38 Reacties
3 jaar geleden
Ik kan me best voorstellen dat hij zich niet zo gewaardeerd voelt, maar dat hoort ook bij het ouderschap en daar heeft hij zelf voor gekozen toen jullie ervoor gekozen hebben een kind te nemen.
Jij hebt 9 maanden jullie kind gedragen en bent nu aan het herstellen van de keizersnede, wat gewoon een heftige buikoperatie is.
Ik snap dat het voor hem vervelend is dat de zorgtaken nu op zijn schouders komen te rusten, en zoals jij het beschrijft lijkt het alsof jij die normaalgesproken op je neemt.
Ik weet niet of jij al regelmatig met woorden uit dat je het fijn vind wat hij doet of dat je hem bedankt voor wat hij doet of dat je hem wel eens complimenten geeft over wat hij doet, dat zou wellicht kunnen helpen in dat jouw man zich gewaardeerd voelt.
Maar voor de rest is het nu het belangrijkste dat jij nu herstelt van je operatie zodat je de mama en vrouw kan zijn die je graag wil zijn. Als dat betekent dat je man nu even wat meer moet geven mag hij nu dan even waarderen hoeveel jij normaalgesproken altijd doet blijkbaar..
3 jaar geleden
Bij ons is t juist andersom. Ik stort juist m’n hart uit omdat ik bang ben dat ik te weinig waardering toon etc. Ik heb een enorm medische zwangerschap en ben daardoor een emotioneel onzeker wrak. T hele derde trimester heb ik erg op m’n man en ouders moeten leunen en nu de laatste loodjes helemaal. Hoe mijn man t ziet? Een zwangerschap doe je samen. Hij zei letterlijk; het is verdorie jouw lijf die t allemaal moet ondergaan en ik sta maar aan de kant toe te kijken. Ben juist heel blij dat ik wat kan doen door voor jou te zorgen.
Het zijn nou eenmaal even pittige tijden en ook je vriend zal daar aan moeten wennen. Kados voor hem lossen t echt niet op.
3 jaar geleden
Ik snap zijn gevoel wel. Jij/jouw lichaam heeft een stuk meer doorstaan, maar voor hem is er natuurlijk ook veel veranderd: papa geworden, hij is waarschijnlijk óók moe en het valt hem zwaar alle energie die een baby kost. Maar vervolgens gaat alle aandacht naar jouw en de baby. Dat kun je ‘kinderachtig’ vinden. Maar ik vind het ook een beetje gek dat cadeautjes voor de baby altijd aan mij worden gegeven om uit te pakken, nooit aan mn vriend. Het gaat denk ik meer om erkenning dat het voor hem ook een grote verandering is, dat hij keihard zn best doet, en misschien daarbij ook wel onzeker is of hij het wel goed doet, dan daadwerkelijk om het krijgen van een cadeautje.
Wat jij kan doen (want je hebt natuurlijk weinig invloed op wat anderen geven):
- uitspreken dat je hem waardeert, blij bent dat jullie het samen doen, hij het goed doet/een goede papa is.
- als een cadeautje ‘voor de baby’ weer eens aan jouw wordt gegeven zeggen: deze mag papa met …(naam baby) uitpakken.
- als bezoek jouw complimentjes geeft over hoe goed je het hebt gedaan/doet, eens benoemen dat je het zonder je vriend niet zou redden/ je blij bent dat hij superveel doet/ heeft gedaan toen jij het niet kon oid.
- evt iemand van dichtbij familie influisteren dat hij ook graag eens een complimentje krijgt.
- mocht je toch voor een cadeautje willen gaan, als denk ik dus dat het daar niet om gaat, is kaartjes voor babyzwemmen echt een dikke aanrader! Mijn vriend deed dat altijd met onze eerste zoon, en straks waarschijnlijk ook met de tweede (het is hier op zijn parttime dag niet op mijne helaas, want ik vind het ook heel leuk), maar (baby)zwemmen is nu echt hun ‘ding’ en vinden ze altijd super leuk.
En nogmaals, er zijn vast mensen die het een beetje kinderachtig vinden, maar we worden toch allemaal graag gewaardeerd en krijgen graag complimentjes? Zéker als voor hem ook alles nieuw is en hij wellicht ook nog onzeker/zoekende is naar zijn rol.
3 jaar geleden
Reactie op Babyvdl
Bij ons is t juist andersom. Ik stort juist m’n hart uit omdat ik bang ben ...
Vind t zelfs eerlijk gezegd een beetje moeilijk om te lezen dat jij je hier schuldig door voelt. Meid je hebt een ultra marathon achter de rug, je verdient t om flink gepamperd te worden! Dat koken komt wel weer (of niet en ook dat is prima 😂👌🏼)
3 jaar geleden
Ik heb na de bevalling van onze eerste een kaartje laten bezorgen met hoe erg ik hem waardeer en hoe trots ik ben hoe hij is geworden als papa. En dan ook geschreven vanuit onze dochter. Wij zijn niet bepaald hele emotionele mensen normaal gesproken maar hij barstte gelijk in tranen uit. Daarna hebben we zo’n goed gesprek gehad wat we zo fijn aan elkaar vinden en hoe trots we op elkaar zijn, als ik daar aan terug denk kan ik alweer beetje emo worden haha 🥹🙈! Dat kaartje heeft hij naast zijn bed neergezet en ligt nu nog steeds in zijn nachtkastje 🤭.
3 jaar geleden
Reactie op Saskia__
Ik snap zijn gevoel wel. Jij/jouw lichaam heeft een stuk meer doorstaan, ma ...
Heel erg hiermee eens!!
Als je hard je best doet maar ook onzeker bent is het mega fijn, belangrijk én menselijk om die bevestiging te krijgen dat je het goed doet. Ik vind het erg knap van je vriend dat hij zich zo kwetsbaar opstelt en dit zo naar jou uitspreekt. Ook goed van jou trouwens dat je hier om advies vraagt!
3 jaar geleden
Reactie op Saskia__
Ik snap zijn gevoel wel. Jij/jouw lichaam heeft een stuk meer doorstaan, ma ...
Zo maar dit alles is gewoon zo waar en mensen die dit kinderachtig vinden vind ik persoonlijk beetje egoïstisch
3 jaar geleden
Heb het even aan mijn man voor gelezen en hij lacht er een beetje om. Jij hebt 9 maanden de kleine gedragen en het zware werk gedaan tijdens de bevalling. Hij zou jou juist meer moeten waarderen voor wat jij allemaal hebt gedaan.
Natuurlijk is een waardering dat hij nu even wat meer doet in huis van harte welkom. Maar een kind dragen en baren onderschat hij volgens mij een beetje.
En dat hij daarna gaat zeuren over dat hij geen kraamcadeau krijgt gaat mijn man helemaal te ver.
Ze vragen hem na de bevalling toch ook niet hoe het met hem gaat? Aaah is je hand een beetje bij elkaar geknepen tijdens de weeën? Aaah gosie aai aai. Heeft zeker ook 6 weken revalidatie nodig vergeleken met een keizersnede..
Sorry wij vinden je man een beetje egoïstisch die niet inziet wat jij hebt gedaan voor hem. Mijn man vind het eerder heel normaal dat hij nu wat meer doet in huis. Hij zit straks weer machteloos toe te kijken hoe ik de weeën probeer weg te puffen. Dit ja wel het minste wat hij kan doen.
Misschien dat je man nog op een bepaalde roze wolk zit? Maar echt totaal niet realistisch 😅
Ik snap dat jij je hier heel veel van aantrekt. Nog vol met hormonen en emoties van het mama zijn. Natuurlijk mag je hem dankbaar zijn voor de extra hulp, moet hij daar een cadeau voor krijgen? Volgens mij heb je hem dat al gegeven. Een lief kindje. Daar kan geen beter cadeau tegen op lijkt mij.
3 jaar geleden
Reactie op nicci-nicolle
Heb het even aan mijn man voor gelezen en hij lacht er een beetje om. Jij h ...
Haha ik lees dit net dus aan mijn man voor en die moest om jouw berichtje lachen ; ja zegt ie, je voelt je eindelijk een beetje nuttig ipv maar toe kijken 😂😂😂 ik vind t niet meer dan normaal dat de rollen dan even zijn omgedraaid maargoed. Daar zal half moedermaffia onder de hormonen t niet mee eens zijn. Ik wil wel ruilen hoor met die mannen! Laat mij maar zorgen voor ze, als zij die zware buik, bevalling, levenslang herstel etc dan even over kunnen nemen. Ik teken er voor 👌🏼
3 jaar geleden
Reactie op nicci-nicolle
Heb het even aan mijn man voor gelezen en hij lacht er een beetje om. Jij h ...
Ik snap wat je bedoelt maar dat de vrouw het in jouw opzicht zwaarder heeft dan de man, betekent toch niet dat hij geen wensen of gevoelens meer mag hebben of die weg moet stoppen? Dan mag niemand ooit meer zeuren, er is namelijk altijd wel iemand op de wereld die het zwaarder heeft dan jij.
Daarnaast is het soms (vooral met slaapgebrek en onzekerheid) erg moeilijk om je eigen gedachtes en gevoelens te kunnen relativeren. Ik denk dat iedereen zich hier wel in herkent.
Het uitspreken van zijn gevoel en behoeftes en daar samen misschien wat aan kunnen doen maakt hem mijns inziens uiteindelijk alleen maar een betere partner voor haar. In plaats van dat hij er mee rond blijft lopen en in een neerwaartse spiraal terecht komt.
3 jaar geleden
Reactie op Keesje309
Ik snap wat je bedoelt maar dat de vrouw het in jouw opzicht zwaarder heeft ...
En daarnaast vind ik dat er sowieso wel wat meer oog mag zijn voor de man in dit hele proces en er heus wel aan hem gevraagd mag worden hoe het met hem gaat na de hele bevallingservaring. Het gaat niet alleen om de buitenkant, het fysieke, maar juist ook heel erg wat er van binnen gebeurt en verandert! En dat is net zo bij de man die vader wordt/is geworden.
3 jaar geleden
Reactie op Babyvdl
Haha ik lees dit net dus aan mijn man voor en die moest om jouw berichtje l ...
Nou dat dus. Van mijn man mag ik niet eens wat doen. Had vanmorgen de vaatwasser gedaan. Ben je gek ofzo zei die gelijk. Jij met je bloeddruk.. ga gewoon is zitten en focus op je gezondheid en die van de kleine.
Hij zou het zich niet vergeven als daar wat mee gebeurd.
Als mijn man de bevalling had moeten doen. Hadden we maar 1 kind gehad volgens mij.
Natuurlijk kan ik dit niet zonder hem en is hij een grote steun tijdens de bevalling en ervoor en erna. Waar ik hem enorm voor waardeer. Maar dat weegt echt niet tegenover wat ik moet doen en weerstaan. Dan hebben we het nog niet eens over de klachten op langer termijn.. 🙄
3 jaar geleden
Reactie op Keesje309
Ik snap wat je bedoelt maar dat de vrouw het in jouw opzicht zwaarder heeft ...
Oh maar ik zeg ook niet dat hij het niet mag wensen of uiten. Maar hij speelt wel in op de gevoelens van de vrouw. Die nu twijfelt of ze haar partner wel voldoende waardeert. Moet ik een cadeau geven? Ja want ik krijg een cadeau en de kleine ook maar hij niet. Terwijl de vrouw hem net het mooiste cadeau van zijn leven heeft gegeven! Een beter cadeau bestaat er niet maar hij wilt een cadeau om met hem naar de dierentuin te gaan.. 🙄En daarom zeggen dat hij zich minder gewaardeerd voelt daarom vind ik (en mijn man) dan egoïstisch.
Mijn man zit nu ook elke keer te zeuren dat hij al een maand geen seks heeft gehad. Maar wrijft hij dat er bij mij erin? Nee. Hij weet dat het wel weer goed komt.
3 jaar geleden
Reactie op Babyvdl
Haha ik lees dit net dus aan mijn man voor en die moest om jouw berichtje l ...
HAHAHHAHA HAHAHAHAH SORRY maar levens lang herstel wat een onzin je lichaam is ee voor gemaakt sorry hoor maar overdrijven is een vak en niemand zegt dat t makkelijk is maar je kiest er toch echt zelf voor om zwanger te raken als je dat allemaal niet wou of t te zwaar vind had je moeten adopteren je mag je vriend gewoon waarderen als hij veel voor je doet
3 jaar geleden
Reactie op noordhollandxxx
HAHAHHAHA HAHAHAHAH SORRY maar levens lang herstel wat een onzin je lichaam ...
Ja dat mag zeker, ik vind namelijk dat je t samen doet en daarom niet meer dan logisch dat hij (mijn man dus) nu een stapje extra moet zetten :). Je ziet mij toch nergens zeggen dat ik hier niet voor kies oid? T is een feit dat je lijf nooit meer t zelfde wordt 🤷🏻♀️ ik
vind dat idee alleen maar prachtig
maar jezelf schuldig voelen omdat je niet voor je vriend kan koken en je vriend zich niet gewaardeerd voelt? 😂 sorry maar dat gaat er bij mij echt niet in. Een zwangerschap heb je samen en daarin is t geven en nemen. Niet je ondergewaardeerd voelen omdat er een super leuk kado voor een babyspa wordt gegeven terwijl jij graag naar de dierentuin had gewild. Hou toch op 🤦🏻♀️👋🏼
3 jaar geleden
Reactie op noordhollandxxx
HAHAHHAHA HAHAHAHAH SORRY maar levens lang herstel wat een onzin je lichaam ...
Je haalt een reactie totaal uit perspectief…
Ja je lichaam wordt na een bevalling nooit meer hetzelfde als daarvoor. Daarnaast kan je op latere leeftijd blaasverzakking krijgen.
En niemand heeft gezegd dat we onze mannen niet waarderen maar verwachten dat ze een cadeau krijgen van kraambezoek en verontwaardigd zijn dat mama en kind wel wat krijgen en man niet. Sorry, maar “get some balls” zou mijn man zeggen. Wat een gezever terwijl het mooiste cadeau aan de borsten van je vrouw loopt te lurken.