleden

Maar wel al vaak gedacht dat slaapcoach geen zin heeft omdat we kdv nooit mee gaan krijgen (andere ouders hebben het al geprobeerd). Nog wat ouderwets systeem denk ik 🙈

één jaar geleden

Reactie op CxTx

We hebben er de laatste maand veel frustraties over gehad omdat ze onvoldoe ...
Het lastige tegenwoordig met kdv is dat je weinig te kiezen hebt door de lange wachttijden en als je zwanger bent en net je kind aanmeld, heb je dit soort issues natuurlijk nog niet overzien. Dus snap t helemaal. En uiteraard moet het werkbaar zijn voor ze. Het ligt er ook helemaal aan hoe alles is ingericht. Hier hebben ze een dreumes groep en volgen ze het kind en pas vanaf 2,5 wordt er meer ene ritme aangeboden al proberen ze wel al de flessen te vervangen door open bekers en zo maar ook dan kijken ze hier nog steeds naar het kind. M’n zoontje was wat verkouden en minder fit naar verder niet ziek. Vandaag hebben ze hem tweemaal naar bed gedaan maar maandag bijvoorbeeld zelfs drie keer nog. Als hij wakker is, wordt hij gelijk gehaald. Maar goed. Aantal kinderen per medewerker is hier net iets lager en water betalen per uur net ietsje hoger dus wellicht kunnen ze het daarom bieden. Maar snap je dilemma. Lekker is het niet. Over een paar maanden zijn we het wrs alweer vergeten ☺️

één jaar geleden

Reactie op CxTx

We hebben er de laatste maand veel frustraties over gehad omdat ze onvoldoe ...
Och wat lastig! Vooral heel vervelend voor jouw kindje. Want die krijgt nu even niet wat het nodig heeft. Ik werk zelf in de kinderopvang.. en ik ben blij dat wij bij ons de kinderen kunnen volgen in hun behoeftes. Wij hebben de luxe op onze babygroep (0 tot 1,5) van 7 slaapkamers. Daardoor hebben wij ook veel meer mogelijkheid om dat ook te kunnen doen. Onze dreumesgroep is van 1,5 tot 2,5. Daar slapen wel alle kinderen maar 1 keer. Als een kindje het echt nodig heeft of niet helemaal fit is kunnen ze ook twee keer. Het jammere daarvan is, is dat ze alle activiteiten missen en tegenovergesteld van de kindjes in hun groep wakker zijn en slapen.

één jaar geleden

Reactie op Margaret81

Wat ik veel gelezen heb is dat de meeste kindjes naar 1 slaapje gaan als ze ...
Je zou bijvoorbeeld het ochtend slaapje korter kunnen maken. Zodat je kindje wat vroeger in de middag naar bed kan. Of steeds iets later in de ochtend gaan slapen. Het is echt altijd even zo’n periode van kijken per dag. Goed geslapen? Niet te vroeg wakker? Alles helemaal oké? Of juist niet? Mijn dochter (nu bijna 3) was zo’n beetje in 1 klap over op 1 slaapje ipv 2. Mijn zoontje (1) is nu thuis over op 1 slaapje. Het redt het gemakkelijk. Op de opvang slaapt hij 2x. Dan is hij om 10:30 al moe. Terwijl hij thuis om 12:45/13:00 gaat.

één jaar geleden

Mmmm