7 Reacties
één maand geleden
Hier hetzelfde hoor. Ze slaapt al een hele tijd slecht ‘s nachts en vroeg wakker. We merken dat als we de dutjes overdag minder doen dat het beter gaat! En driftbuien hier ook heftig sinds een week ongeveer.. precies wat jij zegt. Mij is verteld dat ze dan even heel veel gevoelens hebben waar ze geen raad mee weten. Sommige kindjes uiten dat in driftbuien en andere kindjes houden dat binnen. Als ze driftbuien hebben kan dat vaak wel een teken zijn van dat ze zich veilig voelen dus eigenlijk heel goed al is het niet leuk. En iedereen vind hun kind wel eens niet zo leuk denk ik.. ik krijg van iedereen te horen dat m’n dochter zo’n rustig en lief meisje is maar dat is bij mij thuis toch anders 😂is weer dat dat haar veilige haven is en ze het gevoel heeft dat dat dan kan :)
één maand geleden
Wij hebben hier ook last van met onze kleine man! Inmiddels bijna 15 maanden.
Bij ons werkt het om op zijn niveau te gaan zitten en gewoon te zitten. Hij bepaalt dan zelf of hij naar ons toe wil komen. Wil hij dit niet, gaan we kijken wat wil hij? Eten, slapen? Een driftbui heeft vaak een "trigger" die gaan we dan zoeken als wij even niet voldoende zijn. Vaak is dit dorst bij hem🙈 en als hij iets niet mag, zoals speelgoed bij het eten, dan benoemen we het positief en zeggen we; na het eten mag je weer spelen, maar nu gaan we eerst eten. Vaak helpt dit ook.
Vergeet niet dat onze baby's hun emoties nog niet kunnen reguleren en er totaal niet bij stilstaan🫶🏼.
één maand geleden
Zoals je al aangeeft hoort het bij de fase waar je kindje nu in zit. Het is niet gemakkelijk als gezin en zeker niet als je ook nog alleen de nachten en dagen door moet zien te komen.
Wel kan ik je meegeven dat het voor zo'n kindje niet alleen een ontwikkelingsfase is, ook de scheiding met je ex-partner kan hierin een rol spelen. Wetende dat jullie vanaf juni gescheiden leven, heeft dit ook impact op kindjes welke leeftijd dan ook. Dit kan vanaf de scheiding gaan spelen, maanden of jaren later.
Ook speelt daarbij dat dit seizoen een rare tijd is voor kinderen. Het is snel donker, het is grauw en lang niet zulk mooi weer als in de zomer. Kinderen kunnen dan moeilijker hun ei kwijt door bijvoorbeeld naar buiten te gaan. En dan moet Sinterklaas, Kerstmis en Oud&Nieuw nog gevierd worden.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat deze periode veel speelt voor een kind en dat kan de bloed onder je nagels vandaan halen.
Weet dat jij alles doet wat je in je macht ligt om een goede moeder te zijn. En je mag soms de gedachte hebben, meer ouders zullen het hebben alleen niet durven uit te spreken. Zolang jij er bent voor je kindje door middel van ritme, regelmaat en rijpheid zal jou kindje alleen maar trotser kunnen zijn op zo'n geweldige mama.
één maand geleden
Ik sluit me aan bij wat al is gezegd! Ik vroeg me nog af of jij en de papa op 1 lijn zitten qua opvoeding, en een eenduidige aanpak hebben mbt slapen, eten, dagritme, hoe reageren op driftbuien etc. Misschien is daar nog winst in te behalen, dat de dagen bij papa en mama dezelfde structuur hebben en voorspelbaar zijn.
Ik zie in mn werk vaak dat kindjes van gescheiden ouders sterk kunnen reageren als er verschillende opvoedstijlen worden gehanteerd.
Heel veel succes!!
één maand geleden
Reactie op jsoraya
Ik sluit me aan bij wat al is gezegd! Ik vroeg me nog af of jij en de papa ...
Ja die is (als ik hem mag geloven) hetzelfde als hier! Gaat om dezelfde tijden naar bed, eet zelfs hetzelfde als wat ze thuis krijgt. Hij vraagt altijd wat haar schema is en als er wat verandert dan geef ik het hem weer opnieuw aan.
één maand geleden
Gisteren postte ik nog bij het topic over sprong 9 dat mijn dochter van bijna 15 maanden ook flink last heeft van driftbuien die ze ook echt lang kan volhouden. Ik heb het net bij het CB besproken en zij gaven als tip om, vooral na een lange dag bij de opvang oid, haar rustig thuis te laten acclimatiseren voordat ze iets ‘moet’ doen zoals eten. Bijv. boekje lezen of iets anders ontspannends. En ook alles benoemen zodat ze weet wat er gaat gebeuren en het patroon gaat herkennen: ik ga nu de tafel dekken, de borden neerzetten, we gaan zo eten.
Bij verzet tegen verschonen helpt hier meestal wel afleiding; een liedje zingen (dat maakt jou ook vrolijk ;)), haar iets geven etc. Heerlijke fase waar we in zitten!
één maand geleden
Reactie op Brigit&Sofie
Ja die is (als ik hem mag geloven) hetzelfde als hier! Gaat om dezelfde tij ...
Dat klinkt super zorgvuldig. Dan zal het daar niet aan liggen. En je merkt ook niet dat de driftbuien meer/erger zijn op dag(en) dat ze net terug is van papa? Dat die omschakeling haar veel doet?
Ik zie trouwens al meerdere reacties dat zulke buien herkenbaar zijn bij deze leeftijd. Dus ik denk dat het een kwestie van overleven is.... En ik weet niet wat de zorgverdeling is tussen jou en je ex, maar als hij een weekend-papa is dan kun je jullie situaties echt niet vergelijken. Het is al gezegd maar kinderen externaliseren echt bij de ouder bij wie ze zich het meest veilig voelen. Erg oneerlijk :(