245 Reacties

3 maanden geleden

Hi hi! Hier ook 3 dagen kdv en 2x op een dag kolven. Ik haal dan 120-180 ml uit per keer en is soms niet genoeg. Zoontje drinkt afwisselend op de kdv (was een fles weigeraar), maar ze maken altijd 180ml. Ik had vorige keer (3 jaar geleden, 8 maanden exclusief bv) ook veel stress om altijd genoeg af te kunnen kolven, extra kolven in de ochtend etc. Nu heb ik het een beetje los gelaten en als het niet genoeg is mag papa en op de kdv gewoon bijvoeden met kunstvoeding. Geeft me echt rust en vrijheid. Ik had een kleine voorraad in de freezer, maar die vindt mijn zoon niet heel lekker :/ beetje verdrietig om weg te gooien.. Ik let heel goed op mijn voeding - veel en alleen maar gezonden dingen eten & mega veeeeel water drinken. Ik merk dat water echt een verschil maakt met hoeveel melk er is. Als ik ga kolven op werk begin ik altijd met een filmpje van mijn zoon wat ik van de kdv heb gekregen en dat helpt ook denk ik om in de stemming te komen (toeschiet reflex komt dan heel snel in eens). We hebben een suffe kolfruimte zonder ramen & wasbak, die vind ik niks dus ik kolf in de kleedkamer van de fitness (gelukkig hebben we dat ook op kantoor). Begrip is er wel gelukkig en ik heb vaste momenten in mijn agenda gezet zo dat mensen geen meetings mogen boeken als ik moet kolven.

3 maanden geleden

Kolven is hier ook een probleem maar heb besloten een maaltijd kunstvoeding te laten geven om de stress weg te halen! Wil graag nog lang doorgaan met borstvoeding en de lagere kolf hoeveelheden zorgden enkel maar voor een vicieuze cirkel waardoor het steeds slechter ging. Dit weekend start ik dus met kunstvoeding aangelegd met bv om dan alle negatieve gevoelens kwijt te raken, wetend dat mijn kindje genoeg te eten heeft op het kdv EN hopelijk zo weer mijn productie te verhogen/genoeg te kunnen kolven om nog lang verder te kunnen doen :) Natuurlijk is dit geen hulp maar snap dus volledig hoe moeilijk die dalende hoeveelheden zijn!

3 maanden geleden

Ik lees meerdere reacties om kunstvoeding bij te geven zo nodig, om stress weg te nemen voor te weinig kolven. Ik was dat ook van plan maar dochter weigert meerdere merken kunstvoeding. Heb ook obv geitenmelk geprobeerd.. Lopen jullie niet er tegenaan dat je kindje kunstvoeding weigert?

3 maanden geleden

Reactie op Christina_n

Ik lees meerdere reacties om kunstvoeding bij te geven zo nodig, om stress ...
Ohhh, het helpt idd niet als ze kv weigert. Mijn zoon weigerde de fles tot 2 weken geleden (ook met bv erin). Kv vindt hij nu prima - we hebben een pot HIPP Bio Combiotik.

3 maanden geleden

Ik heb inderdaad ook wel wisselend ‘resultaat’, maar wat bij mij bv niet werkt is dubbel kolven. Dus het kost me wat meer tijd, maar ik kolf 1 borst voor 10-15 min en daarna de ander. Ik ga er dus ook echt even voorzitten, theetje erbij. Eerst even video’s kijken van mn baby om de toeschiet reflex op gang te krijgen en daarna gewoon een beetje scrollen. Dubbel kolven komt er gewoon bijna niks uit 🤷🏼‍♀️

3 maanden geleden

Qua kunstvoeding doen wij half/half mengen. Anders lust hij het ook niet. Maar dat kan wel schelen als je niet genoeg kunt kolven!

3 maanden geleden

Ik kolf 2 a 3 keer op het werk. De eerste keer meer dan mijn zoontje drinkt. Hij drinkt 140 ml, ik kolf dan vaak 180. De tweede keer kolf ik maar 100ml en de derde keer rond de 140. Ik kolf dus meestal net genoeg. Op de dagen dat ik thuis ben doe ik in de avond powerkolven, mijn man geeft dan de fles. Met powerkolven heb ik ook ongeveer 180 ml. Zo heb ik toch een beetje speling

3 maanden geleden

Reactie op Paula2904

Ik kolf 2 a 3 keer op het werk. De eerste keer meer dan mijn zoontje drinkt ...
Wat knap dat je dat powerkolven doet. Ik heb een hekel aan kolven. Ik heb nu pas 1 dag weer gewerkt en heb toen 2x gekolfd (m’n zoontje dronk toen ook thuis) en heb toen 180cc in de ochtend gekolfd en ‘s middags 150cc. Dit drinkt hij niet. Afgelopen dagen veel stress gehad en thuis moeten kolven want hij dronk niet genoeg aan de borst of überhaupt. Kwam dan ook soms precies een voeding uit terwijl ik altijd meer dan een volledige voeding kolfde. Morgen en overmorgen werken dus ben benieuwd wat de opbrengst gaat zijn.

3 maanden geleden

Reactie op Paula2904

Ik kolf 2 a 3 keer op het werk. De eerste keer meer dan mijn zoontje drinkt ...
Wat is powerkolven?

3 maanden geleden

Ik heb in het begin al een voorraadje aangelegd door sochtends extra te kolven, hierdoor heb ik nu zo 30 voedingen in de diepvries (snap dat dat niet voor iedereen lukt😓) maaar heb sinds ik een aantal keer flink ziek ben geweest steeds net genoeg of te weinig. Ze drinkt 3 flessen van 180 en dat red ik alleen met sochtends afkolven en 3x op t werk. Ik heb alleen een hekel aan kolven, vind het echt verschrikkelijk. Dus nu 2x gaan kolven en sochtends afkolven na de voeding. Ook omdat ze savonds niet meer genoeg had (bleef onrustig) en nu dus wel. Dit vul ik nu aan met diepvries en hoop dat ze snel naar een flesje minder kan als ze aan de groente en fruit hapjes kan beginnen. Ze meld zich nu stipt om de 3 uur als ze dat al red. Bij de eerste heb ik me er heel lang heel druk over gemaakt en uiteindelijk veel melk weg kunnen doen (was al van de flessen af maar de voorraad was nog niet op…). Dus probeer het nu enigszins een beetje los te laten, ergste geval moeten we haar bijvoeden met kv en dan is dat maar zo. Geeft me wel een hoop rust. Ze begint nu ook afentoe de nachten door te slapen dus dan kolf ik sochtends ookal een extra voeding. Aangezien ze de andere nachten nog 1/2/3 x komt is m’n melk er nog niet aan gewend dat ze doorslaapt 😂

3 maanden geleden

Ik ben gewoon gestopt met werken. Ik kolf ook niet genoeg voor hem. Eerst ging het goed, maar zelfs als ik hen live zie is het net 80 a 100 ml. Nou hij drink tussen de 160 en 180. Nou snap ik dat niet iedereen de luxe heeft om te stoppen me werken, en ik heb er lang over getwijfeld, maar ik vind dat hij voor geld komt omdat we het wel kunnen lijden. Het scheelt 100 euro met opvang, we krijgen weinig toeslag omdat we allebei een aardig loon hebben. Ik heb hen echt zo gestressed om hey kolven, en ik merk nu ik deze beslissing heb genomen ik ook veel beter en relaxter live voeding geef.

3 maanden geleden

Ik ben deze week ook begonnen met werken en ik vind het zo lastig in te schatten hoeveel mijn zoontje nu drinkt.. we hebben hem soms de fles gegeven en dan dronk hij altijd vaak maar Max 100 ml en soms zelfs minder.. Ik heb hem dus elke keer 110 ml ongeveer per voeding mee gegeven en dit drinkt hij ook helemaal op en daarna is hij vaak content, soms nog wel sabbelen op vuistje dus misschien wil hij dan toch meer? Het is niet dat hij gaat huilen en gaat uiteindelijk ook gewoon slapen. Ik kolf 3 x per dag op het werk en krijg er gemiddeld 100 ml uit. Vaak iets meer zo rond de 110ml en soms een uitschieter naar 120/130 ml maar vandaag een keer ook maar 80ml. De 180ml heb ik nog nooit gehaald, maar dat heeft hij ook nooit uit een fles gedronken. Ik merk wel dat mijn borsten vol zijn na een werkdag of tussen de kolfsessies door dus ik weet denk ik wel zeker dat mijn zoontje er meer uit krijgt. Vind het zo lastig en ook vooral de twijfel of hij nu te weinig krijgt. Maar ik kolf niet meer en onze voorraad is misschien 8 zakjes met de allereerste moedermelk. Ons zoontje gaat altijd rond 8 uur te bed en komt dan altijd pas in de nacht weer rond 2 uur of rond 4 uur. Ik denk dus dat ik voortaan voordat ik naar bed ga rond 10 uur nog een keer extra ga kolven om een grotere voorraad op te bouwen zodat ik extra kan mee geven en in de vriezer kan leggen bij het kdv. Dan weet ik zeker dat het goed komt. Oftewel, veel twijfels, bang dat ik te weinig kolf, bang dat mijn zoontje te weinig melk krijgt uit de fles en al helemaal bang om mijn melk te verliezen. Het 3 x kolven per dag vind ik ook best zwaar. Maar het komt goed en we blijven doorgaan. 🍀 Succes aan alle mama’s ❤️

3 maanden geleden

Reactie op Lepel

Qua kunstvoeding doen wij half/half mengen. Anders lust hij het ook niet. M ...
Hier weigert mevrouw 10 ml op 100 ml mengen al, fijnproevertje denk ik! Af en toe met lepel aanbieden om aan smaak te wennen en kijken waar haar gezicht het minst zuur van wordt is nu de tactiek om vervolgens daarmee verder te gaan!

3 maanden geleden

Heel herkenbaar, verschrikkelijk het kolven. Ik kolf elke keer maar max 100ml en dat drinkt m’n dochter ook. Het lijkt voldoende te zijn maar geen idee wat ze doet als er meer in zou zitten. Op zich zou het wel kloppen met de formule 130x5,5:7 Aan die 180 komen we hier dus ook echt nooit 🙈 maar ze komt ook echt nog vaak elke 3 uur, en sinds ze (denk ik nu) in sprong 4 zit ook de nachten elke 3 uur. Twijfel ook wel eens om toch een flesje kv te laten geven, vooral in de nacht. Het is zwaar en zeker nu ik weer aan het werk ben. Maar tot nu toe toch nog niet gedaan. Moeilijk, moeilijk. Probeer ook een klein voorraadje aan te leggen maar met heel veel moeite krijg ik er elke dag 50ml extra uit, dus er liggen nu 4 mini zakjes in de vriezer. Powerkolven helpt wel, alleen het is veel werk. Wel fijn om te lezen niet de enige te zijn.

3 maanden geleden

Ik kolf helaas niet voldoende.. in de nacht drinkt hij 1x (heel soms 2) en dat is altijd live aan de borst (laten we 100ml zeggen). Overdag kolf ik 5x een halfuur lang, totaal een kleine 500. Hij krijgt daarnaast 2 a 300 ml kv. Ik vind het wel veel moeite en daarom alsnog balen dat hij kv ernaast moet! Werk is begripvol, maar ik vind het zelf totaal niet handig voor mn werk. Ik kolf dus onderweg, tijdens wandelen in de lunchpauze en 's middags achter mn bureau als mn collega's weg zijn.

3 maanden geleden

Ik heb het bij de eerste ook als heel stressvol ervaren. De opvang vroeg vaak om vollere flesjes dan ik kon kolven. Mijn tip: laat je niet gek maken en laat ze je kind geen flesvoedinghoeveelheden geven! Liever wat vaker kleine hoeveelheden dan in 1x een grote plens zodat ze er even geen omkijken meer naar hebben. Daarbij: als een borstgevoede baby na een flesje soms ontevreden is dan kan dit ook komen omdat hij nog behoefte heeft aan knuffelen, warmte of zuigen! Gebruik vooral de formule van LLL voor een passende hoeveelheid, maar kijk ook vooral naar je kindje. Wat je andere vraag betreft: collega’s reageren heel begripvol en lief. Ik weet wel dat dit de vorige keer na 6 maanden wat veranderde (kolf je nu nogsteeds?!). Borstvoeding geven is geweldig, kolven is heel matig. Een collega van mij heeft een baby van 10 maanden, zij kolft niet meer. Op haar werkdagen krijgt de baby tijdens haar werk kunstvoeding, maar op de dagen dat ze wel thuis is en in de ochtend en avond krijgt ze borstvoeding. Vond ik ook een prachtige oplossing op termijn Succes allemaal!

3 maanden geleden

Hier op dit moment nog overproductie dus ik kolf ruim voldoende. Bij de oudste kolfde ik op een gegeven moment ook niet meer voldoende, ze had koemelkeiwitallergie dus kon geen gewone kunstvoeding krijgen en ze weigerde de dieet voeding. Super stressvol. Wat bij mij hielp: - Maak een goed filmpje dat je kindje lekker aan het drinken is, met geluid. Speel dit luid af tijdens het kolven. Bij mij kwam er dan veel meer uit - Borstcompressie tijdens het kolven - Komt misschien door de overproductie en volle borsten maar bij mij komt er meer uit als ik voorovergebogen zit zodat de zwaartekracht meehelpt haha - Als ik me focus op het gevoel van het toeschietreflex en het geluid van het druppelen van de melk gaat het bij mij ook sneller - Misschien tegenovergesteld: ik heb gelezen dat het kan helpen om babysokjes over de flesjes te trekken zodat je niet focust op het resultaat en daar geen stress van kan hebben tijdens het kolven Succes 💪 kolven is echt niet leuk

3 maanden geleden

Mijn kindje groeit heel goed (inmiddels 6,7 kg) en heeft aardig wat lijntjes al gekruist richting ‘boven’. Maar nu weer werken aankomende week… altijd als ik ga kolven haal ik een minimale opbrengst. Lang niet genoeg om een goede fles te maken. Als ik haar na het kolven nog aanleg haalt zij wel nog een hoop uit mijn borst. Gelukkig heb ik een vriezervoorraad om mijn werkdagen te compenseren. Maar het is zo gek! Ik kolf dan misschien 50 ml 🤷🏻‍♀️ Dit is zo frustrerend! Ik heb de Medela Handsfree kolf 🙁

3 maanden geleden

Mijn schoonmoeder stuurde dit stukje 2 jaar geleden bij mijn eerste zoontje. Hier gaat kolven tot nu toe gelukkig goed (overproductie) Maar we mogen er trots op zijn dat we het doen en proberen 💪

3 maanden geleden

Ik vind het ook zo dubbel. Fijn om mijn kindje met moedermelk te kunnen voeden, maar wat kost kolven veel tijd en energie! Ook heb ik niet meer genoeg melk, waardoor hij op een dag vier keer moedermelk krijgt en één keer kunstvoeding. Ik overweeg soms om er dan maar helemaal mee te stoppen 🤔