19 Reacties
één jaar geleden
Maximale hoeveelheid zout per dag is tussen 1-3 jaar: 3 gram per dag. Dan moet je dus ook brood en eigenlijk alles meerekenen waar zout in zit. Ik zou t persoonlijk niet elke dag doen maar een keertje kan geen kwaad.
Zelf maken is vaak net zo gemakkelijk zonder die kruidenmixen. Je moet alleen even weten wat je bij elkaar doet, zonder of met weinig zout.
één jaar geleden
Wij eten dit ongeveer 1 x in de week. Maar veel van die gerechten kun je maken door een portie voor de kleine apart te houden en daar geen kruidenmix in te doen. Wij doen wel altijd een klein beetje kruiden voor haar, puur om wel de smaken te leren kennen.
En als we bijv lasagne eten eet ze het gewoon mee
één jaar geleden
Wij eten ook ongeveer één keer per week zoiets. Onze oudste (2 jaar en 4 maanden) is helemaal gek op de kip madras. De jongste (14,5 maand) eet apart en krijgt alleen wat hapjes om te proeven. Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer ik hem ook mee laat eten. Ik vind 'm nog zo klein.. De oudste at dit denk ik mee vanaf dat ie 1,5 was of zo.
één jaar geleden
Ja hoor. Ik eet dat niet dagelijks. Wij eten het 1x in de week of om de week.
In principe eten mijn kinderen (3 en 1) alles mee met ons. Soms skip ik een kruidenmix, koken we zoutloos. Geef ik een groente potje als lunch als we iets “ongezonds” eten in de avond..
Ik bijna alle voedingsmiddelen zitten dingen die “slecht” zijn.
Ik denk altijd met alles, zolang het niet te veel is of te vaak, ik het vast goed en zien we wel..
één jaar geleden
Ik zou dit niet geven nee... wellicht een keer bij gebrek aan beter, maar niet vaker.
Ik heb even opgezocht wat er in zo'n maaltijd zit, een kipgerecht bevat bijv 2,5 gram zout per portie. (Bij 3 porties voor een pak van 2 tot 3 porties. Dus dat is niet een heel grote portie.) Zeg dat je kindje daar de helft van eet: 1,25 gram zout.
Bedenk je dat je kindje per boterham ook 0,35 gram binnen krijgt. Het maximum is 3 gram per dag.
één jaar geleden
Reactie op Pufje94
Ik zou dit niet geven nee... wellicht een keer bij gebrek aan beter, maar n ...
Ik ben dan nu zo benieuwd. Hoe zit het eetdagboekje jouw kindje er uit?
Waar let je op?
Zout?
Suikers?
Vetten?
Toegevoegde voedingsstoffen?
Kleurstoffen?
En hoe ziet jouw eigen voeding er uit? Let je op dezelfde dingen?
(Oprechte interesse, ik worstel erg met voeding, wat wel en wat niet.)
één jaar geleden
Ik zou het niet zo snel geven. Maar wij eten het zelf ook bewust niet gezien de hoeveelheid zout. Denk een keertje is geen probleem zolang het niet (bijna) dagelijks is toch.
Wij voegen nergens apart zout aan toe (op gebakken aardappelen pas als het op ons bord ligt).
Haal ook regelmatig eerst haar eten eruit en voeg dan nog wat kruiden toe voor meer pittigheid.
@Annaniempje: overal zitten natuurlijk dingen in verstopt.
Maar...
Drinken: alleen water & halfvolle melk (opvang thee).
Broodbeleg: kiezen we bewust bij Jam voor Hero Zero (eten we nu zelf ook) en 100%notenpasta ipv gewone pindakaas. En kindersmeerkaas (minder zout). Wel gewone appelstroop.
Koekjes krijgt ze nooit. Bij ons s middags volkoren crackers. Hooguit rozijnen bij opa&oma (1x per 2 weken) en soms een verdwaalde thuis.
Ze is gek op fruit! 😃
Kiezen nu bewuster voor volkoren, zoals volkoren wraps/pasta/bami
Vlees en vleesvervangers is iets waar ik soms bij denk, is dit niet te veel zout voor haar/echt ongezond. Die vind ik lastig. Ze kan overgevoelig reageren op ei.
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Ik ben dan nu zo benieuwd. Hoe zit het eetdagboekje jouw kindje er uit?
Waa ...
Mijn dochter eet:
Ontbijt 150 ml halfvolle melk met Brinta.
Tussendoor 1 à 2 stuks fruit.
Lunch 1,5 à 2 boterhammen. Met 100% pindakaas/notenpasta, huttekase of zelfgemaakte hummus (zonder zout). Vaak nog iets van een stukje komkommer erbij.
Tussendoor flesje halfvolle melk en maiswafel, rauwkost of wat rozijntjes (bio rozijntjes, want die bevatten geen sulfiet en vind ik zelf ook veel lekkerder).
Diner: met ons mee. Indien nodig een portie apart zonder zout, dus niet toegevoegd en geen pakjes/zakjes, of zoute smaakmakers zoals olijven, kaas, ed. Hoewel wij zelf ook vaak zoutvrij eten.
En een toetje Griekse yoghurt naturel.
Voor het slapen een fles sojamelk met pap.
Ik ben voor haar best strikt op suiker en zout, en überhaupt zoveel mogelijk onbewerkte voeding. Toegevoegd suiker doen we gewoon helemaal niet. Alleen op haar verjaardag bijv een keer een slagroomsoesje, maar dat is echt sporadisch. Zout weglaten waar mogelijk, maar in brood zit dat natuurlijk wel. Vet let ik niet op, ik kies juist vaak bewust vette producten voor haar. Af en toe patat heb ik helemaal geen moeite mee, mits ongezouten.
Verder krijgt ze zeker 5 dagen per week vega, zelf eet ik helemaal vega. En geven we 1 van de 2 flessen met sojamelk om de zuivel inname te beperken.
Al met al zijn het dezelfde aandachtspunten als voor mezelf. Wij koken gewoon bijna alles van scratch, veel groenten en fruit, geen frisdrank, koek, snoep, zoet beleg,ed. alleen in het weekend. Alleen ben ik er voor mezelf niet zo bewust mee bezig, en maak vaker uitzonderingen 😀
één jaar geleden
Als ik dit soort berichten lees ben ik altijd zo bang dat ik mijn kinderen verpest.
Hier krijgen ze alles..
Mijn zoontje die altijd water heeft geweigerd, gewoon niet dronk en dan niet kon poepen enzo.. En dan vind ik drinken belangrijker dan water drinken.
Elke week eten we wel iets dat echt niet gezond is. En hier thuis geldt de regel vanaf 1 jaar eten met de pot mee. Niet dat we daar een andere keuze in hebben, want onze kinderen weigeren op een gegeven moment hun eten als ze zien dat wij iets anders eten..🤣
Ik probeer er op te letten dat ze gevarieerd eten, dat we vooral met verse producten werken.. maar 1x in de week eten we wel zo iets uit een pakje.
We koken zoutloos, dat wel.
We eten met ons 4en 2 stukjes vlees, wij delen met de kids, gewoon een paar hapjes.
Ze krijgen koekjes (oké, kaakjes, die simpele), danoontje als toetje, dochter drinkt af en toe een half bekertje chocomelk (3 jaar), op brood mogen ze kiezen wat ze zelf willen (we hebben veel in huis, de jongste krijgt wel vaker de gezondere dingen), en zelf eten wij ook alles en niet altijd even gezond, we hebben een kastje met chips, nootjes, chocolade en snoepjes..
Ik word daar soms allemaal dan zo onzeker van. Het lijkt ook wel of er maar 2 kampen bestaan. Team gezond en team boeiuhhh.. Dat maakt mij af en toe zo in de war..😵💫
één jaar geleden
Wij geven dat wel, wanneer we het eten. Ze is geen grote eter dus veel zout zal ze alsnog niet binnenkrijgen, en we scheppen wel altijd zo mijn mogelijk saus op voor haar wanneer we een wereldgerecht eten. Maar vanaf een jaar mogen ze gewoon met de pot mee eten en had CB ook aan dat je niet meer zooo bang hoeft te zijn voor zout enzo.
Ik probeer echt wel te letten op wat ze binnenkrijgt, maar met alle regels tegenwoordig kan je het bijna niet meer goed doen. 🤷🏼♀️
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Als ik dit soort berichten lees ben ik altijd zo bang dat ik mijn kinderen ...
Ieder moet doen waar ze zich goed bij voelen. Ik zou ook iets anders geven als ze geen water zou lusten. Wij hebben tot nu toe het geluk dat ze een makkelijke eter is.
Bij een 2e is het wellicht ook lastiger.. De oudste krijgt bijv een koekje dus wil de ander dat ook.althans dat horen we om ons heen.
Wij hebben zolang ze er niet om vraagt geven we het niet. En zolang ze gek is op fruit en aardappel/pasta, groente en vlees laten we dat lekker zo.
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Maar wat je omschrijft is toch helemaal niet super ongezond? Ook niet 100% gezond natuurlijk, maar dat hoeft ook niet. Iedereen kiest welke balans bij hem past.
Ik denk altijd, kies dingen waar je wel strikt in bent, dan kan op andere dingen weer wat losser zijn. Wij drinken bijv nooit fris of sap en nemen geen zoetigheid op brood. Maar wel elk weekend lekker een biertje met chips, croissantje bij het ontbijt, ed. En vooral lekker sporten, dan kan je wat meer hebben 😉
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Hier ook hoor! Als ik water in z'n beker doe dan drinkt hij 2 slokken, als ik goed verdunde siroop doe dan drinkt hij 1,5 beker. Dan maar geen water. En wij laten hem ook veel eten, ook af en toe dingen met wat meer zout/suiker. Als het maar met mate is. En hij eet ook graag groente/fruit/cracotte dus dat compenseert denk ik dan maar.
één jaar geleden
Ik ben blij met jullie reacties.
Ik ben zelf niet blij met mijn gewicht en uiterlijk en dat wil ik niet voor mijn kinderen. Dat maakt mij kwa eten erg onzeker.
Ik ben niet van het alles moet gezond zijn, maar soms ben ik zo bang dat ik ze verkeerde dingen aan leer..
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Ik ben blij met jullie reacties.
Ik ben zelf niet blij met mijn gewicht en ...
Ik herken je gevoel hoor. Zelf ook niet blij met mijn gewicht (mijn man is ook niet blij metdat van hem). Onze kleine meid groeit exact met haar eigen lijn mee maar wel op de +1lijn wat mij ook onzeker maakt.