5 Reacties
5 dagen geleden
Hier ook zoontje 1 jaar en nog steeds speen. Ik wilde voor zijn 1ste verjaardag afbouwen maar wij gingen op vakantie en daarna is hij op de opvang gestart. Hij is geen goede slapper dus alleen maar tijdens slapen heeft hij speen. Omdat hij nu pas bij de opvang is gestart was ik bang voor te veel verandering als ik ook speen zou afpakken. Ik heb hem wel geleerd dat in de ochtend gooit hij zijn speentje in zijn bedje en zwaait hij dag dag. Dat doet hij nu heel goed zelf. Als bij de opvang wat beter gaat dan ga ik afbouwen het liefst voor 18 maanden. Maar tips zijn welkom.
5 dagen geleden
Het afbouwen van de speen wordt aangeraden om in een rustige periode te doen. Het doorkomen van tandjes kan pijn doen en met de speen rust geven zoals het ook rust geven hij het slapen.
Laatst heb ik het bij de tandarts gevraagd en vanaf 2.5 jaar is het belangrijk om speenloos te zijn.
5 dagen geleden
Onze tandarts heeft eens gezegd als je hem te vroeg afpakt pakken ze hun duim en die kun je niet afpakken😅
Dus wij wachten nog maar even, hij is ook geen goede slaper dus😴
Als ze wat ouder zijn (2,5/3) heb ik een paar keer gehoord in de schoen doen met Sinterklaas of aan de kerstboom voor de kerstman en dan een cadeautje in ruil ervoor. Dat schijnt een groot succes te zijn
5 dagen geleden
Wij hebben bij ons eerste zoontje afgebouwd toen hij 2 jaar en een maand was. Ging echt heel makkelijk omdat hij toen ook begreep dat we ermee gingen stoppen. Ivm slechte slaper zijn we daar toen niet eerder mee begonnen, wel deden we enkel met slaap en (liever) niet als troost.
Hij had echt een speengebitje maar binnen 3 maanden stond dit prachtig recht. Nu is hij 3,5 en heeft nog steeds goed gebit en goede beet.
Ik zou jezelf dus vooral geen druk opleggen. Wij gaan er nu ook niet eerder mee stoppen, hij slaapt nu goed en dat is ons heel veel waard.