10 Reacties

11 dagen geleden

Ik heb dit ook. Ook gehad bij eerste. Ik weet het heel vermoeiend, maar sommige baby's hebben dit echt nodig. Om te stoppen met borstvoeding heeft geen zin denk ik. Slapen jullie samen. Ik doe dit wel. Zo vallen we steeds samen in slaap. Je maakt namelijk ook melatonine aan als je borstvoeding geeft. Het wordt echt beter.

11 dagen geleden

Eerst en vooral: je moet je niet schuldig voelen omdat je kunstvoeding overweegt of gaat geven. Jouw kindje heeft meer aan jou wanneer je een uitgeruste mama bent. Veelvuldig drinken bij borstvoeding is heel normaal. Overweeg eventueel om samen te slapen. Hier tweede kindje zo en nu doe ik 's nachts "open bar" ze kan aantrappen zoveel ze wilt. Ze slaapt de nacht min of meer door en ik moet niet meer doen dan wat kantelen zodat ze af en toe aan de andere borst kan. Steek je licht op bij een lactatiekundige en eventueel bij een vrijwilliger van la lechue league? Nogmaals: het belangrijkste is dat je werkt met jouw grenzen. Daar over gaan gaat niemand helpen dus het is helemaal ok om die te voelen, aan te geven en daarmee aan de slag te gaan 🫂 je doet dat goed, lieve mama, het hoeft niet ten koste van jou te gaan 😘

11 dagen geleden

We slapen samen in het grote bed, maar zelf dan wordt ze steeds wakker… Ze weigert in haar eigen bedje te slapen op onze kamer…

11 dagen geleden

Reactie op Marjolein0708

Eerst en vooral: je moet je niet schuldig voelen omdat je kunstvoeding over ...
Dat moest uiteraard aanhappen en niet aantrappen zijn 😅

11 dagen geleden

Overdag trouwens wel een vrolijk meisje hier en overdag slaapt ze wel redelijk.

11 dagen geleden

Dat klinkt ontzettend zwaar... Hier ook al maanden niet meer dan 2 uur slaap achter elkaar. De ene tijd trek ik het beter dan de andere. Dat kindjes beter slapen op kunstvoeding is helaas een hardnekkige misvatting. Sommige kindjes zullen er beter op slapen. Het is immers makkelijker met flesvoeding om je baby overdag voldoende te laten eten, zodat het snachts minder honger heeft. Echter willen kindjes om heel veel andere redenen de borst; comfort, nabijheid, etc... Niet alleen de honger. Dus door te stoppen zou je ook zomaar je grootste troef uit handen kunnen geven die je kindje makkelijk in slaap kan helpen. Vriendinnen van me hebben spijt dat ze om dezelfde reden met borstvoeding gestopt zijn en hun nachten er alleen maar slechter van werden omdat ze hun kindje minder makkelijk weer in slaap kregen. Maargoed elk kindje is anders... Dat is het lastige. Je weet van tevoren niet waar je goed aan doet. Wellicht werkt het voor jouw kindje juist heel fijn. Maar je weet het pas wanneer je het uitprobeert. Het rotte met borstvoeding is dat je slecht terug kunt als je er eenmaal mee gestopt bent. Denk dat het voordeel vooral is dat je de zorg snachts wat meer met je vriend kunt verdelen. Veel succes met de keuze!

11 dagen geleden

Reactie op ireend

We slapen samen in het grote bed, maar zelf dan wordt ze steeds wakker… Ze ...
Dan zou ik dit toch eens bespreken met een lactatiekundige of een kinderarts? Misschien lukt het aanhappen moeilijker 's nachts? Of heeft ze een voorkeurshouding ofzo? Steek zeker je licht eens op bij professionals en ik kan het niet genoeg zeggen: je doet dat goed, wat je ook kiest, jij komt eerst! De beste raad die ik een pediater ooit heb horen geven aan een zaal vol zwangere koppels: zorg altijd eerst voor jezelf. In het vliegtuig zet je ook eerst je eigen zuurstofmasker op, die lijn mag je in heel je leven doortrekken.

11 dagen geleden

Okay, ik geef ook volledig borstvoeding en ik ben ook volledig thuis. Door privé omstandigheden hebben wij heel veel stress waardoor vorige week borstvoeding geven even slecht liep. Bleek dat ik sinds vandaag ook ongesteld moest worden en de borstvoeding ook wat terug loopt als je ongesteld moet worden. Ik voelde mij heel rot en ik wilde toen het er op leek dat ik moest stoppen echt niet stoppen. Maar dat is iets persoonlijks. Als het voor jou goed voelt en ook voor jou man dan moeten jullie dat doen. Ze is jullie kindje. Jullie weten als ouders wat het beste is voor haar en daar heeft niemand anders iets over te zeggen. Dus als het jou meer rust geeft zou ik het gewoon doen of je dat doet gecombineerd doet een vriendin van mij ook, die geeft zowel kunstvoeding als borstvoeding. Ik zou de kunstvoeding van Hero proberen. Qua smaak komt het dichtbij moedermelk en qua samenstelling was onze verpleegkundige van het consultatiebureau van onze zoon erg over te spreken. En dit is geen ouderwetse zeur Miep maar eentje die voor vernieuwing gaat en erg graag helpt. Wat hier helpt om de nacht wat beter door te komen, want onze zoon komt maximaal 2 x maar meestal maar 1x per nacht voor voeding, is het volgende als je vaste voeding geeft naast borstvoeding meng dan afwisselend olijfolie en ongezouten roomboter door het avond hapje heen. Dit maakt het wat vetter en komen ze de nacht wat beter mee door. Ik geef ook voor de nacht een flesje afgekolfde of met lekschaaltjes opgevangen moedermelk met Johannesbroodpitmeel erdoor heen. Dit maakt de melk wat dikker en ligt dan wat zwaarder op de maag voor de nacht. Wat ook kan helpen is haar na dat je haar gevoed hebt, haar wakker in haar bedje leggen, zodat ze ook zelf kan leren om zelfstandig in slaap te vallen. Ik kreeg als kraamcadeau het magisch droombeertje van VThech. Ik vond het in eerste instantie een onzin ding. Want hartslag knuffeltjes en white noise hielp niet bij onze zoon. Maar dat magische droombeertje is echt magisch, hij valt erdoor in slaap, als we hem aanzetten lacht hij er naar enorm schattig, hij speelt en praat ook met het beertje als hij wakker word 's morgens. Dit zijn de dingen die wij doen en dan vind ik maximaal 2 x maar meestal 1 x voeden in de nacht prima te doen. Hij was net zo als jou dochter alleen hij sliep al goed door vanaf de geboorte en ineens was het anders. Het kan ook te maken hebben met slaapregressie en sprongetjes. Als je dat weet van je dochter ben je ervan op de hoogte en weet je dat ze er niks aan kan doen. Het betekend vooruitgang die nachten wakker ook al voelt dat niet zo. Succes en mocht je nog vragen hebben stel ze gerust. 🥰

11 dagen geleden

Hey mama, wat een doorzetter ben je. Hier precies! Hetzelfde gehad en ook echt moedeloos van de korte slaapjes snachts.( 1,5u) Daarvoor sliep mn kind ook gerust 8u lang aan 1 stuk. Ik heb ook 2 maanden dit gehad en nu eindelijk 2 nachten waar ze een langer blok sliep. Overdag krijgt ze meer te eten om dat probleem uit te sluiten. Tips: wissel van tactiek. Probeer gewoon anders te werk te gaan, tot je vind wat werkt. Bijvoorbeeld: Niet meteen ernaartoe als ze niet huilt als ze wakker wordt.. geef de kleien even. Dan is de kans dat een speentje voldoende is groter? Je kleine heeft jou nu hard nodig en heeft misschien gewoon verlatings angst. Ik gaf steeds korter voeding (en dan gelijk speen erin en slapend terug leggen) omdat het uiteindelijk niet om de voeding gaat als het verlatings angst is. Als het wel om de voeding gaat zou ik overdag meer geven. Ik weet hoe moe jij bent, zelfde situatie en dat je niet buiten de deur werkt geef ik je groot gelijk in. Ik had het ook niet aangekund. Heel veel sterkte.

11 dagen geleden

Hoi! Wat fijn dat borstvoeding al zo lang goed loopt. Ik herken je verhaal deels. Mijn dochter krijgt ook volledig bv. Behalve ‘s avonds voordat ze gaat slapen. Omdat ze dysmatuur was hebben we een poosje bij gevoed (in de eerste weken). Daarna hebben we af en aan ‘s avonds een flesje kv aangeboden. Op een gegeven moment (na 3-4 maanden) merkte we dat ze voor het slapengaan nooit genoeg uit te borst kreeg, omdat mijn productie dan lager was. Dus inmiddels geven we elke avond na de bv nog een flesje. Daarmee kan ik (in ieder geval voor ons) de mythe de wereld uit helpen dat ze beter zou slapen door kv. Ze slaapt even lang/kort met kv als met bv. Ze kwam altijd één keer in de nacht voor voeding. Afgelopen 1,5 maand 2 of 3 keer. Of we nou ‘s avonds bv+kv of alleen bv doen. Dus daar zou ik niet op rekenen. Maar een flesje kv erbij kan geen kwaad! En ik wil je dus ook laten weten dat je niet nu ineens hoeft te stoppen met bv!! Als dat overdag goed gaat, kun je daar toch mee door blijven gaan? Misschien kun je eens proberen om ook ‘s avonds een flesje te introduceren? Ik voed mijn dochter ‘s nachts en deels overdag ook in slaap. Succes en sterkte, die vermoeidheid is niet niks ❤️