11 Reacties
2 maanden geleden
Als je echt graag een ruggenprik wil zou ik dat inderdaad op tijd aangeven en meteen naar het ziekenhuis gaan als je goede weeën hebt. Bij mijn tweede ging het echt heel snel. En ja het is pijnlijk (ik vond de “natuurlijke” weeën net zo pijnlijk als de kunstmatige), maar als je denkt dat je echt niet meer kan dan ben je er al bijna. Bij 6 cm kon ik niet meer en wilde ik eigenlijk een ruggenprik en toen brak de vk mijn vliezen en een kwartier later was mijn dochter er, haha.
2 maanden geleden
Reactie op Jette1234
Als je echt graag een ruggenprik wil zou ik dat inderdaad op tijd aangeven ...
Jaaa ik ga morgen bellen, de ene kant wil ik een normale bevalling maar ik ben zo angstig. En ik denk waarom pijn lijden als je een ruggenprik als optie hebt. Hoe snel ben je bevallen nadat je weeen begonnen? Oh je hebt dus beide weeen ervaren dan weet ik nou al dat ik het niet aan kan..ja na 6 cm kan je geen ruggenprik meer begreep ik.. kwartier later is snel dus je kon het 💪
2 maanden geleden
Hier twee keer een ruggenprik gehad. Bij de eerste vooral omdat het lang duurde en ik volledig uitgeput raakte. Achteraf had ik hem veel eerder moeten pakken, dat had me wat meer rust gegeven.
Bij de tweede wilde ik ook weer een ruggenprik en dus een stuk eerder. Dus dit ook redelijk op tijd aangegeven. Ook vlot naar de anesthesist. De prik is nog gezet, maar verder niks meer kunnen doen, want ik kreeg daar al persdrang en zat ineens op 9 cm. Het ging dus inderdaad een stuk sneller dan bij de eerste. Op zich best heftig die weeën en dat de ruggenprik dus niets meer kon doen. Maar je weet dan ook dat het het laatste stukje is en dus niet meer zo lang zal duren. En als je mag gaan persen voelt het sowieso al heel anders.
Dus was uiteindelijk wel te doen zonder ruggenprik.
2 maanden geleden
Reactie op KimM81
Hier twee keer een ruggenprik gehad. Bij de eerste vooral omdat het lang du ...
Ja inderdaad als je het eerder had gepakt had je zeker rust. Je zegt weeen heftig dus je raad me een 2e ruggenprik aan denk je? Is het persen niet pijnlijk?
2 maanden geleden
Ik lees trouwens dat je bang bent voor de weeën. Eerste keer kreeg ik vanzelf weeën na spontaan breken van de vliezen. Ik vond die weeën superheftig, omdat ik vooral rugweeën had voor mijn gevoel.
De tweede keer was een inleiding en weeën voelden wel heftig, maar wel minder vervelend doordat ze nu vooral in mijn buik zaten. Wel kwamen de weeën heel kort op elkaar (soort weeënstorm) en zo weinig rust tussendoor is wel pittig. Maar dan gaat het wel ook sneller meestal. En ik herinner me het uitputtende van de eerste bevalling als veel vervelender.
Dus ik denk dat je er niks van kunt zeggen of kunstmatige weeën of natuurlijke weeën heftiger zijn. Het is per bevalling en per persoon verschillend. Wat wel over het algemeen vast staat, is dat een tweede bevalling sneller gaat dan een eerste. Dat vond ik een geruststellende gedachte.
2 maanden geleden
Reactie op Merelvanbch
Ja inderdaad als je het eerder had gepakt had je zeker rust. Je zegt weeen ...
De tweede keer heb ik dus eigenlijk niks meer aan de ruggenprik gehad, dus in principe zonder ruggenprik gedaan en dat ging prima. Maar je weet van te voren nooit hoe het loopt, dus ik wilde eventuele hele heftige pijn en uitputting zeker voor zijn.
Als ik nog een keer zou bevallen zou ik weer op tijd een ruggenprik willen. Ik denk ook, waarom zou je veel pijn lijden als dat niet nodig is. En vooral met de herinnering dat ik bij de eerste spijt heb dat ik zo lang gewacht had.
Ik beviel wel twee keer in het ziekenhuis, dus dan is het wellicht wel wat makkelijker om om een ruggenprik te vragen.
2 maanden geleden
Het persen is niet anders met of zonder een ruggenprik, dan zetten ze hem namelijk uit omdat je anders niet voelt wat er gebeurt. Behalve dat het persen wellicht een stuk sneller kan gaan omdat je het direct goed voelt (zonder ruggenprik).
Het hoeft ook zeker niet zo te zijn dat een 2e bevalling ineens super snel gaat. Ik heb er bij de 2e nog steeds een goede periode over gedaan (beetje wat normaal gemiddeld is bij een eerste haha). Mocht je graag een ruggenprik willen zou ik dit gewoon aangeven en inderdaad optijd naar het ziekenhuis gaan en niet wachten tot je het niet meer kan houden omdat het idd ook wel vlot kan gaan.
2 maanden geleden
Reactie op Anoukk98
Het persen is niet anders met of zonder een ruggenprik, dan zetten ze hem n ...
Ik vond het persen met en zonder ruggenprik wel zeker verschil. Ze zetten inderdaad de ruggenprik uit, maar bij mij werkte die nog door ofzo, want ik voelde de persweeën totaal niet. Ik neem aan dat dat in de meeste gevallen anders is, maar een ruggenprik zou dus wel invloed kunnen hebben op hoe goed je de persweeën voelt.
2 maanden geleden
De eerste bevalling ook een ruggenprik gehad. Duurde te lang, veel overgeven, heftige weeën, niet vol te houden. Na 23u was ze er eindelijk!
Misschien sluit het niet helemaal aan op je vraag maar.. De tweede bevalling was echt geweldig!! Zou het zo nog een keer doen (in tegenstelling tot de eerste). Binnen 5u bevallen, zonder ruggenprik en 2x persen.
Het kan echt anders verkeren..
Tip: zorg dat je mentaal in je bubbel komt en focus op je ademhaling!
2 maanden geleden
Ik wil je wel meegeven dat je je niet al te vast pint op de ruggenprik.
Ik wilde de ruggenprik ook graag bij de tweede, omdat ik dat fijn vond bij de eerste. Dat was zelfs het enige wat in mijn geboorteplan stond, dat ik de ruggenprik wilde. Ik was zelfs al in het ziekenhuis omdat ik ingeleid werd, dus dacht dat kan niet migaan. Toch heb ik helaas geen ruggenprik gehad, want onderweg naar de ok kreeg ik persweeën. Ik ben in 10 minuten tijd van 3 cm ontsluiting naar 10 cm gegaan. We moesten dus met haast terugkeren naar de verloskamer. Ik was de hele tijd zo gefocust op dat ik die ruggenprik wilde krijgen, dat ik best even in paniek raakte dat dat toch niet ging gebeuren. Houd er dus rekening mee dat er nooit 100% garantie is dat je die ook kan krijgen en hou de andere optie ook open.