9 Reacties
9 maanden geleden
En laten eten met der handen?
Ik heb een zoontje van 17 maanden die al heel lang niet meer gevoerd wil worden. Zelf eten met een lepel was inderdaad best lastig maar gaat echt steeds beter. Ik geef hem altijd een lepel en een vork en heb er nog een extra lepel bij die ik dan vaak ‘vul’. Zo doen we het een beetje samen en kan ik soms een hap naar binnen schuiven.
En zoals alles; het is een fase 😉. Mijn zoontje hoeft ook niet altijd zijn avondeten en dan geef ik hem ook brood of fruit. Gaat nooit met een lege buik naar bed. Ik volg gewoon lekker waar hij behoefte aan heeft.
Geef hem ook regelmatig zo’n knijpfruitje. Doe ik dan in een bakje met wat papgranen er doorheen. Lekker vullend voor het slapen 😊.
Drinkt ze ook nog melk? Geef ik soms ook wat extra van als hij weinig heeft gegeten.
Succes!!
9 maanden geleden
Ik kook de laatste tijd vaker met "grote" stukken. Dan kan meneertje het zelf pakken en eten met zijn handen. Vork of lepel er bij geven, soms prikt hij er iets aan, soms schept hij er iets op, vaker doet hij iets met zijn handje er op/er aan en stopt het dan in zijn mond of heeft bestek in zijn ene hand en eet met zijn andere hand.
Soms mag ik nog een paar hapjes "voeren" maar steeds minder voordat de lepel afgepakt wordt.
We passen ons menu er maar even tijdelijk op aan 🤷♀️
9 maanden geleden
Eten met de handen ging even goed. met ontbijt, tussendoor en lunch gaat het er goed in. Dan maak ik vaak groente pannenkoeken. zodat ze die vezels dan pakt. Net heeft ze als avond eten een knijpfruitzakjw gehad, 3 happen danoontje en 1 stukje croissant met boter.
Maar knijpfruit met granen kunnen we nog proberen idd. Grote stukken gaat ook 4 hapjes goed. Echt een fase idd 🙈
9 maanden geleden
Hier heb ik ook een dametje van 16 maanden die ook moeilijk wil eten. Ze wil inderdaad ook alleen het zelf doen, maar dat is ook na 4 happen klaar. Als ik haar aardappeltjes met groenten geef eet ze meer omdat ze dat erg lekker vind en makkelijk zelf kan eten, maar al het andere gaat ook moeizaam. Dus ik volg ook even
9 maanden geleden
Precies dit nu! Ik laat het haar toch zelf doen en het gaat wel steeds wat beter. En soms neemt ze dan ook een hap van mijn vork. Soms gaat ze over op de hand.. en ja zelfs bij een kommetje soep 😅 maar tussendoor neemt ze wel happen van mijn lepel..
9 maanden geleden
Lastig zeg!
Ik denk zelf, in deze situatie, niet dat ik al te veel alternatieven zou aanbieden.
Hier eten de kinderen vanaf rond hun 1e jaar zelf. Want dan weigeren ze al om gevoerd te worden. (en eten ze met de pot mee, want anders eten dan iedereen is stom..) Het wordt een grote bende, maar nu merk je dat het eigenlijk wel best goed gaat. Soms nog lastig als je bijvoorbeeld erwtjes eet met een lepel.. want dat rolt er natuurlijk meteen af als je je lepel iets scheef houdt..
Hoe zit het met het gewicht van je kindje? Want dat speelt natuurlijk ook een grote rol. Als die van mij een paar avonden niet (zo goed) eet, kan hij dat wel missen. Maar ik kan me ook voorstellen dat het kindjes zijn die dan gelijk te veel missen.
Kan je kindje niet zelf eten, wil je kindje niet zelf eten, lukt het niet met bestek, houdt je kindje niet van vieze handjes, houdt jij/houden jullie niet van troep?
Als ze het zelf nog niet kunnen is de enige manier oefenen.
Wij konden het aardig loslaten. Mijn dochter is nu 3 en kan echt heel goed eten met haar bestek. Voor die tijd lieten we het eigenlijk vooral gewoon gaan. Zelf ontdekken en zelf doen. Ze at toch genoeg, precies zoveel ze nodig had. En eigenlijk doen we nu hetzelfde bij onze zoon en hier thuis werkt dat.
9 maanden geleden
Hier is het hetzelfde momenteel.. bij ons werk de truc om haar een bakje met beetje appelmoes en lepel te geven en zelf te laten doen en dan ondertussen doen wij met een andere lepel hap eten er in. Daarnaast heb ik een vakjesbord voor haar en zorg ik ook dat er altijd iets “bekend” bij op ligt wat ik zeker weet dat ze lekker vind zoals bijv stukjes ei of fruit. Dan zit ze een beetje in een goede eetflow ofzo en gaat de rest ook wat makkelijker haha
9 maanden geleden
ik zie de reacties. En dat zijn de opties die we geprobeerd hebben. Maar alles werkt tijdelijk. We willen haar absoluut niet zonder eten naar bed brengen. Ik heb al een diëtiste in het ziekenhuis benaderd. Want nu word ik wel bang dat ze afvalt. We geven haar wel melk. Zodat ze toch de bouwstoffen wat binnenkrijgt.