5 Reacties

2 jaar geleden
Medela heeft verschillende, heb je een bepaald model in gedachten? Ik heb ervaring met de Swing en de Freestyle.
Wat betreft moment aanschaffen hangt het een beetje af van je wensen/plannen. Wil je direct fulltime gaan kolven? Of eerst proberen of borstvoeding lukt en je het fijn vindt?
In beide gevallen kun je prima wachten tot na de bevalling. Als je fulltime wilt kolven kan ik me voorstellen dat je het fijn vindt hem al in huis te hebben, maar je kunt ook huren in het ziekenhuis.

2 jaar geleden
Ik zou echt aanraden pas na de bevalling een kolf aan te schaffen. Ik zou nu al kijken of er een lactatiekundige in de buurt is (bij mij bijvoorbeeld gewoon via de verloskundige en kraamhulp) en dan kun je eerst een kolf huren als je dat wilt/nodig hebt.
Een kolf is zoooo afhankelijk van je borsten, zijn ze groot klein, wat voor tepels heb je, hoe werkt je toe schiet reflex, de ene kolf is voor de een echt het einde en voor de ander een ramp! Ikzelf had dus na 3 dagen een consult met lactatiekundige, heb toen verschillende kolven geprobeerd en degene die het beste leek gehuurd (toen ik na een dag tevreden was die kolf besteld en dus gehuurd tot mijn kolf binnen was ;) )
De lactatiekundige keek dus ook echt samen met mij waar mijn borsten goed op reageerden qua toeschietreflex en schild en ik kon daarnaast voelen welke het fijnste voelde.

2 jaar geleden
Bij mij adviseerden ze ook om het pas na de bevalling aan te schaffen. Ik heb meerdere geprobeerd samen met de lactatiekundige. Een medela was dat. Uiteindelijk toch over gestapt naar een handsfree wat een verademing was dat. Om gewoon ontspannen en rechtop op de bank te zitten in plaats van voorover gebogen.
Ons 1ste kindje dronk zo goed uit de borst dat ik de kolf alleen met feestjes en werk gebruikt heb. Gelukkig geen fles weigeraar gehad.

2 jaar geleden
Ik heb de medela freestyle flex, ik vind het een fijne dubbelzijdige elektrische kolf. Heb er ook van die speciale BH's bij om handsfree te kunnen kolven, maar die vond ik niet zo fijn. Uiteindelijk heb ik die nauwelijks gebruikt en klemde ik de kolf het liefst in mijn gewone BH. Ik gebruikte hem alleen op mijn werk, heb tot ongeveer anderhalf jaar gevoed en gekolfd. Er is nu ook een nieuwe variant van de medela elektrische kolf, die je in je BH kunt stoppen op ongeveer dezelfde manier als een Elvie kolf. Die lijkt me ook super fijn, was er nog niet toen ik de eerste keer was bevallen. Maar ik zou een kolf idd pas na de bevalling aanschaffen. Eerst even aankijken hoe het allemaal gaat straks!

2 jaar geleden
Na de bevalling! Je kunt eventueel ook eerst de kolf huren om te kijken of de kolf bij je past.
Er zit veel verschil tussen kolven in Zwolle zit een winkel (vast op veel meer plekken in nl) waar je mag testen en advies krijgt, de kosten om te testen en advies worden dan van de koopprijs van de kolf afgetrokken!
Ennn... hoe graag je ook borstvoeding wil geven, je weet nooit of het gaat lukken.
Wat je wel kan doen trouwens is een handkolf (marktplaats/vinted) in huis halen, dat vond ik wel prettig, ik kon hem lenen van een vriendin en nu weer. Vooral in het begin als je gevoelige borstel hebt is dat nog wel fijn!
Maar een elektrische (nieuwe) zou ik echt pas aanschaffen als je 'weet' langer te kunnen gaan voeden