11 Reacties

2 jaar geleden
Op school kan je inderdaad de roepnaam doorgeven. Het gebeurt bij mij nog wel dat ik in bijvoorbeeld ziekenhuizen wordt aangesproken met mijn eerste voornaam (wat dus niet mijn roepnaam is). Ik vind dit persoonlijk zelf nog wel eens vervelend, dus wij kiezen er in dat geval bewust voor dat de roepnaam de eerste naam wordt, gevolgd met de vernoeming als tweede naam

2 jaar geleden
Reactie op SammiejDH
Kun jij me vertellen waarom mensen dat doen. Ik snap dat het idd verwarrend ...
Tja, daar hebben mijn ouders destijds voor gekozen. Ik denk dat dat vroeger misschien ook wel normaler was? Ook mijn partner zijn eerste voornaam is niet zijn roepnaam. Vernoemen naar een naaste vind ik altijd wel mooi, maar zou er dan persoonlijk niet voor kiezen om die naam ook als eerste voornaam te gebruiken

2 jaar geleden
Jaja, hier ook eentje met een afwijkende roepnaam t.o.v mijn roepnaam. Op school etc. wel altijd bij m’n roepnaam genoemd maar wanneer iemand met m’n officiële naam noemt, komt er ook geen reactie 😂. Persoonlijk vind ik het bloed irritant.
Toen we trouwden moesten mijn man en ik ook meerdere keren herhalen dat we allebei een andere roepnaam hebben dan op ons paspoort staat. De gemeente snapte er maar niks van.
Onze dochter heeft daarom een korte eerste naam en als vernoeming haar tweede naam. Onze zoon wordt rechtstreeks vernoemd maar alleen omdat we die eerste naam acceptabel vinden, hahaha! Het is toevallig een naam die weer hip is geworden. Zijn tweede naam is ook een vernoeming.
Dus… Ik zou het niet doen. Ondanks dat de namen die je noemt echt mooi klinken en logisch qua verdeling.

2 jaar geleden
Tsja, dan is een “roepnaam” dus gewoon een koosnaampje. Mijn man vindt het bijv mega irritant dat zijn roepnaam helemaal niet op z’n officiële naam lijkt. En idd, in ziekenhuizen/officiële plekken, en bij brieven/officiële stukken, zit je gewoon vast aan je “echte” naam.. Je naam is je naam, al heet je bijv officieel Jan, en wil je jezelf bibaboetje noemen kan dat, maar dat staat dan nergens vast en zal je dus nooit ergens officieel kunnen gebruiken! Ik zou het niet aanraden.

2 jaar geleden
Reactie op SammiejDH
Kun jij me vertellen waarom mensen dat doen. Ik snap dat het idd verwarrend ...
De officiële naam wordt ook wel de doopnaam genoemt. In de kringen waar kinderen gegoopt worden geven ouders vaak(dus niet altijd) als doopnaam/officiële naam hun kind een bijbelse naam of de vernoemende naam naar een voor hun belangrijk persoon.
En als roepnaam kiezen ze dan een andere naam.
Maar dat werd de vorige generatie al meer gedaan dan deze generatie.
Ik heb ook een hele andere roepnaam dan officiële naam en vind mn officiële ook niet zo mooi. Maar de roepnaam wordt bij mij bijna overal gebruikt. Alleen echt bij officiële dingen zoals trouwen en dingen waar je je id-bewijs voor nodig hebt, staat je officiële naam. Bij de huisarts moet je je officiële naam geven ivm de zorgverzekering, maar kan je daarnaast ook je roepnaam doorgeven, zodat als je geroepen word ze gewoon je roepnaam zeggen.
Ik ben nog nooit bij mn officiële naam genoemd door mensen om mij heen.

2 jaar geleden
Ik heb een andere officiële naam dan mijn gebruikelijke roepnaam. Heel irritant. Doe dit bewust niet bij mijn kinderen. Bij officiële instanties en bij officiële momenten wordt dan toch je "echte" naam gebruikt die helemaal niet zo voelt. Bij instanties die redelijk serieus zijn vraag ik me altijd af welke naam ik nu moet invullen. En man heeft jaren terug een vliegticket geboekt op m'n roepnaam. Dom, maar heeft honderden euro's gekost.
Dus nee, in ben geen fan.

2 jaar geleden
Gebruik alsjeblieft als eerste officiële naam de roepnaam en zet daarachter wat je verder mooi vindt.
Bij mij zijn deze niet hetzelfde en ik vind het redelijk irritant.
Ik gebruik altijd mijn roepnaam, maar soms moet het de officiële eerste naam zijn.
Mijn man heeft inderdaad ook weleens een verkeerde naam op het ticket laten zetten. Moest toen voor veel geld weer gewijzigd worden.

2 jaar geleden
Wow, nooit zo bij stilgestaan hoe irritant het kan zijn… ik denk dat het misschien 50 jaar geleden of zo minder een punt was omdat het toen veeel meer voorkwam. In elk geval de hele vorige generatie van mijn familie heeft andere roepnaam dan geboortenaam. Maar ik zou er nu ook niet meer voor kiezen.
Ik vind Yanoah trouwens wel een mooie naam, zou ik eventueel gewoon overwegen als officiële naam en roepnaam. En anders als tweede naam en dan een andere voornaam kiezen.