22 Reacties

2 jaar geleden

Misschien goed om te lezen waarom vitaminen k goed is voor de baby;)

2 jaar geleden

Ik heb begrepen dat als je borstvoeding geeft je het wel hoort te geven omdat de baby anders geen vitamine K meekrijgt! Bij kunstvoeding hoeft het niet

2 jaar geleden

Als ik het goed heb 'moet' het als je grotendeels borstvoeding geeft. Als je kunstvoeding geeft hoeft het niet want dat zit daar al in. Ik geef volledig borstvoeding dus geen mijn baby wel elke dag vit.K. Mag ik vragen waarom je het niet wil geven? Niet verkeerd bedoeld hoor maar ben gewoon benieuwd.

2 jaar geleden

Reactie op SLYX

Als ik het goed heb 'moet' het als je grotendeels borstvoeding geeft. Als j ...
Hey vitamine k, had ooit ergens een reactie gezien van iemand dat het niet goed was voor een baby.. dat heeft me twijfels gegeven..en ik geef alleen borstvoeding inderdaad, en zr krijgt de vitamine k elke dag, aantal keer vergeten..

2 jaar geleden

Bij Borstvoeding wel, bij flesvoeding als ze meer dan 500cc hiervan krijgen dan mag je stoppen. Denk dat inlezen wel goed is :)

2 jaar geleden

Je bent altijd vrij zelf een keuze te maken om wel of geen vit K te geven. Wij geven het elke dag (op een uitzondering na, wanneer we het vergeten).

2 jaar geleden

Wij hoefde dat niet te geven omdat het al in de kunstvoeding zit! We hoeven alleen vitamine D te geven tot 4 jaar

2 jaar geleden

Toch wel bijzonder dat borstvoeding alle goede stoffen bevat; zich aan alles aanpast (hitte, ziekte etc.) en dan bij iedereen altijd te weinig vitamine k zou bevatten?

2 jaar geleden

Toch wel bijzonder dat borstvoeding alle goede stoffen bevat; zich aan alle ...
Inderdaadd!!! Je word toch niet geschapen met tekorten denk ik dan. Ik twijfel over de meeste dingen joh. Maar daar zal ik maar niet over beginnen anders gaan ze mijn topic sluiten.

2 jaar geleden

En ja ze maken je bang, als je geen vitamine k geeft kan je kindje een hersenbloeding krijgen enz..

2 jaar geleden

Precies! Dat alle baby’s dus geboren worden met een “fabrieksfout” 😂

2 jaar geleden

https://teddyroorda.nl/2021/04/01/de-mythe-ontkracht-borstvoeding-en-vitamine-k/ hier staat e.e.a. uitgelegd. Ga alsjeblieft niet uit van ‘een reactie van iemand die je ergens hebt gelezen’. Zoek je medische informatie, verkrijg deze dan bij medisch opgeleide mensen. Uiteraard kan je de keuze maken om het niet te geven, het is jouw kind. De kans op een hersenbloeding is heel erg klein, maar het zal maar net jouw kind overkomen, dan kan je je wel voor de kop slaan.

2 jaar geleden

Reactie op Rb26

Ja idd. Jij geeft je baby dus geen vita k?

2 jaar geleden

Reactie op Rb26

Zeker niet alle baby’s, maar 10-20 op de 100.000 geboren baby’s hebben te weinig vitamine K. Je weet niet welke baby’s dit zijn en daarom krijgen alle baby’s (in NL) vitamine K als de ouders dit willen.

2 jaar geleden

Reactie op Merelvanbch

Ja idd. Jij geeft je baby dus geen vita k?
Nee klopt, even als vitamine d. Was ermee begonnen alleen mijn zoon kreeg alleen maar meer last van krampjes door die zooi. Wilde er sowieso voordat hij geboren was al niet mee beginnen als de bevalling etc goed en natuurlijk was gegaan, alleen is dat helaas niet het geval geweest waardoor ik het toch wilde geven. Ben van plan straks wel weer vitamine D te geven maar eerst moeten zijn darmpjes maar verder ontwikkeld zijn.

2 jaar geleden

Reactie op MeerieVeerie

Zeker niet alle baby’s, maar 10-20 op de 100.000 geboren baby’s hebben te w ...
Precies, eigenlijk hebben alle baby’s van zichzelf vitamine K te kort. Dat kunnen ze zelf nog niet voldoende aan maken namelijk. En dat bedoel ik met een fabrieksfout. 😉

2 jaar geleden

Ingewikkeld stuk qua conclusies. In dit stuk lees ik aan het einde: "De mythe “borstvoeding bevat te weinig vitamine K” is hiermee ontkracht." Oftewel borstvoeding bevat voldoende vitamine K? Of begrijp ik het niet.

2 jaar geleden

Ik geef overigens wel vitamine D, omdat ik mijn baby voorlopig volledig uit de zon houd.

2 jaar geleden

Ingewikkeld stuk qua conclusies. In dit stuk lees ik aan het einde: "De myt ...
Sorry ik quote mezelf even. Maar dit stuk zegt idd dat borstvoeding voldoende vitamine K bevat. Flesvoeding niet, daarom wordt het daar toegevoegd. Quote uit het artikel: "Borstvoeding bevat de fysiologisch noodzakelijke hoeveelheid vitamine K. Bovenstaande: "Baby’s die borstvoeding krijgen hebben een groter risico op het ontwikkelen van een vitamine K-tekort, omdat de hoeveelheid vitamine K in borstvoeding onvoldoende is.” klopt niet."

2 jaar geleden

Sorry ik quote mezelf even. Maar dit stuk zegt idd dat borstvoeding voldoe ...
Dat is idd wat het stuk zegt. Het zegt dus eigenlijk: geef vitamine K na de geboorte omdat er een heel kleine kans is dat de baby hier onvoldoende van heeft waardoor er een hoger risico is op bloedingen. Na de geboorte zit er voldoende in de borstvoeding en zou je het achterwege kunnen laten. Ik stuurde dit stuk omdat ik vooral de informatie rondom de ‘fabrieksfout’ heel duidelijk vind. Ik zou zelf op basis van dit stuk niet meteen stoppen met de vitamine k, maar nog wat meer stukken lezen. En nogmaals: bespreek het vooral met de betrokken zorgverleners. Ik geef zelf gewoon tot 3 maanden vitamine k en tot 4 jaar vitamine d.