55 Reacties
2 jaar geleden
Ik zelf niet maar een familielid wel. Babytje is ingeleid op 37+4 anders had het te zwaar geworden xxx
2 jaar geleden
3kg met 36 weken is toch niet extreem groot? In de apps zie ik nu (met 34+2) een geschat gewicht van 2,4kg ongeveer staan en begreep dat ze gemiddeld 250gram per week aankomen rond deze termijn... Of bedoel je 3,6kg? (In je titel staat 3 en in de tekst 36)
2 jaar geleden
Reactie op Kyra3535
Ja klopt is een fout in de tekst 3 KG weegt de baby bij 36 weken
Oké, maar dat zou volgens mij dus nauwelijks te groot zijn? Of mijn brein laat me in de steek hoor, ik ben er vandaag niet helemaal bij 🙈
Of is het zo dat je baby 'ineens' een andere groeicurve is gaan volgen, dat dat hetgeen is waardoor ze aangeven dat er mogelijk gevolgen zijn?
2 jaar geleden
3 kilo is toch juist prima? Er zijn genoeg babys die met 4 kilo geboren worden. Volgens mij is het ook normaal om nu tussen de 2600 en 3000 gram te zitten? Misschien is de baby iets zwaarder maar niet te zwaar
2 jaar geleden
Ik lees trouwens dat ze aangaf dat de baby de groot is. Dat is iets anders als te zwaar. Misschien bedoeld ze dat?
2 jaar geleden
Reactie op Kyra3535
Jaaa ze zei dat de baby wel groot is. Ik hoor morgen van de verloskundige w ...
In deze app zie je ook precies hoeveel de baby (ongeveer!) hoort te wegen rond dit termijn. Hij staat pas op 2468 gram bij mij. Maar ik. Vind dat je hier niet vanuit moet gaan aangezien sommige met 3 kilo geboren worden en sommige met een dikke 4 kilo. Je moet ook kijken of het bij jou past.. Ik was zelf met de geboorte 2900 gram en 47cm maar. Mijn verloskundige zei dat ik dan zelf ook niet snel een zwaar kind zal krijgen. Dit alles speelt ook een rol. Probeer je niet te druk te maken en vraag het nog even allemaal rustig na

2 jaar geleden
In deze app zie je ook precies hoeveel de baby (ongeveer!) hoort te wegen r ...

Toevallig dit met de echoscopist besproken. Zij gaf aan dat dit wereldwijde gemiddelden zijn. Dus ook kleinere Aziatische kindjes etc. Dus niet puur gebaseerd op Westerse maatstaven. Mijn baby is ook 500gram groter dan in de app aangegeven maar is dus conform Nederlandse standaard.
2 jaar geleden
Gewicht kan altijd wel wat afwijken, van de meting. Volgens mij zit er een marge van 300/500 gram op. Ligt er ook net aan hoe de ligging van je baby is en of ze het dan ook zuiver kunnen meten. Tenminste, dat is wat ze mij hebben verteld.
Ik begrijp dat je morgen nog een gesprek hebt bij de verloskundige. Je kan het altijd dan nog ff dubbel checken of ze rekening hebben gehouden met een marge. 😊
2 jaar geleden
Wat een onzin en bangmakerij, er zijn weet ik veel hoeveel vrouwen die kindjes van 4+ en zelfs 5 kilo krijgen zonder problemen, zonder uitscheuren etc. Beetje vertrouwen in je lichaam hebben, je krijgt het kindje wat bij jou hoort op de manier en het moment dat je lichaam daar klaar voor is. You can do this!!! Laat je niet bang maken door ‘je kindje is te groot’ - ‘je bekken is te klein’ - ‘laten we maar gaan inleiden’ etc.
2 jaar geleden
Onze baby heeft kleinere beentjes maar nog prima in de curves maar vanaf het prille begin al kleinere beentjes... Mijn man en ik zijn beide ook niet groot dus verklaarbaar en ze maken zich totaal geen zorgen... Onze verloskundige zei; zet 100 mensen op 'n rij & niemand is gelijk... maak je niet druk, komt helemaal goed! ;-) ♡
2 jaar geleden
Reactie op Kroon27
Wat een onzin en bangmakerij, er zijn weet ik veel hoeveel vrouwen die kind ...
Helemaal mee eens. Mijn zoontje woog 4310 bij geboorte (41+1), prima en vlotte bevalling, niet ingeleid. En ze zitten er nog al eens naast met die groei echo’s hoor. Laat je niet gek maken. Gewoon rustig met je verloskundige bespreken en dan ook zeker naar die marge vragen. Komt vast goed!
2 jaar geleden
3kg is toch een prima gewicht?
Ben je bekend met P-waardes? P50 betekent dat precies de helft van de andere baby’s kleiner en de andere helft groter is dan de jouwe. P90 betekent dat 90% kleiner is en 10% groter. Etc. Grofweg wordt alles tussen de P10 en P90 als normaal gezien (al zal er ook naar het verloop van een curve gekeken worden).
Bij 36+0 weken geldt het volgende:
Jongens: P50 = 2774 gram
Jongens: P90 = 3241 gram
Meisjes: P50 = 2676 gram
Meisjes: P90 = 3139 gram
3kg valt dus mooi tussen te P50 en P90 in. Snap dus niet zo goed waarom de echoscopiste dit te groot vond 🤷🏻♀️