372 Reacties
3 jaar geleden
Mijn schoonmoeder is gelukkig niet bemoeizuchtig of betweterig, dat zou ik heel erg vinden.
Mijn schoonmoeder vraagt nooit naar de baby en als het al over de baby gaat, weet ze het zo te draaien dat ze uitgebreid alle horrors van haar zwangerschappen en bevallingen kan vertellen. Ze lijkt gewoon niet echt geïnteresseerd. Dat vind ik (vooral voor m’n man op dit moment) ook behoorlijk lastig, vind het zielig. Zeker omdat hij bij mijn familie ziet dat mijn ouders wel enorm betrokken zijn. Ik probeer maar te zeggen dat het er aan ligt dat het voor mijn ouders het eerste kleinkind is en voor m’n schoonouders al de zoveelste, maar ik weet ook heus wel dat dat niet uit zou moeten maken. Het is namelijk wel zíj́n eerste en hij wil daar natuurlijk ook trots over vertellen…
3 jaar geleden
Reactie op P.
Mijn schoonmoeder is gelukkig niet bemoeizuchtig of betweterig, dat zou ik ...
Aahh jaa dat begrijp ik heel goed, dat is ook echt lastig. Het fijnste zou natuurlijk zijn als je lekker met haar (bij wijze van) kon shoppen voor de baby en lekker kunnen kletsen over de aankomende periode, controle bezoekjes etc, zonder elke keer geconfronteerd te worden met al het negatieve. En ook dat is voor iedereen anders, dus al haar horrors hoeven niet jou horrors te worden, het geeft je alleen maar meer onzekerheid en angst. Liefs❤️
3 jaar geleden
Reactie op gwgm
Waarom roddelen over een ander, begin eerst bij jezelf
Is het roddelen? Het kan soms erg lastig zijn om te moeten dealen met bepaalde zaken rondom schoonmoeders. En dat kan zich uiten in heel veel verschillende vormen, wat soms echt heel erg lastig kan zijn. Misschien begrijp je dat pas als je zelf in zo'n situatie komt te staan. 😄
3 jaar geleden
Oh ik kan er een boek over schrijven. Maar ze heeft me heel erg gekwetst toen ze de baby niet mocht vasthouden (prematuur geboren) terwijl we dit hadden uitgelegd. Toen is ze huilend weggelopen. De rest van de middag heeft ze me genegeerd.
Ook heeft ze meerdere malen opmerkingen gemaakt over lichamen van andere zwangere vrouwen, die na de bevalling weer “in shape” waren zonder ooit iets weer positiefs over mij te zeggen. Ze heeft, toen ik bruidsjurken ging passen (3 maanden na de bevalling), meerdere malen opmerkingen gemaakt over dat het wel moeilijk zou zijn met mijn maat en heel verbaasd gereageerd toen ik zei dat de winkel een heel assortiment had. Ze heeft me vergeleken met “dat dikke model” (Ashley graham bedoelde ze) toen ik bruidsmake up op had en toen ik reageerde of dat niet een dun model kon zijn vond ze dat niet realistisch 😂
Als het nu nog wel eens gaat over de periode dat onze prematuur geboren kindje op de Nicu lag, begint ze steevast over de keer dat haar dochter opgenomen moest worden met het rs virus. Wat natuurlijk ook eng zal zijn geweest maar je kan ook gewoon luisteren naar andermans verhaal.
Nu we zwanger zijn van de tweede reageerde ze bij het vertellen: oh wat leuk. En inmiddels ben ik bijna 27 weken zwanger en heeft ze nog geen kleinigheidje gegeven. Is natuurlijk niet verplicht maar wel attent.
3 jaar geleden
Reactie op LeB11
Oh ik kan er een boek over schrijven. Maar ze heeft me heel erg gekwetst to ...
Jeeezz, ik heb er geen woorden voor. Echt onbegrijpelijk hoe ze zo kunnen doen en zijn, als ze zelf ook kleine kinderen hebben gehad en opgevoed. Liefs voor jou❤️ hopelijk trekt ze een beetje bij, na de bevalling van jullie 2e kindje. Al is dat vaak meer hoop als realiteit.
3 jaar geleden
Reactie op Martje-24
Jeeezz, ik heb er geen woorden voor. Echt onbegrijpelijk hoe ze zo kunnen d ...
Die van mij doet alsof ze zelf zwanger is 🙄 geslacht bekend maken op facebook e.d., voordat wij dat zelf hebben gedaan.
Daarnaast vindt ze het maar al te leuk om te benadrukken dat ze nog niks voor de kleine heeft gekocht. Dat wordt geen verwend kind.. ben intussen 24 weken en de opmerkingen blijven maar stromen helaas🫠 is overigens het 1e kleinkind en ze weten dat we lang hebben moeten wachten op de zwangerschap
3 jaar geleden
Mijn schoonmoeder heb ik helaas niet mogen kennen.. Maar mijn schoonvader kan mijn irritatie niveau aardig omhoog krijgen de laatste tijd😅 ( zal ook wel een deel aan de hormonen liggen)
Van de week gaf mijn vriend een foto van de 3D/4D echo aan hem en zijn eerste reactie was " oh hebben jullie dit bij de kruidvat uitgeprint? "
Vervolgens voor de zoveelste keer vragen of mijn uitgerekende datum nog steeds hetzelfde is.. Ja die veranderd al een tijdje niet meer hoor.
En ook nog eens 3x de " dikke buik " opmerking waarvan 1x deze " ja jij kan toch niet helpen met die dikke pents van je"
Mijn buik is echt nog helemaal niet dik dus bedankt..🙃
3 jaar geleden
Reactie op Martje-24
Jeeezz, ik heb er geen woorden voor. Echt onbegrijpelijk hoe ze zo kunnen d ...
Dankjewel!!
Ik denk ook dat het komt omdat zij niet de oma rol vervult die ze verwacht had te hebben, dat er gewoon een hele hoop onuitgesproken verwachtingen van haar kant zijn en dat maakt het gewoon heel lastig. Zij was zelf wel altijd heel close met haar eigen schoonmoeder, maar ze heeft mij niet bepaald met open armen ontvangen (alweer 10 jaar geleden).
Ik had het ook graag anders gezien en ik ben zelfs nog in therapie geweest om de geboorte te verwerken van de eerste en ook een hele hoop van de issues met haar daar besproken. Ik probeer me erbij neer te leggen dat we nooit een warme relatie gaan krijgen maar ik had dat zelf ook vraag anders gezien.
3 jaar geleden
She doesn’t care.
Geen 1 keer gevraagd hoe t met me gaat of de baby etc. Niks noppes alsof t niet bestaat gewoon. Dus als we langsgaan hebben we t over alles en nog wat behalve daarover.
Zal je maar niet zien dat ze bij de geboorte opeens het kind gaat willen claimen. 😂😂
3 jaar geleden
Ik moet eerlijk bekennen toen ik zwanger was van m'n eerste zoontje. Ow had ik hele verhalen ook kunnen schrijven.
Moet zeggen dat ik nu na aantal jaar m'n schoonmoeder beter kan lezen (vrij stug overkomend persoon)
Nu begrijp ik haar wat beter en probeer ik haar ook meer tegemoet te komen. Voor haar ook niet makkelijk om toenadering te zoeken zoals ze dat wel kan met haar eigen dochters.
Maargoed dat is wel heel wat anders dan grensoverschrijdende schoonmoeders van de verhalen die ik hier lees en zie in mijn omgeving.
Belangrijkste is geef duidelijk je grenzen aan nu zit baby nog in je buik. Straks met kraamperiode is het ook mega belangrijk dat ze niet je grenzen over gaan want je bent dan echt in survivelmodus. Bespreek dit ook met je partner!!! Dus dat niet je kraamtijd straks overheerst word door een ander buitenaf
3 jaar geleden
Reactie op strawberrywater
She doesn’t care.
Geen 1 keer gevraagd hoe t met me gaat of de baby etc. N ...
Nou, dat is toch erg! Bij mij dus precies zo. Merk wel dat ik daardoor echt heel erg m’n best moet doen om af en toe op de verplichte dagen langs te gaan hoor, nog meer dan voorheen.
3 jaar geleden
Ik heb een geweldige schoonmoeder. Afgelopen week hebben me schoonouders geholpen met de slaapkamer verbouwen, nieuwe vloer er in en nieuw behang en ze hebben me gister als afsluiter meegenomen uit eten, dit alles terwijl mijn man niet thuis is😂. Dus echt super, mijn moeder daarintegen kan zo erg overal mee bemoeien en overal bovenop zitten alsof ik nog een klein kind bent, daardoor botst dat vaak😢
3 jaar geleden
Ik kan hier ook heel goed over mee praten! Mijn schoonmoeder is geen heks, heeft me tot op heden nog niet echt gekwetst, maar rondom zwangerschap toch andere ideeën dan ik. Dat is best vermoeiend als manlief zijn ouders dagelijks belt en ik dit vanuit ook niet gewend ben. Heb hele lieve ouders maar altijd vrij geweest. Mijn schoonmoeder is het niet eens met mijn kinderstoel, autostoel en wieg. Plus ze vind dat wij een loopstoeltjes moet hebben, zo een waar je kind in hangt maar ik wil die absoluut niet. Plus ze blijft maar zeuren over dat ik moet stoppen met werken, ze vind niet dat ik haar kleinkind naar de opvang mag brengen. Vroeger was alles beter zegt ze, niks van alle nieuwe regels aantrekken want mijn kinderen zijn ook groot geworden.
3 jaar geleden
Mijn schoonmoeder had bedacht dat mijn man de komende weken even wat “kleine klusjes” kon komen doen. (Terwijl wij nog een en ander moet afmaken voor de baby komt) en lees dit zijn volgens haar kleine klusjes:
- badkamer tegels zetten en plafond verven
- keuken opknappen (nieuwe verf op keuken kastjes, nieuwe tegels etc)
- toilet opnieuw betegelen
- tuin bestraten