38 Reacties
één jaar geleden
Reactie op Peet88
Onze dochter van 13 maanden zegt nog geen enkel woordje, dus daar loopt ze ...
Onze zoon van 13 mnd zegt ook nog niks. Hij probeert "op" te zeggen, maar gebruikt het eigenlijk voor alles. Is veel aan het wijzen, is wel veel aan het kletsen, maar zegt niks in mijn beleving 🤣
Ook kiezen die doorkomen. Lopen doet hij ook niet, alleen aan 2 handen. En laat 'm nou absoluut niet los, want dan is het krijsen.
Meneer is eerst z'n eigen willetje aan het ontwikkelen geloof ik🤣🤣
één jaar geleden
Zo leuk wanneer ze beginnen met wat woordjes 🥰 ons zoontje zegt mama, uit, ham (is hap, als hij een hap van zijn eten wil), mmmmh als hij aan het eten is, yaya (is de bijnaam voor zijn broer) en zijn favoriete woord is auto. Dat roept hij 80x per dag als hij een auto ziet, maar ook als hij een trein of fiets ziet haha
één jaar geleden
Hier alleen Da en dan zwaait ze. Voor de rest nog helemaal niets.
Bijma 14 mnd
Ook papa en mama niet bewust. De klanken horen we soms wel.
We lezen elke dag voor. Bekijkt zelf boekjes, zingen liedjes en
kijkt tv.
Ze lijkt wat achter te lopen. Morgen afspraak bij cb. Dus maar eens vragen.
Motorisch loopt ze daarentegen voor.
één jaar geleden
Reactie op IkPien
Hier alleen Da en dan zwaait ze. Voor de rest nog helemaal niets.
Bijma 14 ...
Kinderen op deze leeftijd lopen eigenlijk vrijwel nooit achter.
Kinderen focussen vaak op 1 aspect. Er is namelijk weinig tot geen ruimte om alles tegelijk te kunnen. (*Joehoe, feestje 🥳 , als jouw kind wel “alles” al kan en doet)
Het is heel normaal voor kinderen die motorisch heel sterk zijn, kwa taal wat langzamer zijn. En andersom net zo.
Zolang je kindje wel wat klanken maakt is er echt niets waar jij je zorgen over zou moeten maken, zeker niet op deze leeftijd!
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Kinderen f ...
Ik werk trouwens op een babygroep als pm’er. Ik werk dagelijks met deze leeftijd🤭 (0 tot 1,5 jaar)
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Kinderen f ...
Ik ben mij er heel bewust van dat niet alles tegelijk kan. En dat haar energie in haar motorische ontwikkeling zit.
Maar toch... helemaal geen woord bij 14 mnd voelt toch anders.
één jaar geleden
Reactie op IkPien
Ik ben mij er heel bewust van dat niet alles tegelijk kan. En dat haar ener ...
Maar echt. Geloof me. Het is echt niet per se zo dat er dan nu iets mis is! Ze zijn nog zó jong.
één jaar geleden
Reactie op IkPien
Ik ben mij er heel bewust van dat niet alles tegelijk kan. En dat haar ener ...
Mijn zoontje zegt ook nog geen woordjes. heb ook niet het idee dat hij al heel veel begrijpt. Alleen klappen doet hij soms als ik applaus zeg en gaat zwaaien als ik zeg zwaaien.. wel brabbelt hij heel veel
één jaar geleden
Reactie op bloem1988
Wat zeiden ze op cb?
Lief dat je erna vraagt.
Ze liep qua spraak wel wat achter. We mochten wel verwachten dat ze iets zou zeggen.
Ze is alleen ook vaak verkouden. Dus even in de gaten houden of ze goed hoort.
En de standaard tips veel praten, voorlezen ect. Maar dat doen we ook.
Pas bij 2 jaar doen ze er echt wat mee als het dan achter blijft.
één jaar geleden
Reactie op IkPien
Lief dat je erna vraagt.
Ze liep qua spraak wel wat achter. We mochten we ...
Ik blijf dat zo bizar vinden. Een kind van net 1 (zonder medische achtergrond!) dat “achter loopt”..
cb’s maken ouders zo onnodig bezorgd.. maar goed, cb’s gaan uit van de (perfect) gemiddelde kinderen.
Ik hoop dat je je niet al te veel zorgen maakt en gewoon blijft doen wat je al deed.
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Ik blijf dat zo bizar vinden. Een kind van net 1 (zonder medische achtergro ...
Achter op het gemiddelde. Over de spraak maakte het cb zich helemaal geen zorgen. Het zijn meer onze zorgen. Aangezien ze nog papa of mama zegt. Wij hadden het aangekaart.
één jaar geleden
Reactie op IkPien
Achter op het gemiddelde. Over de spraak maakte het cb zich helemaal geen z ...
Ohh gelukkig maar!
Ik werk op een kdv, maar het cb bij ons in de buurt waar bijna al onze ouders heen gaan.. zijn ze nog al van de perfect gemiddelde kindjes, perfecte lijntjes en dat soort dingen. Wij krijgen heel vaak heel bezorgde ouders bij ons, terwijl eigenlijk altijd de zorgen echt onnodig zijn.. vandaar dat ik er vrij “fel” op reageer. 🤭 Sorry!
één jaar geleden
Reactie op annaniempje
Ohh gelukkig maar!
Ik werk op een kdv, maar het cb bij ons in de buurt waa ...
Hier hebben ze alleen commentaar op het gewicht lijntje dat op +1 zit. Ze groeit vanaf haar geboorte met die lijn mee.
Maar kreeg bij thuiskomst een folder gemaild over gezond eten voor 1 tot 3 jaar 😩
één jaar geleden
Reactie op IkPien
Hier hebben ze alleen commentaar op het gewicht lijntje dat op +1 zit. Ze g ...
Ik heb hier een mannetje thuis die zit op de +1,5. En dat was helemaal prima, want hij groeide netjes met zijn lijntje mee. Ook zijn lengte zit op die lijn, misschien maakt dat nog verschil?
Ik vind het altijd zo erg dit soort dingen.
Tuurlijk is het goed dat ze alert zijn op van alles. En hopelijk kunnen ze zo veel ellende voorkomen. Maar ze maken zoveel papa’s en mama’s onzeker, wat nergens voor nodig is!
één jaar geleden
Ons zoontje zegt ‘mama’, ‘amp’ (lamp), ‘uit’ (uit de kinderstoel of als de lamp uit gaat), ‘op’ (als eten of fles op is). Maar zijn favoriete woord is ‘auto’, dat zegt hij 100x per dag, vooral als hij auto’s ziet maar eigenlijk worden heel veel dingen ‘auto’ genoemd, zoals de poes en en zijn knuffel 😂