18 Reacties

2 jaar geleden

Hier hetzelfde probleem, ik volg even mee

2 jaar geleden

Ik lees ook even mee. Loop hier nu al een jaar mee rond! Had het voor m’n zwangerschap kort net weer binnen de “normaal waarden”. Ijzer is overigens niet veel te laag 6.4. Maar ferritine is 11. Slik al m’n hele zwangerschap ijzer pilletjes & slik daarbij floradix. Ik krijg een keizersnede maar ze hebben niks over een infuus gezegd. Ga ervanuit dat er na de keizersnede wel weer bloed geprikt wordt.

2 jaar geleden

Ik heb dezelfde klachten, niet per se een ferritine te kort, maar hele lage bloeddruk en hoe warmer het wordt hoe meer klachten. In mijn geval, met de bloeddruk, weinig aan te doen, behalve wat extra zout proberen te eten. Maar heb al maanden dat ik regelmatig zo duizelig, flauw, benauwd, misselijk, slap, zwarte vlekken, hartkloppingen etc heb dat ik alleen maar op de bank kan liggen en hopen dat het over gaat

2 jaar geleden

Heb precies dezelfde klachten alleen mijn ijzer en hb zijn te laag. En een te lage bloeddruk. Sinds kort slik ik magnesium tabletten en daardoor niet meer zo moe. Ik heb een maagverkleining en daardoor verdraag ik de ijzertabletten niet. Dus gebruik ik floradix en roosvice ferro. Wordt wel nauwlettend in de gaten gehouden.

2 jaar geleden

Reactie op Lepel

Ik heb dezelfde klachten, niet per se een ferritine te kort, maar hele lage ...
Vreselijk.. ik wil door m’n eigen bedrijf mezelf nog niet thuis ‘opsluiten’ (ergens wil ik het wel maar goed), maar puur omdat ik mij voor de rest echt nog goed voel. Alleen dit speelt zo mee. Soms tijdens werk met klanten en het is gewoon beangstigend. Als ik thuis ben alleen, is het soms zelfs erger.. Lage bloeddruk heb ik inderdaad ook en daar neem ik dan dus al zout voor en/of dropjes. Maarja.. vind het gewoon eng omdat dit dus wel degelijk iets is wat gewoon veranderd moet worden. Ben al bekend met paniekaanvallen dus mijn lichaam gaat bij iets kleins voelen al direct in fight and flight modus.. 🫤

2 jaar geleden

Reactie op naattoss

Heb precies dezelfde klachten alleen mijn ijzer en hb zijn te laag. En een ...
Fijn dat ze er op letten.. dat is al heel wat. Hier ook lage bloeddruk samen met hb en ferritine te kort dus het is niet leuk. Net gewoon staan huilen, puur door de angst die ik heb. Wil me gewoon mezelf voelen, ook nu de laatste weken. Angstig zijn om buiten te komen is gewoon niet tof

2 jaar geleden

Ok durf ook haast niet naar buiten raak heel snel in paniek en dreig dan ook flauw te vallen is zeker niet leuk. Ik ben nu 35+3 maar eten gaat bij mij ook heel slecht al de hele zwangerschap. Maar de kleine meid doet het goed

2 jaar geleden

Reactie op naattoss

Ok durf ook haast niet naar buiten raak heel snel in paniek en dreig dan oo ...
Ja vreselijk.. dat hoort gewoon echt niet en het angstig worden is helemaal naar er van. Neem je ook dropjes of dextro, iets om je af te leiden op zo’n moment? Let ook goed op jezelf! Gelukkig doet je meisje het goed. Hier gelukkig ook. Wil alleen zelf mij ook nog leuk voelen ☹️

2 jaar geleden

Zelf hier al aantal jaar bekend met een te lage ferritine waarde.. Precies de klachten die jij noemt is ook waar ik last van heb zodra de waarde weer richting de 0 gaat. Had dit meteen aangegeven bij de verloskundige destijds en zij hadden mij aangeraden Gentle Iron te slikken en moet zeggen dat ik blij verrast ben! Eerste ijzersupplement die helpt ijzer waardes stabiel te houden (zelfs iets gestegen laatste keer) en wat niet leidt tot obstipatie

2 jaar geleden

Herkenbaar! Bloeddruk vd week gemeten op 71/50 en een laag hb+ferritinetekort. Regelmatig eten, ijzertabletten en langzaam opstaan, zo min mogelijk bukken, niet zwaar tillen enz. Ik zorg dat ik altijd snickers bij me heb en een klein blikje cola. Niet gezond maar onderuit gaan is ook niet gezond. Wat ik wel heb gemerkt is dat soms juist de angst om zo naar te worden ook het draaierige en slappe gevoel versterkt.

2 jaar geleden

Ik heb 2x een infuus gehad van 1000 mg en ik merkte in de loop vd dag al dat ik veel meer energie had. Sinds het eerste infuus geen last meer van hartkloppingen, benauwdheid, zweten etc. Ik vind het nu alleen jammer dat ik totaal niet heb kunnen genieten van mn zwangerschap en eerder heb moeten stoppen met werken, omdat ik daar totaal geen energie meer voor had. Terwijl ik wel elke afspraak aangaf me niet goed te voelen. Ik had volgens de arts genoeg reserves (ik heb wat overgewicht) Totdat ik onwel werd in het ziekenhuis. Een dag of twee later bloedlaten prikken en kort erna lag ik aan het infuus. Ik heb het eerste infuus met week 32 gehad tweede met 35. Ik word over +/- 3 weken ingeleid ivm een tweeling zwangerschap.. Ik kan iig zeggen dat ik de laatste weken veel meer doe en kan en dat is zo fijn! Ook de erkenning dat het niet tussen m’n oren zit, want dit werd wel is tegen me gezegd en dat ik me niet zo moest aanstellen.

2 jaar geleden

Reactie op stef-93

Zelf hier al aantal jaar bekend met een te lage ferritine waarde.. Precies ...
Heb je ooit last gehad van normale ijzer tabletten niet kunnen verdragen? Dus dat je die simpelweg uitkotst? Als dat zo is en je verdraagt deze wel, ga ik het toch ook proberen!

2 jaar geleden

Reactie op VrolijkeFrans

Ik heb 2x een infuus gehad van 1000 mg en ik merkte in de loop vd dag al da ...
Hierdoor heb ik echt weer wat hoop straks. Gister ben ik zo in paniek geraakt op werk en zelfs thuis nog van hoe ik me voelde. Gewoon zo bang, duizelig, flauw, slap en bang om uit bed te komen. Ik werk gewoon nog maar ik ben zelfs daar bang voor. Terwijl dat is echt alles behalve wat ik wil omdat ik verder gewoon oké ben..

2 jaar geleden

Reactie op MAW178

Herkenbaar! Bloeddruk vd week gemeten op 71/50 en een laag hb+ferritineteko ...
Ja dat klopt zeker.. ik merk zelf ook dat de paniek waar mijn lichaam inschiet het erger maakt. VRESELIJK 🥲

2 jaar geleden

Reactie op elizzzz

Hierdoor heb ik echt weer wat hoop straks. Gister ben ik zo in paniek geraa ...
Heel herkenbaar! De gedachte dat het ieder moment weer kan gebeuren is vreselijk. Doe vooral rustig aan zou ik zeggen, meer kan ik je helaas niet adviseren. Hoop dat je je snel weer beter zult voelen. Succes maandag!

2 jaar geleden

Reactie op stef-93

Zelf hier al aantal jaar bekend met een te lage ferritine waarde.. Precies ...
Ja hetzelfde hier. Hier ook bekend met lage ijzerwaardes. De reguliere ijzertabletten die worden voorgeschreven geven teveel obstipatie en werkten niet. Toen overgegaan op vloerbare Floradix maar ging toch achteruit toen de baby harder ging groeien. Nu een maand een supplement geadviseerd gekregen door andere verloskundige met ijzerbisglycinaat 20 mg en zit nu op een betere waarde. Zo te zien zit deze vorm van ijzer ook in Gentle Iron. Heb ook geen last van obstipatie. Voor anderen die hiermee worstelen kan het een optie zijn om met verloskundige dit te bespreken.

2 jaar geleden

Ik herken je klachten, maar wat mij toch altijd zo verbaasd is de verschillende adviezen van artsen. Mijn HB is dan wel 6,9 maar de ferritine is 2 (ondanks dat ik al de hele zwangerschap ijzertabletjes slik) maar dat is hier volgens VK en gynaecoloog echt geen enkele reden tot een ijzerinfuus. Dosering van de ijzermedicatie verder ophogen (hallo darmproblemen!) en rustiger aan doen. Nu weet ik sowieso niet of ik veel vertrouwen heb, aangezien ze mij na mijn vorige bevalling na een grote bloeding van bijna 3 liter bloedverlies met een HB van 4 (en geen ferritine geprikt) naar huis hebben gestuurd met alleen wat ijzertabletten. Bloedtransfusie of ijzerinfuzen zijn hier echt nauwelijks bespreekbaar. 🫣

2 jaar geleden

Mijn ijzer was laag ik zat geloof ik op 5.4. De verloskundige raadde mij ortica ijzer aan, drie weken later zat ik op 6.6 en nog twee weken later op 7.7. De verloskundige kon het zelf ook bijna niet geloven.