Lieve mama’s,
Ik ben erachter gekomen dat ik een milde koemelkallergie heb. Ik dacht eerst dat ik een lactoseintolerantie had, maar heb eigenlijk altijd buikpijn. Nu ik alle melkproducten heb vervangen voor bijv havermelk en kokosyoghurt, ben ik van mijn klachten af. Eet ik weer een keer bijv kaas op m’n boterham, heb ik acuut buikpijn en zit ik op het toilet.
Nu heb ik een zoontje van bijna 14 maanden die last heeft van eczeem (maar dat had ik ook) en eigenlijk nooit echt vaste ontlasting heeft en ook 4 keer per dag enorme poepluiers heeft. Ik ben eens de proef op de som gaan nemen en heb nu ongeveer een week geen melkproducten gegeven. Resultaat: nog maar 2 poepluiers per dag, een stuk vaster en de luiers zitten ook nog maar voor een derde vol (al kan dat ook zo lijken omdat het vaster is).
Het is niet echt een koemelkallergie in de zin van enorme buikpijn, overgeven, ziek zijn, maar duidelijk is dat hij koemelk ook niet echt goed verdraagt.
Nu lees ik op internet dat aangeraden wordt om kindjes elke dag zo’n 300 ml melkproducten te geven vanwege de voedingsstoffen en vitamines, met name calcium en vitamine B. Breng ik de gezondheid van mijn kindje in gevaar als ik hem nu geen koemelk meer geef? Kan ik het bijv met iets anders compenseren? Hoe doen mama’s het met kindjes die echt ziek worden van koemelk?