13 Reacties

één jaar geleden

Volgens mij zitten er in kokosmelk niet mega veel voedingsstoffen, dus weinig eiwitten, vitamines en mineralen. Het is natuurlijk wel lekker! Erwtenmelk is een stuk rijker aan voedingswaarde, misschien kun je daar eens naar kijken.

één jaar geleden

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik volg dit topic graag! Ik wil ook niet overstappen op koemelk. Mijn meisje krijgt borstvoeding en ik hoop hier nog een tijdje mee door te gaan... Ze krijgt ook af en toe kokosyoghurt en amandelyoghurt. Bij ons leeft thuis het topic "vlees". Zelf eet ik sind vijf jaar geen vlees meer (wel vis) en ik twijfel of wij onze dochter vlees moeten gaan aanbieden. Ze eet nu brood, fruit, groenten en zalm. Mijn man eet wel vlees en staat er voor open om haar biologisch wit vlees (kip/kalkoen) te geven. Ik wil natuurlijk dat ze een gezond eetpatroon heeft, maar twijfel of ik vlees weg kan laten. Is ze niet te jong? Ik ben ook pas later gestopt met vlees... ik moet mij hier nog meer in verdiepen, maar mocht iemand tips/ervaringen/bronnen hebben, hoor ik het ook graag :-)

één jaar geleden

Kokosmelk is echt heel erg (verzadigd) vet. Dat kan je af en toe gebruiken om curry romig te maken enzo, maar is echt niet iets om dagelijks glazenvol van te drinken. Bevat ook geen eiwit. Ik heb altijd begrepen dat sojamelk juist wel een goede plantaardige drank is. In tegenstelling tot bijv havermout, amandelen, rijstmelk, bevat het eiwitten. Waarom is jouw conclusie dat dit slecht is? Ik geef mijn dochter van bijna 1 al regelmatig wat sojamelk. En waarom is het voedingscentrum geen bron voor je?

één jaar geleden

Reactie op Felici

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik volg dit topic graag! Ik wil ook ...
Ik eet vegetarisch en mijn man vlees en wij geven onze dochter beperkt vlees en vis. 1-2 keer per week ofzo. Met als belangrijkste argument dat ik wil dat ze uiteindelijk zelf kan kiezen. Als ze er nooit kennis mee maakt, kan ze er moeilijk een mening over vormen. Qua voedingswaarde is het niet noodzakelijk.

één jaar geleden

Wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik kamp hier nu ook al een tijdje mee en wil m'n dochter ook geen melk gaan geven straks. Ik volg dus even mee. Als ik zelf logisch beredeneer, melk wordt geadviseerd voor calcium.... en calcium kun je ook prima uit andere voedingstoffen halen.(vanuit die producten wordt het dan wel goed opgenomen in het lichaam) Dus ik zit echt te denken over gewoon water geven en geen melk.

één jaar geleden

Melk wordt geadviseerd niet alleen om calcium maar ook om eiwitten en haem gebonden ijzer. Maar ook de inname van vitamine D is belangrijk als je vegetarisch of veganistisch gaat. Haem gebonden ijzer heb je niet in plantaardige producten. De niet haem ijzer in plantaardige is minder bio beschikbaar en in mindere mate aanwezig dan in dierlijke producten. Dus het kost je meer moeite om voldoende ijzer maar ook vitamine D binnen te krijgen. Eiwitten en calcium kun je ook op andere binnen krijgen. Je geeft aan het Voedingscentrum niet als bron te zien. Ze hebben wel een eetmeter die je kunt inzien/ invullen om eens producten met elkaar te vergelijken op voedingswaarden zoals ijzer, vitamine D, eiwitten en calcium. Vervolgens zou je naar een (kinder)diëtist kunnen gaan om deze te consulteren. Succes met je zoektocht! #voedingskundige

één jaar geleden

Wij volgen thuis de methode van Stefan Kleintjes. En in zijn boek “eten voor de kleintjes” zijn ook een paar pagina’s gewijd aan dit onderwerp. Over zuivel op bladzijde 110-113, over vegan varianten op kunstvoeding op bladzijde 45 en een klein stukje over biodynamische melk op bladzijde 117. Het is maar een klein stukje uit het boek maar misschien passen zijn gedachten beter bij je dan die van het Voedingscentrum? Misschien kan je het boek bij de bibliotheek lenen?

één jaar geleden

Ons meisje heeft 10 maanden borstvoeding gehad, tot ze me begon te bijten. We eten vlees, maar dus minimaal tot geen zuivel. Ik lees veel reacties, maar ik mis even expert informatie. Het voedingscentrum is gebiased door de voedselindustrie en dus niet onafhankelijk.

één jaar geleden

Over soja is bekend dat dit op de hormoonhuishouding werkt oa

één jaar geleden

Soja bevat isoflavonen. Deze hebben eigenschappen die lijken op de werking van oestrogeen (hormoon). Deze heetten fyto oestrogenen. Er is veel informatie over te vinden online.

één jaar geleden

Reactie op Margaret81

Soja bevat isoflavonen. Deze hebben eigenschappen die lijken op de werking ...
Daarvan heb ik wel gehoord. Maar dat speelt toch alleen als je er veel van neemt? Ik heb begrepen dat je een max van 2 à 3 porties soja dag kan hanteren, wij geven het nog geen 1x per dag gemiddeld. Elk product heeft nadelen, dus variatie de oplossing lijkt me 😀 Enne, als je een expert wilt spreken, heb je misschien meer aan een diëtist opzoeken dan op een openbaar forum uitvragen...

één jaar geleden

Reactie op Pufje94

Daarvan heb ik wel gehoord. Maar dat speelt toch alleen als je er veel van ...
Ja klopt hoor. Alles gaat immers om de dosering… en het blijft discutabel of het nu echt slecht is of meer genuanceerd. En een forum lijkt mij ook idd minder geschikt voor een specifieke vraag met onderbouwing. Vraag t anders eens aan een diëtist, nootje1.

één jaar geleden

Hoi! Mijn zoontje heeft koemelkeiwitallergie en hebben een kinderarts en diëtist. Toevallig vandaag de diëtist gesproken, omdat ik wilde weten hoe het gaat met 300 ml zuivel binnenkrijgen met 12 maanden en de 3 flessen die hij nog krijgt. Ook over soja gehad. Zij geeft aan dat soja in de hoeveelheden die onze baby’s/kindjes binnenkrijgen niet slecht is en raadt zij ook aan. Dus als je geen hele bakken geeft kan het gewoon!