26 Reacties
2 jaar geleden
Ze mogen het weigeren als de roosters en het het bedrijf mee in de problemen komt maar ze zijn wel verplicht je een andere dag te geven want weigeren mogen ze niet
2 jaar geleden
He he,
Ik werk ook in de zorg. In theorie mogen ze je aanvullend geboorteverlof niet weigeren tenzij er zichtbaar problemen ontstaan die ze niet kunnen oplossen zonder jou.
Omdat er bijv. Als teveel mensen zijn die die dag vrij hebben of een artsenvisite die alleen jij kan doen.
Hoeveel uur werk je?
Ga vooral in gesprek met je werkgever, benoem de reden van het opnemen van je aanvullende verlof en vraag hoe zij anders met jou mee kunnen denken. Wat kan dan wel?
Aanvullend geboorteverlof neem je naast je vaste vrije dag.
Of in ieder geval in de uren.
2 jaar geleden
Ik werk 28 uur in de week en wil 7 uur per week inzetten. Vaste vrije dag op maandag en ouderschapsverlof op donderdag. Op vrijdag had ik eerst aangevraagd maar werd dus al moeilijk over gedaan. Maar nu doen ze uberhaupt moeilijk over het feit dat ik dan 2 vaste dagen in de week niet ingeroosterd mag worden, want roostertechnisch niet haalbaar.
Dit zal dus betekenen dat ik volgens hun geen vaste vrije dag voor ouderschapsverlof in kan zetten....
2 jaar geleden
Reactie op Est-her
Ik werk 28 uur in de week en wil 7 uur per week inzetten. Vaste vrije dag o ...
Volgens mij mag dat wettelijk gezien niet te weigeren zijn. Die van het ouderschapsverlof dan. Hoe dat zit met een vaste vrije dag+vaste vrije dag voor verlof weet ik niet. Kun je het beste even contact opnemen met je hr afdeling, die weten dat precies
2 jaar geleden
Ze mogen niet weigeren maar wel moet je erover in gesprek kunnen met je werkgever. Hier geen problemen maar ik moet zeggen dat ik ze 9 weken achter elkaar opneem. Maar ook een dag minder in de week werken was zeker een optie.
2 jaar geleden
Een vaste dag in de week moeten ze geven ja maar ouderschapsverlof is altijd in overleg met de werkgever. Volgens mij zijn ze dit niet volledig verplicht om te geven maar dat durf ik niet te zeggen. Ze moeten het wel zeker in overleg met jou doen dus ze kunnen zeker zeggen dat het niet uitkomt en anders ingedeeld moet worden zoals het hun uitkomt maar èèn vast vrije dag moeten ze wel geven
2 jaar geleden
Ik denk bij vakbond aankloppen zij kunnen vaak wel helpen. Ze moeten wel een hele goede reden hebben waarom het niet kan en wat bieden ze als alternatief? Ik werk zelf ook in de zorg vvt en bij mij deden ze helemaal niet moeilijk ondanks de krapte en de lastige roosters. Ik heb op vrijdag vrij en na mijn verlof ook 36 weken de dinsdag
2 jaar geleden
Ik werk ook in de VVT en mag niet 1 dag in de week minder werken. Ik moet minimaal 1 week ouderschapsverlof per keer opnemen. En ik mag 1 dagdeel in de week vrij. Dus voor ons gelden al strengere regels over het algemeen. Nou kom je met overleg vaak al wel een heel eind. Er is bij ons ook wel meer mogelijk, mits je het overlegt. En anders zou ik inderdaad bij de vakbond aankloppen. Zij kunnen net beter je helpen bij hoe je dit aan moet pakken.
2 jaar geleden
Als ik je goed begrijp willen ze je wel 1 dat per week wel ouderschapsverlof geven, maar niet op een vaste dag.
Ik heb zelf ook op maandag straks vaste vrije dag en neem 1 dag ouderschapsverlof op , Maar waarom wil je dat op een vaste dag? Je weet toch dat dat lastig is in de zorg en niet eerlijk voor je collega's.
Je kan toch die maandag doen en dan een dag verschillend in de week
2 jaar geleden
Ze mogen alleen weigeren wegens zwaarwegend bedrijfsbelang, dus dat het lastig is voor de roosters is geen goede reden. Heel vervelend als de werkgever moeilijk doet over iets waar je gewoon recht op hebt, wel voet bij stuk houden! Dit is gewoon je recht, heel vervelend als de andere collega's geen begrip hebben voor de vaste dag, maar eerlijk dat is niet jouw probleem.
2 jaar geleden
Hier ongeveer tzelfde.
Ik werk in n zorgcentra, wel t horecagedeelte inc voedingsadministratie.
Ik had ook gevraagd voor n vaste dag, welke dat zou me nog niet uitmaken. Hij benoemde ook dat dit roostertechnisch geen vaste dag zou kunnen zijn. Dan krijgt hij t rooster niet rond. De vaste vrije dag die ik altijd heb gehad is een wensdag, als dr dus iemand nodig is mogen ze me inplannen. Dit is gelukkig pas 2x voorgekomen in 6jaar. Als ik n ouderschapsdag wil vast, is dr grote kans dat ik op mn vrije wensdag moet gaan werken, dat wil ik ook niet want dan is normaliter mn dochter gewoon thuis. Ook werk ik gemiddeld 30u p.w. dus sowieso moeilijk haalbaar, dan zou ik straks tijdelijk naar 24uur gaan, maar we krijgen niet alleen maar 8uur diensten, ook kortere.
Naja moet t dr later nog maar s over hebben hoe en wat.
2 jaar geleden
Mijn vriend werkt ook in de zorg, en bij hem is het al weken geregeld.. Deden ze totaal niet moeilijk. Ik wil inderdaad een vaste dag ouderschapsverlof omdat ik anders met opvang zit, gezien mijn vriend en ik beiden in de zorg en dus onregelmatig werken.
En volgens mij is een vaste dag ouderschapsverlof ook geen hele gekke vraag van mijn werkgever, en staat ook los van een vaste vrije dag, waar we in de VVT sinds januari dit jaar ook nog recht op hebben.
Ik snap dat het voor hun niet ideaal is, maar het moet mij niet onmogelijk lijken.
2 jaar geleden
In de zorg kunnen ze helaas het rondom dit soort dingen lastig maken.
Ik ben na mijn verlof ergens anders gaan werken en heb tijdens het solliciteren al aangegeven dat 1 van mijn wensen was de vrijdag vaste vrije dag ivm opvangprobleem. Hier zijn ze toen akkoord mee gegaan. Dus staat zwart op wit.
Even kei en keihard misschien dat je dit kan aangeven. Graag vaste afspraak of anders werk zat in de zorg.
Een bedrijf is hard want geld moet verdiend worden maar ook jij kan voor een positie gaan die ook jou het beste opleverd. We hebben wel hard voor de zorg maar ook wij moeten rekeningen betalen. We staan er niet als vrijwilligers.
(Ik moet wel zeggen dat ik bij hoge nood in overleg vrijdagavond als m'n man thuis is kan bijspringen.
In goed overleg is iets zeker mogelijk. )
2 jaar geleden
Reactie op Paula2904
Ze mogen alleen weigeren wegens zwaarwegend bedrijfsbelang, dus dat het las ...
Het niet rond krijgen van roosters en dus mede collegas belasten of minder kwaliteit kunnen leveren als gevolg lijkt mij een zwaarwegend bedrijfsbelang.
En begrijp me niet verkeerd voor ik iedereen over me heen krijg, ik snap dat het super naar is als je er wel graag gebruik van wilt maken, maar soms gaan dingen niet 100% zoals je wilt of zoals het op papier uitgeschreven of bedacht is. De prive-werk balans van iedereen is belangrijk, dus ook de collegas en als je dan als bedrijf een keuze moet maken om bij een verzoek van 2 vaste roostervrije dagen enkel 1 dag te kunnen accepteren dan is dat ook geen keuze die ze voor hun plezier maken maar een keuze die ze moeten maken.