17 Reacties

2 jaar geleden

Heel eerlijk, het ontstoken tandvlees gaat eerder een vroeg geboorte opwekken dan de stress.. Ik ben ook anti tandarts, maar probeer te denken aan de oplichting te denken als het voorbij is.

2 jaar geleden

Opluchting bedoel im

2 jaar geleden

Reactie op Fen37

Heel eerlijk, het ontstoken tandvlees gaat eerder een vroeg geboorte opwek ...
Precies dit! Ik heb ook zwaar ontstoken tandvlees, ben echt precies hetzelfde als jou, TS, zware angst maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik met deze klachten niet naar de tandarts ga en juist een vroeggeboorte krijg. En na de bevalling misschien te laat ben voor een 'simpelere' behandeling en bij wijze van heel m'n gebit eruit moet.. 😱🙏 ik zit daarom ook bij een angst tandarts, die gaan rustiger met je om en nemen echt de tijd voor je! Je mag eventueel muziek luisteren of een film kijken op een tv boven je (dat is hier iig).

2 jaar geleden

Ik was ook altijd heel erg bang voor de tandarts, tot ik van tandarts wisselde en nu bij een hele fijne tandarts zit. Ze stellen mij gerust en zijn heel begripvol. Hierdoor is mijn stukje angst minder geworden. Tuurlijk vind ik het nog steeds niet geweldig om naar de tandarts te gaan, maar het is niet meer zo dat ik echt doodsbang was zoals eerst en gewoon niet naar de afspraken ging. Misschien dat een andere tandarts wel beter voor je is, evt een angsttandarts heb je ook. Al moet ik zeggen dat ik daar eerst ook zat en die minder fijn vond dat deze. Ik heb nu ook ontstoken tandvlees en kan volgende week terecht. Heb daarna wel onderzoek gedaan en ontstoken tandvlees kan tot parodontitis leiden, waarbij de kans op vroeggeboorte of laag geboortegewicht zoveel maal groter wordt als dit onbehandeld blijft. Geef je angst van te voren aan bij de tandarts en misschien dat je het fijn vind als hij/zij tussendoor verteld wat er gebeurd, dan kun je dat ook vragen. Ik vind het altijd fijn om iets in mijn handen te houden waar ik in kan knijpen, niet van de pijn maar de angst, meestal is mijn telefoon de dupe. Ik weet heel goed hoe je je voelt, succes. 🤞🏽

2 jaar geleden

HoiHoi Ik ben tandartsassistente. Ik adviseer je toch echt naar de tandarts te gaan. Het word alleen maar erger en het is gewoon ontstoken. Dat is helemaal niet goed voor je lichaam. Wanneer je ergens anders een ontsteking hebt zitten vind je ook dat deze weggehaald moet worden. De bacteriën gaan door je hele lichaam. Je tandvlees is een groot oppervlakte dus ook een grote ontsteking met veel bacteriën in je lijf. Poets ook goed je tandvlees. Het zal zeker niet fijn zijn en pijn doen, maar als je al 2x per dag zachtjes je tandvlees met een zachte borstel aait kan dit al veel verbeteren. En je kan het altijd proberen. Niet gaan heb je jezelf alleen maar mee. Al laat je het alleen maar zien dan heb je wel al de stap gezet om te gaan

2 jaar geleden

Ik zou je aanraden om toch te gaan. Zelf heb ik het jaren uitgesteld terwijl ik wist dat ik wel een afspraak moest maken. Gevolg is parodontitis en los zittende tanden. Uiteindelijk toch de stap genomen en heel veel geld kwijt en uren bij de mondhygiënist doorgebracht maar de ontsteking is helemaal weg! Moet nu 4 keer per jaar terug voor een behandeling van een uur. Probeer dit voor te zijn en niet te wachten net zoals mij want ik heb eeuwig spijt.

2 jaar geleden

Ik heb gehoord dat tandvlees ontsteking kan leiden tot vroeggeboorte.. ik weet niet of dit een mythe is of een feit.. maar ik zou uitkijken en toch gaan, voor je kindje 🤗

2 jaar geleden

HoiHoi Ik ben tandartsassistente. Ik adviseer je toch echt naar de tandarts ...
Bedankt voor je berichtje! Is er iets wat ik van te voren veilig kan nemen ivm pijnbestrijding en ontspannen?

2 jaar geleden

Reactie op Jamxo

Bedankt voor je berichtje! Is er iets wat ik van te voren veilig kan nemen ...
Sommige mensen die erg bang zijn kunnen bij de huisarst een pilletje krijgen volgens mij om rustig te worden. Wanneer ze een behaneling bij jou willen doen kun je altijd om verdoving vragen en voel je niks!

2 jaar geleden

oei oei oei, je gebit is al extra gevoelig tijdens een zwangerschap. Laat het goed schoonmaken door een mondhygiëniste en even geen smoesjes met wachten tot na de bevalling. Want straks heb je grotere problemen dan ontstoken tandvlees. Ik heb zelf ooo een gevoelig gebit, een week niet raggen= ontstoken tandvlees. Eventueel wisselen van tandarts die ervaring heeft met angstige patiënten.

2 jaar geleden

Hier het zelfde. Ik kreeg spoelwater mee om twee weken lang elke dag 2x te spoelen in de hoop dat het "over" zou gaan.

2 jaar geleden

Reactie op eyenn

Hier het zelfde. Ik kreeg spoelwater mee om twee weken lang elke dag 2x te ...
spoelen?? En dan niet raggen en flossen? Dat moet ik altijd doen 😅 Parodontax en allemaal van die raggertjes. Na een week is het weg.

2 jaar geleden

Reactie op Elnouk

oei oei oei, je gebit is al extra gevoelig tijdens een zwangerschap. Laat h ...
Volgende week maandag eerste behandeling. Ik laat het verdoven en oordopjes in, meditatie muziek aan en hopen dat ik kan ontspannen. Heb al online gelezen dat zo’n behandeling een half uurtje duurt

2 jaar geleden

Reactie op Jamxo

Volgende week maandag eerste behandeling. Ik laat het verdoven en oordopjes ...
wat goed ❤️👍🏼 Ja ik heb het ook weleens laten verdoven, voel je er niks van.

2 jaar geleden

Reactie op Elnouk

spoelen?? En dan niet raggen en flossen? Dat moet ik altijd doen 😅 Parodon ...
Ja maar dat doe ik al elke dag😊

2 jaar geleden

Reactie op Mama Musallam

Ik heb gehoord dat tandvlees ontsteking kan leiden tot vroeggeboorte.. ik w ...
Dat is wetenschappelijk bewezen. Bij onderzoek van placentas na vroeggeboorte werden vaak ook dezelfde bacteriën in de placenta teruggevonden als die in het ontstoken tandvlees aanwezig waren.

2 jaar geleden

Goed dat je gaat! Ik was sowieso al bezig met de tandarts om alles weer op orde te krijgen maar ineens zo'n vreselijke pijn aan 1 tand dat we wortelkanaal behandeling hebben gedaan op een donderdag. Helaas op zaterdag kon ik naar het ziekenhuis om het ontstane abcess door te laten prikken. Ach ja, lang verhaal kort. Tand is er nu uit en na de bevalling gaan we kijken naar beugels om dat gaat dicht te trekken. Maar geen pijn meer. Dat ding bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn van het meeste van mijn mond problemen. Succes met de schoonmaak. En onthou, jij bent de baas van jouw lijf/mond dus als jij je niet goed voelt dan moeten ze of er iets aan doen of stoppen. Maar jij kan dit 💪