20 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb het aan m’n Kraamzorg gevraagd. Zij gaf aan eerste periode een deken of puck-a-baby
2 jaar geleden
Bij mij zei de kraamzorg dat een laken met dekentje goed is voor het begin.
2 jaar geleden
Lakentje met een dekentje is altijd handig. Slaapzak is vaak niet echt nodig want ze bewegen nog niet echt in het begin. Bedje kort opdekken zodat ze niet onder de lakens verdwijnen. Verder kun je ook altijd tog wijzer aanhouden. Nou is een 3 wel erg warm. Maar dan zou je bv alleen romper kunnen doen.
2 jaar geleden
In mijn ervaring ga je een slaapzak pas gebruiken als je kind zodanig beweegt dat het onder de dekens vandaan raakt (terwijl het daarvoor te koud is). Een baby ligt vrijwel stil, dus een deken met laken is voldoende. Inbaker slaapzakjes dienen weer een ander doel; dat je kindje zich geborgen voelt/zichzelf niet wakker slaat met de armpjes als het heel onrustig is. Je kunt dekentjes kopen met verschillende tog waarden afhankelijk van het seizoen/de temperatuur, maar dat is denk ik zonde van het geld. Je kunt ook 1 fijne deken kopen (wol is bijv top qua temperatuur regeling. Is nooit snel te koud en nooit te warm) en die dubbel doen als het kouder is en enkel als het warmer is. Kleding afstemmen op de temperatuur doe je natuurlijk ook. Lijkt misschien een puzzel door het begrip tog waarde, maar je gevoel zit vaak wel goed👍
2 jaar geleden
Oké dus deken en lakentje it is, wat voor een deken hebben jullie aangeschaft? Ik zie ook sets voorbij komen, zijn er aanraders?
2 jaar geleden
Reactie op diedediede
Oké dus deken en lakentje it is, wat voor een deken hebben jullie aangescha ...
Wij hebben ook een dunnere deken van Jollein (1.0 TOG) in het ledikantje. Kan je makkelijk dubbelvouwen en dan heb je een deken van 2.0 TOG. En heb ook nog een deken van Mies & Co met een TOG van 1.9. Ik heb overigens alle dekentjes via Vinted gescoord. Scheelt een hele hoop geld en ze zien er nog netjes uit
2 jaar geleden
Wij hadden bij de eerste 2 dekentjes en gewoon lakentjes. Je kan dan makkelijk aanpassen in warmte door extra deken en/of kruikje. (Kindje was geboren in november) Als je het nekje regelmatig checkt dan voel je of ze het te warm of te koud hebben.
Hij woelde zich na een tijdje steeds bloot, dus toen overgestapt op slaapzakken.
2 jaar geleden
Reactie op diedediede
Oké dus deken en lakentje it is, wat voor een deken hebben jullie aangescha ...
Ik heb deze wollen van Meyco. Heel fijn ding en met select in de aanbieding bij bol :). Ook groot genoeg om een keer dubbel te vouwen als het wat kouder is. Meyco heeft ook heel schattige lakentjes voor erbij (wit met beige takjes).

2 jaar geleden
Ik heb een jaren 30 huis , amper geisoleerd wat natuurlijk wel in ons opknapplan zit. Maar voor de tussentijd heb ik op texel een achapenvacht gekocht voor de wintermaanden die is een hele goede isolator voor warmte en kou. En voor de rest wel een dekentje, een wollen slaapzak en katoenen slaapzakken.
Tja als je eenmaal gaat shoppen🫣
Maar het zal per kind ook verschillen. Ene kind wil juist de slaapzak de ander slaapt beter met een dekentje.. je zult het pas ontdekken als de kleine er is en zijn of haar voorkeur laat merken😉
2 jaar geleden
Wij hebben de eerste 7 weken een laken plus dekens gebruikt (dochter is geboren in februari en kon zich moeilijk op temperatuur houden, dus dit waren echt meerdere dekens, ook nog eens dubbelgevouwen, met kruiken en in het begin zelfs een celstoffmatje eronder als extra isolatie 🫣 had vooraf echt niet gedacht dat er zoveel nodig kon zijn 😅).
Vanaf 7 weken begon ze meer te bewegen en bleef een deken niet goed meer liggen en zijn we overgestapt op slaapzakken.
Dus een tip: als je een wieg of cosleeper gaat gebruiken, koop dan vooral nog geen dekens voor het ledikant, want dikke kans dat je dat nooit gaat gebruiken. De meeste kinderen zullen daar dan in een slaapzak in gaan en heb je aan alleen hoeslakens genoeg.
2 jaar geleden
Voor in de kinderwagen en in de co sleeper heb ik dekens van Little Dutch icm een lakentje. Even afhankelijk van hoe haar temperatuur is, met een pyjamaatje of alleen een romper.
Voor het ledikant heb ik geen deken gekocht, maar alleen hoeslaken en molton etc. zodat we op termijn over kunnen naar een slaapzak 🤗
2 jaar geleden
Reactie op Didu
Misschien wist je het al maar de puckababy 4 seizoenen past pas rond de 6 m ...
Scherp, dank je.😁
Was er inderdaad een van Jollein: newborn slaapzak 4-seizoenen 0-3 maanden.
Lange mouwen, korte mouwen… ik vind het nog ingewikkeld, en om geen kast vol overbodige spullen in huis te hebben haha. Dus dit leek me perfect.
2 jaar geleden
Ik zou nu nog niet perse een slaapzak kopen.
Sommige kindjes zijn rustig en liggen een hele tijd onder de dekentjes. Als je toch merkt dat ze wel behoefte krijgt aan een slaapzak, kun je die beter op dat moment zelf kopen. Dan heb je de juiste maat in het juiste seizoen
2 jaar geleden
In het begin lieten wij de baby gewoon slapen in zn kleren van overdag onder een laken en deken. Het is zo'n gepriegel die kleintjes aan en uit kleden en die zachte kleding van ze slaapt prima. Met het lakentje/dekentje en mutsje konden we dan ook per avond spelen met hoe warm gekleed afhankelijk van de temperatuur buiten.
Slaapzakje vanaf 2 maanden ongeveer gekocht en gebruikt.