13 Reacties

12 dagen geleden

Ik volg

12 dagen geleden

Hoi! 1. Ik geef altijd eerst BV en dan een hapje. Fruit na het eerste slaapje, groente tijdens het avondeten. 2. Ik weet dit niet, ik lees mee, ik pureer nu nog alles 3. Niet zo veel als jij, gewoon naar behoefte. Ik zie het als extra. Nog geen vlees of vis 4. Dan heb ik een potje om mee te nemen, niet vers.

12 dagen geleden

Eindelijk hou ik vanaf 6 maanden nu dus ander halve maand mijn eetschema als leidraad voor m'n dochter. Zij komt nog wel 1 of 2 x in de nacht en dan geef ik gerust de borst. Maar na het Opstaan tussen 7.30 en 8.00 geef ik rond 9 uur boterham of fruit. Rond 10 uur de borst voor haar eerste dutje. Om 12.30 of 13 uur geef ik afhankelijk van wat ik in de ochtend heb gegeven fruit of boterham. Als ze ochtend brood heeft gehad dan middag dus fruit Als tussendoor. Rond 15 uur slapen, daarvoor de borst. Rond 17.30 groente hapje met ei of vlees. Ik pureer alles in de stomer en breder van avent. Vandaag toevallig geprskt geprakt. At ze ook goed. Ik maak per x 3 groentejapjes. 1 voor de dag en 2 vries ik in. Ik ben veel thuis dus warm t op in de flessenverwarmer als ze.mpet eten. 19 uur de borst voor slapen gaan en dan dus idd nog 1 of 2 x in de nacht.

12 dagen geleden

1. Ik begon met oefenhapjes al met 4 maanden. Hij had keek het eten uit onze monden al met 3 maanden. Ik houd nu dit schema aan. 06:00 - 07:00 borstvoeding 09:00 - 10:00 fruithapje en 4 druppeltjes vitamine D op het eerste fruithap lepeltje samen 10:00 - 11:00 borstvoeding 12:00 - 13:00 kleine stukjes brood met ongezouten roomboter 14:00 - 15:00 borstvoeding 16:00 - 17:00 avond hapje 18:00 - 19:00 borstvoeding met Johannesbroodpitmeel erdoor heen, dit verdikt de moedermelk en dit is allemaal opgevangen of gekolfde melk. Mijn andere borst lekt als ik met de enne voed. Ik heb daar lekschaaltjes voor en giet dat over in een borstvoedingzakje. Nachtvoeding borstvoeding eventueel als hij wakker word en het hem niet lukt om zelfstandig in slaap te komen. Dit schema is in het algemeen en soms is het wat later en soms wat eerder. 2. Als je zoontje goed van de lepel af kan happen en ook echt snel het hapje weg krijgt. Dan is het tijd om te prakken met een vork, zo krijg je het iets groffer dan met de staafmixer of blender de pureren. Onze zoon die eet omdat ie met 4 maanden al oefenhapjes deed voor het groot gedeelte al geprakte met de vork hapjes ipv gepureerd. Als dat goed gaat kan het weer groffer enzovoort enzovoort. 3. Ik geef hem bijvoorbeeld een halve banaan en 3 aardbeien dat lukt hem om op te krijgen. Dit is ook kwestie van uitproberen wat voor jou kindje werkt. De enne eet wat meer en dan ander wat minder. Elk kindje is anders. Je zult eerst zien dat je te veel hebt en als je des te meer uitprobeert, kom je erachter wat je kindje nodig heeft. Ik kreeg de tip tijdens een webinar van het Voedingscentrum " jij bepaald wat je kindje eet maar hij of zij bepaald zelf hoeveel hij of zij wilt eten". Hoeveel en hoe vaak ik geef kun je in mijn schema zien. Avondhapje zal ongeveer op 100 gram neer komen. Ik weeg het nooit af omdat ik weet hoeveel hij wil hebben en als hij meer wil heb ik altijd nog wel extra. Vis en vlees hebben we ook meteen bij hem ge茂ntroduceerd. Los vind ie er niks aan maar nu het gecombineerd mag vind hij dat heerlijk. Hij krijgt ongeveer 2x per week vis/vlees. Ik geef ook gehakt alleen dan mager. Ook meng ik afwisselend ongezouten roomboter en olijf olie erdoor heen. Kreeg ik als tip van de verpleegkundige van het consultatiebureau om een kindje beter door te laten slapen. 4. Bij de kruidvat verkopen ze van die kleine bakjes per 3 stuks, daar stop ik de verse hapjes in voor onderweg. Als ik het vervoer dan gaat het in een koeltas met koelelementen. Dit is toevallig een speciale koeltas voor moedermelk. Bovenin berg ik het kolfapparaat op en onderin in, zitten koelelementen die zo gevonden zijn dat er rond dingen in passen de bakjes van de kruidvat blijven daar mooi in hangen. Als ik het vervoerd heb en ik kan de hapjes ergens in de koelkast zetten dan doe ik dat. De koeltas blijft voor 12 uren koelen. Je zou ook van babymoov de hergebruikbare zakjes starters kit kunnen gebruiken. Die heb ik zelf nog niet gebruikt maar wel gekocht. Is denk ik handig als ie straks zelf onderweg een fruithapje kan eten. Dit was een hele lap tekst. Ik hoop dat het duidelijk was. Mochten er nog vragen zijn of iets niet duidelijk zijn. Vraag gerust. 馃グ

12 dagen geleden

Edit sorry voor de typfouten zie net dat je dus een bericht nu kunt aanpassen.

12 dagen geleden

Hmmm autocorrect maar uit doen want dat is de boosdoener 馃檲

11 dagen geleden

Wij zijn met 4,5 maand begonnen met hapjes naast de bv, omdat we echt een hongerig kind hebben en ze er echt klaar voor was. Nu is ze bijna 7 maanden en is dit ons schema: 07.00u: live bv en daarna een boterham 10.00u: fruit en water 11.00u: bv (live of gekolfde melk in een fles, 150ml) 12.30u: boterham en water 15.00u: bv (live of 150ml gekolfde melk) 16.00u: iets van groenteknabbels, cracker o.i.d. en water 18.00u: groentehap en water 19.00u: live bv 23.00u: live bv (en vaak in de nacht ook nog een keer). De hoeveelheid die ze krijgt weeg ik niet af, dat gaat echt op gevoel. We hebben hapjes uit de vriezer, in ijsblokjes ingevroren. Vaak 4 a 5 blokjes fruit en 6 a 7 blokjes groente. Door de groentehap (groente is vrij glad gepureerd) doe ik: rijst, of volkoren macaroni, of linzen. Ook zit er soms wat gehakt door. Vaak geef ik haar naast de groente- en fruithap iets van die groente of fruit ongepureerd in haar handen, zodat ze dat ook kan leren kennen en oefenen. Hapjes nemen wij gewoon bevroren mee als we ergens heen gaan. Tegen de tijd dat we er zijn is het ontdooid.

10 dagen geleden

Ik geef bv nog steeds volledig op verzoek, doe s ochtends en tussen de middag fruit, en 's avonds groente en vlees. (Hij is bijna 7 mnd) ik geef hem volgens de rapley methode. Dit werkt voor ons het aller beste.

10 dagen geleden

Ik geef borstvoeding op verzoek en hapjes sinds t maanden met (meestal) eerst bv en dan daarna of uurtje later hapje. In de ochtend fruithap, meestal uit het vuistje en soms geprakt met pre-loaded spoon en in de avond groenten uit vuistje of geprakt met soms bijv pindakaas of notenboter er door voor de allergenen. Inspiratie haal ik vanuit de Solid Starts app en instagram. Geven geen vlees/vis omdat we zelf vegetarisch zijn. Wel ei en probeer er nu op te letten regelmatig linzen/bonen/etc aan te bieden voor voldoende eiwit en ijzer. Die app geeft heel handig aan of voeding rijk aan ijzer is. Op de opvang krijgt ze fruit geprobeerd en onderweg hebben we tot nu toe vaak overgeslagen maar heb ik bedacht om knijpfruitjes of maisvingers mee te nemen. Wij hebben dus geen overgang van gepureerd naar grof/stukjes, gaat echt heel prima en af en toe als ze iets te groot in haar mond krijgt kan ze het er goed uitwerken/kokhalzen. Wel zit ze dan goed rechtop in haar stoel met voetjes ondersteund.

10 dagen geleden

Ohja en ik houdt me aan het idee borstvoeding blijft hoofdvoeding tot een jaar, dus maak me niet zo druk om af en toe vast voedsel overslaan als dat zo uitkomt of ze te moe is. Ben ook nog geen voedingen aan het vervangen omdat ik niet wil dat mijn productie al achteruit gaat want die is daar nog niet stabiel genoeg voor. Ze lust alles super graag tot nu toe dus maak me geen zorgen :)

9 dagen geleden

Ik geef borstvoeding op verzoek maar komt toch wel neer op om de 3/4u overdag. In de nacht nog zo鈥檔 2x, hoewel afgelopen 2 nachten hij er ineens maar 1x was. Schema is ongeveer: -08.00u bv - 11.00u bv - 11.45u fruit + liga - 14.00 bv - 15.30 groente + mais puffs oid - 17.00 soms nog beetje bv anders kolf ik - 18.00/19.00 flesje afgekolfde melk 180ml Wil nog geen voeding afbouwen voorlopig. Als z鈥檔 3e dutje eraf is wil ik wel gaan kijken naar echt een avondmaaltijd. Heb nog geen vlees of vis gegeven. Als we onderweg zijn probeer ik dat vaak te plannen tijdens het fruit moment. Lukt dat niet, dan of hapje ergens opwarmen of meer maispuffs/rijstwafel zoiets. Ik blijf het een gedoe vinden hoor en hij vindt eten tot nu toe ook niet echt heeeel geweldig, maar hij eet wel dus dat is fijn :)

5 dagen geleden

Hier BV en rapley. Hij (6,5 maand) krijgt nu elke dag 1x een eetmoment, in mei voegen we een tweede toe. Steeds iets anders, krijgt nog niet veel binnen. Helaas wel pinda allergie.

5 dagen geleden

Hier ook volledig BV en rapley. Geprakt en gepureerd moet hij niets van hebben. Ik geef hem 's ochtends en 's middags fruit zo veel als hij wil en 's avonds krijgt hij groente en vlees of vis van mij mee. Ik weeg niet af, ik geef hem tot hij aangeeft dat hij genoeg heeft. Als ik weg ga neem ik fruit mee, als ik ergens ga eten zorg ik dat ik eet wat hij ook kan eten. Hij krijgt geen brood ivm verstopping, dus dat pakken we later erbij. Soms geef ik hem ei, of een beetje pindakaas ivm allergie毛n. Succes meis!