Hoi! Toen ik van de week mijn zoontje van 17 maanden van de gastouder ophaalde attendeerde ze mij op het volgende: naast dat het qua ontwikkeling super goed gaat en hij al een handje vol woorden kan zeggen, wil hij ook heel graag kletsen. Hij brabbelt lekker en verteld naar zijn idee hele verhalen. Het valt op de opvang (maar thuis ook) op dat hij wel veel binnensmonds praat. Hij maakt dus allerlei geluidjes en “woordjes” maar houd z’n lippen op elkaar.
Hij kan dus wel wat woordjes en veel geluiden na doen.. opzich niks aan de hand.. alleen de kinderen op de opvang vinden het blijkbaar erg grappig en doen hem steeds vaker na. Dat is nu nog niet erg maar kan later natuurlijk voor hem vervelend worden.
We moeten nu oefenen met veel zingen, articuleren en naar hem toe praten. Dit deden we ook al maar misschien niet genoeg?
Beetje lang verhaal maar het maakt me een beetje onzeker zoals je wellicht opvalt. Is dit zorgelijk? Zijn er meer kinderen die op deze manier ‘kletsen?’ Ik vind hem echt nog te jong voor een logopedist, voordat de gastouder ons er op wees zagen we dit niet eens als probleem.
Iemand nog tips?? Of herkenning?