36 Reacties
2 jaar geleden
Wat een lastige situaties zeg. Mijn gevoel zegt gelijk: blijf ajb werken, het klinkt alsof het je heel goed doet.
Om mee te denken: wellicht kan je vriend een dag per week minder werken? Dan heb je allebei 1 dag per week de kinderen.
Hier een partner die niet minder dan 40uur wilde werken. Maar hebben afgesproken dat hij woensdagmiddag vrij neemt en die uren s avonds opneemt. Verder ook afspraken gemaakt over hoeveelheid thuiswerken, dat scheelt immers veel reistijd.
Samenvattend: ik zou kijken aan welke knoppen je kan draaien ik toch allebei te werken (hoeven uur, hoeven thuiswerken etc). Je vriend wist immers dat je een opleiding aan het doen was een welke plannen je daarmee had
Succes met het gesprek!
2 jaar geleden
Ik vind dat je het echt ontzettend goed hebt geschreven en begrijp je goed.
Ik vind ook niet dat hij van je kan verwachten dat je stopt met werken als je dat niet wilt. (Zeker na alle inspanning van afgelopen tijd zoals je benoemd)
Is het een optie dat hij stopt met werken? Of minder gaat werken zodat hij er meer is voor de kids en dus niet bij “vreemden” opgroeit.
Ik ben ook van mening dat wanneer je kids naar anderen gaan een beter immuunsysteem opbouwen en zich goed sociaal kunnen ontwikkelen dus ik zie dat als iets positiefs. Je hoeft niet meteen voor 4 dagen opvang bij het kdv te gaan als jullie de mogelijkheid hebben zou je kunnen kiezen voor 2 of 3 dagen per week.
Ik heb het voordeel dat ik in de zorg werk waardoor ik ook weekenden werk en straks ipv 4 3 dagen ga werken waardoor wij al heel weinig opvang nodig hebben en in het begin voor de eerste 3 maanden gaan de opa’s en oma’s oppassen maar dat is niet voor iedereen. Dat begrijp ik.
Het is een lastige situatie maar volg wel je gevoel hierin want anders ga je later wellicht spijt krijgen en misschien denken: had ik maar dit of dit gedaan. Je kinderen zien ook liever een gelukkige mama.
2 jaar geleden
Het is overduidelijk wat je zelf wilt. Ga daarvoor.
Misschien kan je vriend stoppen of minderen met werk?
2 jaar geleden
Ooh lieve mama, wat lastig dat je, zoals ik het lees, zo onder druk gezet word om die keuze zo snel te maken.
Ik zou hier echt goed en langer over nadenken.
Als ik kijk naar mezelf, toen ik bij onze oudste 1,5 jaar thuis ben geweest vanwege mijn gezondheid, zonder enige ambitie om carrière te maken, maar de drang naar werk zo groot werd dat ik het heb opgebouwd via vrijwilligerswerk zou ik het eigenlijk afraden om te stoppen met werken. Zeker nadat je zo hard je best hebt gedaan om dit te bereiken.
Zorg dat je je keuze ook voor jezelf maakt en niet uit eindelijk verwijten naar elkaar gaat krijgen.
Ik ken de rest van jullie situatie niet natuurlijk, maar uit gaande van je verhaal vind ik het misschien ook wel kort door de bocht van je man om te zeggen dat jij dan moet stoppen en er voor hem niks zou veranderen.
Zou hij dan niet ook een dagje in kunnen leveren? Dan zijn de kinderen uit eindelijk 3 dagen op de opvang of bij de gastouder en de rest van de week lekker bij jullie.
Heel veel succes met je beslissing! ♥️
2 jaar geleden
Nee het is ook jou leven. Jij houdt gewoon van werken en je bent er goed in en dat is een super kwaliteit van jou. Als jouw man het zo belangrijk vindt dan gaat hij toch minder werken, we leven niet meer in de vorige eeuw waar de vrouw de enige is die voor het kind zorgt. Ook voor als je ooit uit elkaar gaat en je wel weer moet werken, dan heb je niet meer de luxe positie. Volgens mij weet jij al super goed wat je wil, laat je niet ompraten of een schuldgevoel aanpraten. Hij wil iets en vervolgens moet jij je hele leven aanpassen en je ambitie opgeven en jouw man kan lekker doorgaan met zijn leventje hoe hij het graag wil, zo werkt het natuurlijk niet.
2 jaar geleden
Je geeft duidelijk aan dat je eigenlijk wilt werken.
Heerlijk dat je de financiële optie hebt om thuis te zitten maar besef dan ook dat je in afweging moet nemen dat je dan geen pensioen opbouwt of wanneer je uit elkaar gaat(hopelijk niet) je niks hebt.
Werken kan ook een uitlaat klep zijn en een deel van je identiteit.
Jullie hebben samen voor kinderen gekozen en het is makkelijk om alle zorg en schuldgevoel dan op de vrije af te schuiven. Als hij niet wilt dat je kinderen opgroeien bij een vreemde gaat hij zelf toch een dag minderen?
Het is enorm lastig maar zet jezelf op 1. Als je goed voor jezelf zorgt, kan je ook voor andere zorgen en er dan 100% zijn ipv geleefd worden
2 jaar geleden
Uit je verhaal is het duidelijk dat je wilt werken;) daarbij kan je altijd stoppen met werken als het goed voelt. Zelfs ga ik straks ook weer heerlijk aan het werk. Hahaha al moet dat wel volgens mij bankrekening maar ik heb er ook weer zin in. Mijn werk is mijn ding dan ben ik gewoon de werknemer en niet mama;) hou er van om mama te zijn maar me eigen ding doen vind ik zo fijn en maakt mij een leuker mama. Vind ik zelf dan:)
2 jaar geleden
Kan je vriend niet thuis blijven met de kinderen dan? Dan hoeven ze ook niet naar een vreemde. Misschien een beetje simpel gedacht maar ik denk dan waarom moet jij het dan zijn 🤷🏼♀️
2 jaar geleden
En als jij graag wilt werken zegt dat helemaal niets over hoe veel jij van je kinderen houdt en hoe graag je voor hen zorgt! Wat anderen zeggen, het klinkt alsof je carrière ook een belangrijk onderdeel is van jouw leven. Helemaal prima natuurlijk als je wel thuis wilt blijven met de kinderen, maar het lijkt me wel dat je dan helemaal achter die keuze moet kunnen staan en zo klinkt het nu niet.
2 jaar geleden
Hoeveel jij van jouw kinderen houdt vertaalt zich niet in het wel of niet gaan werken. En als je 32 uur werkt en hij ook 32 uur werkt als middenweg, dan hoeven ze maar 3 dagen naar zijn zogenoemde ‘vreemde’ ;).
Het klinkt alsof je heel erg veel zin hebt in die functie. Je kunt er ook altijd weer mee stoppen als het toch blijkt dat je liever thuis bent. Het is ieder voor zich, maar uit ervaring ben je een veel leukere mama als je jezelf je werk niet ontzegt (ook fulltime) en op je gelukkigst je kinderen opvoedt en lief hebt.
2 jaar geleden
Je hebt je situatie heel goed en duidelijk omschreven. Diep van binnen weet je heel goed wat je wil; lekker werken met een goede balans thuis.
En mijn advies is; probeer die balans te vinden en blijf aub werken. Zoals ik t lees heb je veel geïnvesteerd in je zelf en haal je je energie uit werken. Hoe mooi zou het zijn als je je energie van beide kunt krijgen!
Ik ben zelf ook een leukere mama als ik weer een dag op kantoor geweest ben 😊😊😊. Andere energie en andere gesprekken.
Als je stopt en je wil over een paar jaar weer beginnen , lijkt het mij heel lastig. Ook qua salaris begin je, in geval van schalen en tredes, vaak weer onderaan.
Veel wijsheid toegewenst en volg je gevoel! Hopelijk kun je (met je partner) een balans vinden.
2 jaar geleden
Bedankt voor al jullie lieve reacties! En ik heb er veel aan!
Ik ga het volgende met hem bespreken:
Hij 1 dag minder
Ik 1 dag minder
Kleine man 1 dag bij schoonmoeder (hij wil dat vragen, ik betwijfel of ze dat wil, ze heeft het bij geen 1 kleinkind gedaan, maar niemand heeft het ooit gevraagd en ze is echt een vet leuk mens)
En dan 2 dagen gastouder.
Dat zou toch te doen moeten zijn, en een mooie middenweg!
Bij mijn werkgever bestaat gewoon de mogelijkheid 32 uur te werken tegen fulltime salaris dus daar maak ik me niet zo druk om 😄
2 jaar geleden
Reactie op CheesyFries
Bedankt voor al jullie lieve reacties! En ik heb er veel aan!
Ik ga het vo ...
Wat goed! Uiteindelijk zijn m’n man en ik hier ook op uitgekomen destijds (ook met carrieremogelijkheden voor mij op dat moment) en voelt na 3 jaar toch nog steeds als de beste keuze, 2 dagen opvang en 1 dag oma. Nu wil ik zelf alsnog meer thuis zijn voor de pasgeboren baby en m’n oudste dochter dus werkzaamheden, bedrijf en reisafstand aangepast binnen m’n vakgebied.
2 jaar geleden
Reactie op Miraclehappening
Wat goed! Uiteindelijk zijn m’n man en ik hier ook op uitgekomen destijds ( ...
Klinkt goed! Ik wou dat dat kon maar ik loop buitendiensten dus dat is lastig 😄 voor de rest klinkt dat heel positief!
2 jaar geleden
Ja hoor 😄 ik heb gewoon gezegd als je wil dat onze relatie blijft werken, moet ik werken. Als ik dat niet doe ben ik geen leuk persoon.
Ja maar ik las dat op een kinderdagverblijf in Duitsland kinderen elkaar zaten te pijpen en zo
Ja vriend, dus als daar 1 debiel iets is is het in heel NL ook zo 🤨